نقش پروژکتور در آموزش

مزایای آموزش به صورت سه بعدی

بر کسی پوشیده نیست که دانش آموزان این دوره در جهان چند رسانه ای زندگی می کنند؛در نتیجه معلمان و مدیران به دنبال روش های نوینی برای ارائه اطلاعات به دانش آموزان  هستند، به طوری که نه تنها علاقه  آن ها را جلب نماید، بلکه آن ها را تشویق به کشف یک موضوع به طور کامل نماید.یک اکتشاف معنی دار معمولا به معنای درک عمیق تری است که  منجر به موفقیت بالاتر دانش آموزان می گردد.

درحال حاضر اکثر کارشناسان ویدئو کنفرانس را ابزار تعاملی مناسب برای برگزاری کلاس های آموزشی برای تعدادی زیادی از دانش آموزان که در مناطق جغرافیایی متفاوتی قرار دارند، می دانند. در ابتدا دانش آموزان و والدین دیدی منفی نسبت به آموزش الکترونیک دارند و آن را جلسه ای تعاملی نمی دانند. اما بدلیل این نوسازی، کلاس های آموزش الکترونیک به جلساتی تعاملی تر تبدیل شده اند.

آموزش به صورت سه بعدی

ویدئو کنفرانس روشی عالی برای برگزاری یک کلاس درس مجازی است که ضمن بالا بردن کیفیت آن، راه حلی انعطاف پذیر و قابل تغییر برای دانش آموزان و معلم است. در ابتدا آموزش الکترونیک وابسته به سخت افزار بود و جلسات درس تنها به کلاس هایی محدود می شد که امکانات لازم را نصب داشتند. اما هم اکنون با نوسازی برنامه ویدئو کنفرانس ، قابلیت جا به جایی بیشتری وجود دارد.

نقش پروژکتور در آموزش

برنامه ویدئو کنفرانس به کاربر اجازه می دهد تا از هر نقطه ای از جهان به کلاس درس متصل شود. از این طریق کاربران نیازی به رزرو کلاس هایی با تخته برای شرکت در جلسات ندارند. نرم افزار بر روی دسکتاپ، لپ تاپ، آیپد و تلفن های مبتنی بر اندروید نصب می شود و از نوع ویدئو کنفرانس اغلب به ویدئو کنفرانس دسکتاپ یاد می شود. بدین طریق دانش آموزان حتی در مسافرت نیز می توانند در کلاس شرکت کنند.

اصلی ترین جنبه ای که در کلاس های مجازی در نظر گرفته می شود جلسات تعاملی است. برای ایجاد جلسه ای تعاملی تر لازم است که ویدئو کنفرانس قابلیت اشتراک گذاری آنی اطلاعات را فراهم کند. این موضوع تمامی قابلیت هایی که برای برگزاری یک کلاس مجازی موثر لازم است را در دسترس قرار می دهد.

انواع فناوری سه بعدی 

در حال حاضر دو نوع پروژکتور سه بعدی(۳D) وجود دارد: پروژکتورهایFull HD 3D و PC 3D Ready. هم چنین تمام پروژکتورهای سه بعدی از فناوری دو بعدی نیز پشتیبانی می کنند.قیمت پروژکتورهای دو بعدی و سه بعدی قابل مقایسه است، مگر اینکه پروژکتور دارای یک امیتر و عینک باشد. اساسا هم عملکرد مشابه ای دارند.

پروژکتورهای سه بعدی فول اچ دی

پروژکتوری که از قابلیت سه بعدی برخوردار باشد، قادر است از هر کدام از فرمت های سه بعدی با مشخصات سه بعدی  HDMI 1.4 ، استفاده نماید. این پروژکتورها با سیگنال سه بعدی۱۰۸۰p  از پخش کننده  Blu-ray  ،گیرنده دیجیتال ستاپ باکس و سایر دستگاه های HDMI 1.4 سازگاری دارند.

پروژکتورهای PC 3D Ready

پروژکتوری که PC 3D Ready است،می تواند یک سیگنال سه بعدی فریم متوالی ۱۲۰Hz هرتز را از یک کامپیوتر از طریق NVIDIA’s 3D Vision system  یا یکی از چندین نرم افزار آموزشی بپذیرید. این پروژکتورها با مشخصات  HDMI 1.4  که با پخش Blu-ray و گیرنده دیجیتال ستاپ باکس  استفاده می شود، سازگاری ندارند.

نقش پروژکتورهای سه بعدی در آموزش 

پروژکتورهای سه بعدی در کلاس درس

یک پروژکتور سه بعدی می تواند به جوانان در دریافت و فراگیری  اطلاعات درکلاس درس کمک نماید .به گفته یکی ار محققان ، به نظر می رسد که جوانان واکنش مثبتی به  وجود پروژکتور در کلاس های درس نشان می دهند. نتایج یکی دیگر از  تحقیقات  حاکی از آن است که دانش آموزان کلاس چهارمی که به مدت هفت روز در کلاسی مجهز به پروژکتور سه بعدی حضور داشته اند ، نشان می دهد که  اطلاعاتی مانند جهت چرخش یک سیاره خاص یا ویژگی های ماهواره های در مدار آن را  بهتر به خاطر سپرده اند.

مهم ترین مزایای برنامه ویدئو کنفرانس برای کلاس های مدرن درس عبارتند از :

راه حلی بسیار مفید و کاربردی برای دانش آموزانی که از محل معلم بسیار دور هستند
هزینه انجام بسیار کمتر در مقابل کلاس های فیزیکی
امکان اشتراک گذاری آنی اطلاعات توسط معلم و دانش آموزان
انعطاف پذیری و قابلیت انتقال امکانات اضافه شده نرم افزار هستند
معلم و دانش آموزان می توانند وایت برد دیجیتال را به اشتراک گذاشته و دانش آموزان هر گونه سوال خود را در حین درس بپرسند
در بین طرح های مختلف نرم افزار ویدئو کنفرانس، صفحه معلم می تواند در حالت تمام صفحه نمایش داده شود و صفحات دانش آموزان بصورت صفحاتی شناور باشد

 

مزایای فناوری سه بعدی 

  • تصاویر سه بعدی باعث هیجان بخشیدن به فرایند یادگیری می شوند؛
  • تصاویر سه بعدی، درس ها گیرا و جذاب می کنند
  • بسیاری از موضوعات انتزاعی ، برای دانش آموزان ملموس می شود؛
  • درک نظریات پیچیده را بهبود می بخشد؛
  • یادآوری آموخته ها را افزایش می دهد.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی