تفاوت کنتراست و رزولوشن

کنتراست و رزولوشن

برای به سرانجام رسیدن یک انتخاب و خرید دستگاه ویدئو پروژکتور می بایست نسبت به تمامی اطلاعات فنی دستگاه تسلط داشته باشید تا بتوانید انتخابی درست کنید. در هنگام خرید ویدئوپروژکتور با فاکتورهای مختلفی نظیر:

  • روشنایی
  • رزولوشن
  • کنتراست
  • سایز صفحه نمایش
  • نوع لامپ
  • طول عمر لامپ
  • نوع کاربری

و… رو به رو خواهید شد. شما می بایست بدانید بهترین بازه برای این فاکتورها کدام می باشد. به عنوان مثال بهترین بازه المان روشنایی بسته، به محل نصب دستگاه شما و نوع کاربری شما دارد. برای مکان های تاریک و نوع کاربری آموزشی بهتر است که ویدئو پروژکتوری را انتخاب کنید که سطح روشنایی آن حداکثر4000 انسی لومن باشد. و یا برای سالن های بسیاز بزرگ می بایست روشنایی دستگاه حداقل6000 انسی لومن باشد. فاکتورهایی نظیر روشنایی، از نام آن ها پیدا است که به چه چیزی اشاره دارند اما در خصوص ویژگی های نظیر سطح کنتراست و یا رزولوشن می بایست تحقیق کنید تا حتی به مفهوم اولیه آن پی ببرید.

کنتراست چیست؟

کنتراست،نسبت روشن ترین سفیدی تولد شده در تصویر به سیاه ترین تاریکی تولید شده در تصویر. تفاوت مقدار سیاهی و روشنایی دستگاه هرچه بیشتر باشد، کیفیت تصویر شما بهتر می باشد چرا که به جزئیات رنگی تصویر شما دقت بیشتری می شود البته باید گفته شود که این مربوط به گذشته ای نزدیک بوده که تمامی برندها یک تعریف واحد و مشترکی از کنتراست را ارائه می داده اند. معمولا سطح کنتراست را در اتاقی تاریک و استاندارد اندازه گیری می کنند.

  1. تفاوت کنتراست و رزولوشن

منظور از اتاق استاندارد، اتاقی است که تمامی تشعشعات حاصل از تولید تصویر را می تواند جذب کند. گاها دیده می شود که دستگاه هایی که کنتراست بالاتری داشته اند نسبت به دستگاه هایی که کنرتاست پایین تری داشته اند، کیفیت تصویر کمتری تصویری داشته اند. در گذشته  سطح کنتراست ها معمولا در بازه600:1 و 300:1  بوده اما امروزه دستگاه هایی را مشاهده می کنیم که سطح کنتراست آن ها به 20000:1  میرسد.

در این میان برخی از افراد گاها رزولوشن را با کنتراست به اشتباه می گیرند. باید به این نکته دقت داشته باشید که رزولوشن برابر با ضرب تعداد پیکسل های افقی در تعداد پیکسل های عمودی می باشد. اینطور انتظار می رود که هر چه تعداد پیکسل های یک صفحه نمایش بیشتر باشد، کیفیت تصویر افزایش یابد.

منو اصلی