چگونه از هک دوربین های مدار بسته جلوگیری کنیم؟

هک شدن دوربین مداربسته یا سیستم مداربسته یکی از دغدغه های جدی مصرف کنندگان این سیستم هاست. در این مطلب در رابطه با طریقه هک شدن سیستم مداربسته و واقعیت های این موضوع صحبت خواهیم کرد.

هک کردن یعنی چه؟

در واقع هک کردن یک سیستم نرم افزاری که محدود شده باشد، به معنای هرگونه دسترسی غیرمجاز به این سیستم محدود شده (از طریق پیدا کردن رمز یا پسورد آن سیستم و یا یافتن نقص های ایمنی یا غیره) است. در این صورت حتی اگر شما رمز یا پسورد سیستم تان را به اشتباه به فردی داده باشید و او امکان ورود و دسترسی به نرم افزار شما را پیدا نماید، در واقع او سیستم شما را هک کرده است.

چگونه از هک دوربین های مدار بسته جلوگیری کنیم؟

آیا امکان هک کردن سیستم مداربسته وجود دارد؟

با توجه به تعریف بالا امکان هک کردن هر سیستم نرم افزاری وجود دارد. البته در صورت رعایت ساده ترین اصول امنیتی امکان هک شدن سیستم مداربسته شما تقریبا به صفر خواهد رسید.

سیستم های مداربسته چطور هک می شوند؟

همانطوری که توضیح داده شد در صورتی که سیستم حفاظتی دوربین مدار بسته شما به شبکه های اینترنتی اتصال داده شده باشد و یا در صورت شبکه بودن سیستم مدار بسته شما طی شبکه داخلی که به اینترنت متصل باشد امکان هک شدن سیستم مدار بسته وجود خواهد داشت در واقع معمول ترین روش هک کردن سیستم های دوربین مدار بسته توسط هکرها از طریق وارد نمودن پسوردهای بسیار ساده سیستم دستگاه DVR  یا NVR است.

نرم افزارهایی در این سیستم ها وجود دارند که با چک کردن چند پسورد ساده و بسیار رایج در دستگاه های مرکزی ضبط سرور و یا DVR و یا NVR و یا پسورد کارخانه دستگاه که همان کدهای مادر دستگاه می باشد، امکان هک کردن آنها را به وجود می آورند. به طور مثال پسوردهای ۵-۴-۳-۲-۱ یا ۱-۲-۳-۴-۵ یا ۶-۵-۴-۳-۲-۱ یا ۰۰۰۰۰ و یا ۸-۸-۸-۸-۸-۸ و غیره، پسوردهای بسیار رایج هستند که اکثر افراد مرتبط با ساز و کار این دستگاه ها کم وبیش از آن اطلاع دارند.

نرم افزار هک با پیدا کردن IP آدرس شما و از طریق چک کردن چند پسورد در دستگاه در صورت، ساده بودن پسورد شما امکان ورود به سیستم دستگاه ضبط مدار بسته شما را پیدا خواهد کرد.

چطور از هک کردن دوربین مداربسته جلوگیری کنیم؟

ایمن کردن سیستم مداربسته بسیار ساده است و با رعایت چند نکته پایین میتوانید از هک شدن سیستم مداربسته به صورت کامل جلوگیری کنید:

  • پس از نصب سیستم مداربسته حتما پسوورد آن را عوض کنید.
  • از پسووردهایی استفاده کنید که امکان حدس زدن آنها کمتر است.
  • سعی کنید از IP Static برای انتقال تصویر استفاده کنید و یا خدمات DDNS را از وبسایت های معتبر دریافت کنید.
  • حدالمکان دستگاه DVR یا NVR خود را از برندی معتبر انتخاب کنید.

ما همیشه به رمز های عبور توجه خاصی داریم و این امر به نادرستی باعث آسودگی خیال افراد می شود و باعث می شود به موارد دیگر توجه کافی نداشته باشند . در صورتی که یکی از رایج ترین اشتباهات تغییر ندادن و استفاده از نام کاربری همواره اولین گزینه بررسی توسط هکر ها و نرم افزار های هک می باشد .

درست است که رمز های طولانی بسیار بهتر از رمز های کوتاه می باشد ولی از بلندی و کوتاهی رمز ها مهم تر پیچیدگی آن ها می باشد . توصیه اکید بخش های امنیتی و حریم خصوصی تمام شرکت های معتبر استفاده از ترکیب انواع کاراکتر , حروف بزرگ و کوچک , اعداد و علایم است به عنوان مثال برای بسیاری از نرم افزار های هک رمز عبور M@M4!%n بسیار مشکل تر و زمان بر تر از هک کردن سیستمی با رمز عبور 4544688446554 می باشد .

خطر هک شدن سیستم مداربسته چقدر است؟

در واقع این خطر در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در خارج از مجموعه شما بسیار اندک خواهد بود و در فضای مجازی نیز با گستردگی IPهای بیشمار و همچنین سیستم های مدار بسته بسیار زیادی که وجود دارد امکان هک شدن سیستم مدار بسته شما بسیار پایین خواهد بود با این وجود در صورت رعایت نکات اولیه توسط شما، می توان همین احتمال کم را نیز از بین برد.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی