دلایل برتری ویپ نسبت به سیستم سانترال

مقدمه در مورد ویپ (VoIP)

به طور خلاصه، VoIP یا Voice Over IP، تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماس‌های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد.

تا 30 سال پیش واژه‌ای به نام اینترنت وجود نداشت و ارتباط محاوره‌ای تنها از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) امکان پذیر بود همچنین ارسال داده به ویژه در فواصل دور بسیار هزینه بر بود اما در طی چند سال گذشته شاهد پدیده‌هایی جذاب بوده‌ایم؛ گسترش رایانه‌های شخصی، فناوری‌های جدید ارتباطی همچون تلفن‌های سلولی و بالاخره شبکه گسترده اینترنت.

این ارتباط از طریق چت و پست الکترونیکی برقرار شد و تجارت در سایه وب تولدی دوباره یافت. حال ما شاهد انقلابی واقعی در جهان ارتباطات هستیم. افراد با استفاده از رایانه شخصی و اینترنت به امور شغلی خویش می‌پردازند و نیز اوقات فراغت خود را سپری می‌کنند. تبادل اطلاعات (تصویر، صدا و مستندات) را به راحتی انجام می‌دهند و با استفاده از نرم افزارهای کاربردی از طریق اینترنت به گفتگو با یکدیگر می‌پردازند. تمامی این مسایل، امروزه در سایه یک تکنولوژی قابل انجام هستند که گسترش روزافزونش تمامی ارتباطات را تحت الشعاع قرار می‌دهد و آن تکنولوژی VoIP  است.

دلایل برتری ویپ نسبت به سیستم سانترال

ویپ VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

صوت یا صدای انسان سیگنالی آنالوگ است. بنابراین در مبدأ از یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال، استفاده می‌شود. با توجه به اینکه صوت می‌بایست جهت انتقال از طریق شبکه IP به بسته‌هایی از جنس دیتا تبدیل شوند، دیجیتال شدن سیگنال صوت باید انجام پذیرد.

دلایل برتری ویپ نسبت به سیستم سانترال

در این مقاله سعی داریم 10 دلیلی که سیستم ویپ را نسبت به سانترال برتر می سازد برای شما توضیح دهیم. با گسترش فناوری ویپ در ایران و جهان بیستر شرکت ها و سارمان ها اقدام به راه اندازی این سیستم کرده اند. اما باز تعداد شرکت های بسیاری نسبت به استفاده از این فناوری نوین مشکوک هستند. با مطالعه این مطلب متوجه می شوید که چرا استفاده از ویپ در شرکت ها و سازمان برای شما سودمند است.

نصب و راه اندازی ساده

سیستم های IP-PBX دارای رابط کاربری بر پایه وب هستند و از هر مکان روی شبکه می توان با استفاده از یک مرورگر وب به سیستم دسترسی داشت و تنظیمات و تغییرات مورد نظر را اعمال نمود در حالی که سیستم های تلفن سانترال باید از طریق نرم افزارهای خاص خود و یا شماره گیری کدهای خاص از روی تلفن برنامه ریزی شوند.

کاهش چشمگیر هزینه ها با استفاده از خدمات ویپ

با استفاده از سیستم های ویپ می توان مکالمات بین شهری و بین المللی را از طریق خطوط داده مانند اینترنت و یا شبکه های WAN بین شعب یک سازمان انجام داد و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های تلفن انجام داد.

عدم نیاز به سیم کشی اختصاصی برای شبکه تلفن

برخلاف تلفن سانترال که می بایست برای هر مشترک یک زوج سیم ارائه کرد و برای افزایش مشترکین و یا نصب سیستم سانترال، حجم قابل ملاحظه ای سیم کشی انجام داد، سیستم های مبتنی   برIP می توانند از بستر شبکه موجود برای کاربران استفاده کند و نیاز به سیم کشی اختصاصی ندارند. برای مثال یک سیستم IP-PBX می تواند از شبکه LAN متصل شده به رایانه کاربر برای خط تلفن نیز استفاده کند. همچنین از یک خط LAN می توان به صورت همزمان برای تعداد زیادی کاربر استفاده نمود. از طرفی سیستم IP-PBX استفاده از شبکه بی سیم Wi-Fi در مکان هایی که امکان هیچ نوع سیم کشی وجود ندارد را ممکن می سازد.

عدم محدودیت در بکارگیری یک برند خاص

در سیستم های سانترال برای حفظ کارایی سیستم معمولا توصیه می شود که اجزاء سیستم مانند گوشی کاربران و دیگر سیستم های مکمل، از برند مشابه سیستم سانترال انتخاب شوند. در سیستم های IP-PBX به این علت که تمام تجهیزات مرتبط بر اساس استاندارد SIP ساخته می شوند، این محدودیت وجود ندارد و شما می توانید از هر برند مورد علاقه خود استفاده نمایید و در عین حال، هیچ کاهشی در کارایی سیستم مشاهده نخواهید کرد.

توسعه پذیری

سیستم های ویپ در ظرفیت خطوط شهری و تعداد مشترکین بسیار انعطاف پذیر هستند. هرگاه به تعداد بیشتری از خطوط شهری نیاز باشد و یا بخواهید تعداد کاربران را افزایش دهید، می توان به سادگی با افزودن Gateway مناسب این کار را انجام داد و محدودیتی در تعداد و یا برند Gateway وجود ندارد.

افزایش بازدهی و ارتقاء کیفیت خدمات به مشتریان

سیستم های ویپ به علت استفاده از بستر IP به راحتی می توانند با سرورها و نرم افزارهای دیگر ارتباط داشته باشند. به عنوان مثال سیستم های ویپ امکان اتصال به سرویس های (CRM (Customer Relationship Management یعنی سرویس مدیریت ارتباط با مشتریان را دارند.

امکانات بیشتر با قیمت پایین تر

سیستم های IP-PBX به همراه خود دارای طیف وسیعی از امکانات مانند پاسخگویی خودکار، منوی صوتی، پیغامگیر صوتی، امکان ارسال پیغام های دریافت شده به ایمیل کاربر، گزارش گیری مفصل از تلفن های انجام شده و غیره هستند که برای پیاده سازی این امکانات در تلفن سانترال می بایست زیرسیستم های زیادی به آن اضافه نمود که در نهایت هزینه انجام شده چندین برابر قیمت یک ویپ خواهد بود.

امکان جابجایی و رومینگ

در سیستم های ویپ در صورتی که کاربر بخواهد از مکان دیگری در درون سازمان از شماره داخلی خود استفاده کند تنها کافی است تلفن خود را به نزدیکترین سوکت شبکه روی دیوار متصل کند و مانند سیستم های سانترال نیازی به سیم کشی مجدد و یا انجام تغییرات در سیم کشی نیست. از طرفی کاربر می تواند از خانه و یا هر محل دیگری از طریق شبکه داده به سیستم ویپ متصل شود و تلفن ها و پیغام های خود را از آن محل مدیریت کند.

امکان استفاده از Soft Phone

Soft Phone نرم افزاری است که بر روی رایانه کاربر نصب می شود و امکانات یک تلفن را برای کاربر فراهم می کند. کاربر می تواند از روی رایانه خود با هر یک از کاربران داخلی و یا در صورت داشتن مجوز با خطوط شهری تماس تلفنی داشته باشد. مزیت Soft Phone این است که با افزایش کاربران سیستم و استفاده آن ها از Soft Phone، هیچ هزینه اضافی بر سازمان تحمیل نخواهد شد.

سهولت استفاده از تلفن

استفاده از تلفن های IP ساخته شده بر اساس استاندارد SIP بسیار ساده است. این تلفن ها دارای رابط کاربری ساده ای می باشند.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی