در مورد پروژکتورهای سه بعدی بیشتر بدانید

در مورد پروژکتورهای سه بعدی بیشتر بدانید

 

استفاده از پروژکتورهای سه بعدی در منزل: در حال حاضر در کنار قابلیت های تلویزیون های سه بعدی، پخش فیلم های سه بعدی توسط ویدئو پروژکتورها نیز بسیار مورد توجه و علاقه دوستداران سینما قرار گرفته است.هم اکنون این ویژگی جدید،بیشتر در ویدئو پروژکتورهایی با تکنولوژی تصویر DLP مشاهده می شود.کیفیت بزرگ تصاویر این دسته از پروژکتورها به ۱۵۰ اینچ می رسد، به طوری که بیننده هنگام تماشای فیلم های سه بعدی خود را در بطن ماجرا و وقایع احساس کرده و لذت و هیجان بیشتری از دیدن تصاویر می برد. بنابراین با این فن آوری تجربه داشتن سینمای سه بعدی در خانه امکان پذیر می شود. در مقاله پیش رو به طرح و پاسخ چند سوال در مورد فواید، نحوه کار، انواع، اشکالات و سایر اطلاعات می پردازیم :

در مورد پروژکتورهای سه بعدی بیشتر بدانید

  • فایده ویدئو پروژکتور سه بعدی چیست؟
  • ویدئو پروژکتور سه بعدی چگونه کار می کند؟
  • آیا انواع مختلف ویدئو پروژکتورهای سه بعدی وجود دارند؟
  • آیا اشکالاتی هم وجود دارد؟ برای پخش سه بعدی به چه مواردی نیاز داریم ؟
  • معرفی چند نمونه از پروژکتورهای دارای قابلیت پخش سه بعدی
  • آیا ارائه مطلبم می تواند به صورت سه بعدی باشد؟

فایده ویدئو پروژکتور سه بعدی چیست؟

پخش سه بعدی با ابعاد ۱۵۰ اینچ

بزرگترین فایده این نوع ویدئو پروژکتور ابعاد تصویر  آن است. بر خلاف تلویزیون سه بعدی و حتی بزرگ ترین شان که یک تلویزیون ۵۰ اینچی باشد، بازهم حرفی در زمینه واقعیت مجازی ندارند. استاندارد یک سینمای خانگی یک اندازه صفحه نمایش ۲ یا حتی ۳ متری را برای کامل کردن میدان دید شما و بوجود آوردن یک تجربه واقعی سه بعدی ،ترسیم خواهد نمود.

پروژکتورهای ۳ بعدی در مقابل سینمای ۳ بعدی

یک سینمای سه بعدی(۳D cinema) دو تصویر را همزمان پخش می نماید و از عینک های سه بعدی ارزان قیمت، برای فیلتر کردن دو تصویری که یکی از آن بر یک چشم و دیگری بر چشم دیگر ارسال می شود ، استفاده می کند.این فرایند منجر به ایجاد یک تصویر سه بعدی می شود اما در نهایت باعث تار شدن تصویر می شود.

از سوی دیگر،یک پروژکتور ۳بعدی(۳D projector) از عینک های اکتیو شاتر (active shutter glasses) بهره می برد؛ در عین حالی که گران تر هستند، اما یک تصویر واضح و زنده را ارائه می کنند. پروژکتور هنوز دو تصویر را ارسال می کند اما با سرعت بالا تبادل را بین آن ها  انجام می دهد.سپس عینک با پروژکتور به صورت بی سیم ارتباط برقرار کرده و این که کدام تصویر به کدام چشم ارسال شود را انتخاب می کند. در اینجا بیننده فقط یک تصویر درخشان سه بعدی را مشاهده می کند.

لازم به توضیح است که «عینک‌های اکتیو سه بعدی از شاتر‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند (که بسیار سریع عمل کرده و چشم متوجه آن نمی شود) و تصویر پخش شده از صفحه نمایش را جدا و تبدیل به دو عدد می‌کنند. صفحه نمایش دو تصویر را به سرعت پخش می‌کند و در این حین فرستنده رادیویی اشعه مادون قرمز به عینک فرمان می دهد که با چه سرعت همراه با شاتر کار کند تا مطمئنا شود تصویر سمت را به چشم راست خواهد رفت. هر تصویر به چشم مختلفی ارسال می‌شود تا اثر عمق تصویر ایجاد شود».

پروژکتور سه بعدی در مقابل پروژکتور دو بعدی

یک پروژکتور سه بعدی هنوز هم با همه فیلم های سه بعدی کار خواهد کرد. شما با پروژکتورهایی که قابلیت سه بعدی دارند، هیچ چیز را از دست نمی دهید و این واقعا یک ویژگی فوق العاده است.

پخش سه بعدی چگونه کار می کند؟

وقتی که نوبت به فن آوری پخش سه بعدی می رسد، آخرین پیشرفت هایی که متقاعد کننده ترین تجربه را بدست آورده است، استفاده از عینک های اکتیو است. عینک هایی که برای ایجاد یک تصویر سه بعدی  واقعیت مجازی بر روی صفحه نمایش با پروژکتور ارتباط برقرار می کند.

در مورد پروژکتورهای سه بعدی بیشتر بدانید
لوگو پخش سه بعدی

خواه این یکی از مانیتورهای ال سی دی سه بعدی (۳D LCD)، ال ای دی (LED) تلویزیون یا پروژکتور ۳D Ready باشد، با این وجود این عینک های اکتیو به روش مشابه ای کارخواهند کرد.از نگاه بیننده تصویر به صورت یکپارچه و شگفت انگیز  پخش می شود. اساسا دو تصویر به طور هم زمان بر روی صفحه نمایش پخش می گردد تا تصویر سه بعدی ایجاد شده از طریق عینک اکتیو دیده شود.

سه بعدی  (۳D)

در واقع خیلی بهتراز زمانی که در سینما در حال تماشای یک فیلم سه بعدی هستید تصویر دیده می شود؛زیرا فن آوری۳D تنها از عینک های پلاریزه پسیو استفاده می کند ، که البته هر چند ارزان تر هستند اما درخشندگی کمتری دارند.

در مورد پروژکتورهای سه بعدی بیشتر بدانید
built- in 3D transmitter

به منظور استفاده از فن آوری سه بعدی به همراه پروژکتور دیجیتال در منزل، استفاده از عینک اکتیو  لازم است. قیمت این عینک ها متغییر است اما در نتیجه کیفیت بسیار بهتری ارایه می دهند. با استفاده از عینک اکتیو در لحظه ای که تصویر در چشم (چپ) پخش می شود صفحه ای جلو چشم راست تیره می گردد تا شخص با این چشم این تصویر را نبیند،این عمل فوق العاده سریع اتفاق می افتد، در واقع پروژکتور به شما ۲۰۰ تصویر (۲۰۰plus)را در هر ثانیه نشان می دهد که در نتیجه یک تصویر سه بعدی ایجاد می شود. در تصویر زیر نمونه ای از این فرایند با DLP Link  وجود دارد که در آن یک فرستنده داخلی در پروژکتور قرار دارد.

در مورد پروژکتورهای سه بعدی بیشتر بدانید

آیا انواع مختلف پخش سه بعدی وجود دارد ؟

سه نوع وجود دارد :

سه بعدی مستقیم / Direct 3D

پروژکتورهای سه بعدی سینمای خانگی می توانند به طور مستقیم به یک بلوری پلیر (از طریق کابل HDMI1.4) متصل شوند. هم چنین این پروژکتورها می توانند به کنسول های بازی سه بعدی مانند پلی استیشن ۳ وصل شوند.

در مورد پروژکتورهای سه بعدی بیشتر بدانید
Direct 3D

nVidia 3D Vision

لازم است کارت گرافیکی nVidia 3D ready بر روی رایانه شما نصب شود. شما هم چنین به کیت nVidia 3D vision که شامل یک عینک اکتیو شاتر و ساتع کننده ای (امیتر) که به عینک بگوید که کدام چشم قصد دریافت سیگنال را دارد، احتیاج دارید. این کارت گرافیکی این امکان را می دهد تا پروژکتورهای خاصی بازی های سه بعدی، عکس های گرفته شده با دوربین های سه بعدی دیجیتال را نمایش داده و با سخت افزار و نرم افزار مناسب در کامپیوتر،بتوانند فیلم های بلوری سه بعدی را به همین ترتیب نمایش دهند.

در مورد پروژکتورهای سه بعدی بیشتر بدانید

فن آوری DLP Link

فن آوری DLP Link سومین روش دستیابی به یک تصویر سه بعدی در پروژکتورهای مخصوص است.این یک فن آوری نوظهوری است که از عینک های اکتیو شاتر استفاده می کند، اما عینک به طور مستقیم با پروژکتور ارتباط برقرار می کند. پروژکتور یک سیگنال را بر روی تصویر صفحه نمایش رمزگذاری می کند و به عینک می گوید که تصویر  کدام چشم را در نظر گرفته است. در درجه اول ،هدف این بود که از  DLP Link برای ارائه مطلب استفاده شود اما همه نرم افزار ها و ارایه ها می بایست با قالب بندی ویژه  سه بعدی خریداری می شدند.

     منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی