در مورد حالت تن و پالس در تلفن چه میدانید؟؟

در مورد حالت تن و پالس در تلفن چه میدانید؟؟

 

یا تا به حال با شرکتی تماس گرفته اید که سیستم گویا آن شرکت از شما درخواست کند که تلفن خود را در حالت تن قرار دهید؟
تا به حال به دلیل این کار فکر کرده اید؟
سیستم های ارتباطی و روش ارسال و دریافت اطلاعات تماس بین تلفن و مرکز مخابرات دارای استانداری خاص است که دو روش تن و پالس نام گذاری شده است. روش پالس استانداردی قدیمی و زمان بر است که زمان زیادی برای برقراری ارتباط می گیرد. روش تن پر کاربرد ترین روش مورد استفاده در برقراری تماس تلفنی است. سیستم تن یا سیستم DTMF که مخفف شده Dual Tone Multi Frequency است یک روش انتقال اطلاعات بر پایه بسامدی با دو فرکانس بالا و پائین است با استانداردی جهانی.

در مورد حالت تن و پالس در تلفن چه میدانید؟؟

دستگاه های سانترال از دو روش انتقال داده استفاده می کنند که در هنگام خرید دستگاه سانترال و برنامه ریزی آن می توان یکی از این سیستم های انتقال اطلاعات را انتخاب نمود، اما همانطور که گفته شد سیستم تن، روشی متداول تر است. علت نام گذاری این سیستم به نام DTMF به دلیل 2 فرکانس متفاوتی است که در زمان خاصی از هر کلید در هنگام شماره گیری به مرکز مخابرات ارسال می شود.

DTMF در سیستم های تلفنی متفاوت از قالب های متفاوتی تبعیت می کند و با توجه به این نکته Asterisk امکان انتخاب طریقه ارسال DTMF را به شما می دهد. نکته ی مهم در انتخاب DTMF این است که قالب انتخاب شده توسط فرستنده و گیرنده باید برابر باشد. در غیر این صورت Asterisk متوجه شماره گرفته شده نمی شود. این مشکل معمولا در زمان استفاده از Gateway ها بوجود می آید که به سادگی به تغییر DTMF حل می شود.

اینک به پاسخ سوالات مطرح شده در اول متن می پردازیم…
همانطور که بیان شد دستگاه های سانترال از دو سیستم پالس و تن برای شماره گیری و ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می کنند اما متداول ترین آنها سیستم تن است. سیستم تن همانطور که در بالا اشاره شد در هنگام ارسال اطلاعات خود برای مرکز مخابرات از دو سیگنال خاص و متفاوت برای هر کلید استفاده می کند. استفاده از این سیستم در سیستم تلفن گویا و یا در هنگام پخش شدن پیغام دیزا به دلیل اطمینان از فرکانس دریافتی و اشتباه نبودن فرکانس با سایر صدا های محیط اطراف است. طبق متن زیر هر کلید برای خود فرکانسی مخصوص داشته که باعث دریافت سیگنالی درست حتی در دستگاه سانترال می شود.

کلید ۱ = ۶۹۷ Hz و ۱۲۰۹ Hz
کلید ۲ = ۶۹۷ Hz و ۱۳۳۶ Hz
کلید ۳ = ۶۹۷ Hz و ۱۴۷۷ Hz
کلید ۴ = ۷۷۰ Hz و ۱۲۰۹ Hz
کلید ۵ = ۷۷۰ Hz و ۱۳۳۶ Hz
کلید ۶ = ۷۷۰ Hz و ۱۴۷۷ Hz
کلید ۷ = ۸۵۲ Hz و ۱۲۰۹ Hz
کلید ۸ = ۸۵۲ Hz و ۱۳۳۶ Hz
کلید ۹ = ۸۵۲ Hz و ۱۴۷۷ Hz
کلید * = ۹۴۱ Hz و ۱۲۰۹ Hz
کلید ۰ = ۹۴۱ Hz و ۱۳۳۶ Hz
کلید # = ۹۴۱ Hz و ۱۴۷۷ Hz

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی