بهترین تکنولوژی پروژکتور کدام است، و تفاوت آن ها چیست؟

زمانی که قصد خرید یک پروژکتور دیجیتال دارید، اولین سوال که به ذهنتان می رسد باید این باشد:

 “بهترین تکنولوژی پروژکتور کدام است، و تفاوت آن ها چیست؟”

دو رقیب اصلی در عرصه ی پروژکتورهای دیجیتال پروژکتورهای صفحه ی کریستال مایع LCD و پروژکتور های پردازش نور دیجیتال DLP می باشند. این نام ها  به مکانیسمی که پروژکتورها برای تولید تصاویر به کار می گیرند، اشاره دارند.

 به دلیل این که هر دوی این تکنولوژی ها نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند انتخاب بین آن ها کار سختی خواهد بود، و دانستن تفاوت های بین آنها برای شما به منظور این که بدانید کدام یک بهتر نیازهای شما را برطرف می کنند بسیار مهم است. در این مقاله ی مشاوره ای ما تکنولوژیهای پروژکتروهای DLP و LCD  را برای شما توضیح خواهیم داد، و سپس مقایسه ای بین آن ها برای شما انجام خواهید داد تا بهتر بتوانید برای خرید یکی از آن ها تصمیم بگیرید.

مزایای پروژکتورهای LCD چیست؟

– پروژکتورهای LCD معمولا اشباع رنگ بهتری دارند.رنگ ها عمیق تر و روشن تر هستند. اما پروژکتورهای DLP دارای رنگ های تیره تری هستند. البته امروزه اکثر پروژکتورهای DLP دارای 6 چرخ رنگ هستند که باعث بهبود اشباع رنگ میشود. با این وجود در صورتی که 2 پروژکتور با تکنولژی های LCD و DLP را کنار یکدیگر بگذاریم و یک تصویر یا فیلم را پخش کنید اشباع رنگ LCD بهتر ارزیابی میشود.

– در پروژکتورهای LCD جزئیات تصاویر و اطلاعات بهتر نمایش داده میشوند. همچنین معمولا تصاویر اندکی روشن تر از پروژکتورهای DLPنمایش داده میشوند. البته تفاوت بین دو تکنولوژی هنگام نمایش جزئیات در صفحاتی مانند اکسل مشخص میشود.

-اگر نیاز به پروژکتوری با شدت روشنایی بسیار بالا دارید (3000 لومنس و بالاتر)، پروژکتور LCD انتخاب بهتری است. پروژکتورهای DLPتکنولوژی کارایی در ارائه تصاویر با لومن بالا نیستند و دستگاه های DLP اندکی با لومنس 3000 با بالا در بازار وجود دارد. اما پروژکتورهایLCD زیادی با لومنس 3000 تا 6000 و بالاتر در بازار موجود است.

معایب پروژکتورهای LCD

معایب  پروژکتورهای LCD بیشتر هنگام تماشای ویدئو بروز میکند تا نمایش دیتا :

اثر Screen Door

  • تصاویر واضح تر تولید شده توسط پروژکتورهای LCD می تواند یک عیب برای آن ها باشد، چون فوکوس دقیق تر باعث می شود تا پیکسل های یک تصویر (“chicken wiring” یا “screen door effect”) بیشتر نمایان شوند. در واقع گاهی اوقات اگر از نزدیک به صفحه نمایش نگاه کنید میتوانید پیکسل ها را از هم تشخیص دهید.

کنتراست

  • کنتراست پروژکتورهای LCD در مقایسه با DLP زیاد خوب نیست، به این معنی که پروژکتورهای LCD نمی توانند تصاویر کاملاً سیاه ایجاد کنند. هر دو مورد اشاره شده در بالا اکنون با عرضه ی مدل های جدید ۳LCD با رزولوشن بالا کمتر به عنوان یک مشکل مطرح می شوند.

قابلیت حمل

  • پروژکتورهای LCD قطعات بیشتری داشته و حجیم تر هستند و نسبت به DLP ها قابلیت حمل کمتری دارند.

تنزل تصویر

  • وجود قطعات بیشتر به این معنی است که قطعات بیشتری می توانند مشکل پیدا کنند. پنل های LCD در بلند مدت می توانند تنزل تصویر را تجربه کنند که تعادل رنگ تغییر کرده و کنتراست کلی کاهش پیدا می کند. جایگزینی پنل های LCD بسیار گران قیمت خواهد بود.

پیکسل های مرده

  • پیکسل های مرده می تواند یک مشکل در پروژکتورهای LCD باشد، به گونه ای که یک یا چند پیکسل به صورت دائمی روشن یا خاموش می شوند. در صورتی که یک پیکسل این مشکل را داشته باشد تاثیر آن به سختی قابل مشاهده خواهد بود، اما اگر این مشکل در دسته ای از پیکسل ها رخ دهد بسیار آزار دهنده می شود.

مزایای پروژکتورهای DLP چیست؟

-یکی از دلایلی که اکثر هواداران سینمای خانگی، تکنولوژی DLP را ترجیح میدهند بعلت کمتر مشخص بودن حالت شبکه ای-مانند است. اگرچه امروزه این نقص تا حد زیادی برطرف شده است، اما هنوز پیکسل های پروژکتورهای DLPنامرئی تر هستند.
– دلیل دیگری که این تکنولوژی ترجیح داده میشود. توانایی ایجاد تصاویر با کنتراست بالاتر توسط دستگاه های با تکنولوژی DLP است. کنتراست یا چگونگی نمایش تفاوت رنگ سفید و سیاه (روشن ترین و تیره ترین نقاط در تصویر) اندازه گیری میشود.

– مزیت دیگر DLP  کوچک و سبکتر بودن آنهاست. موتور نور پروژکتورهای DLP از چیپ سبک واحدی تشکیل شده است در حالی که در پروژکتورهای LCD سه صفحه LCD وجود داردو به همین علت اکثریت دستگاه های با وزن کمتر از 1.8 کیلوگرم DLP هستند. پس اگر بدنبال دستگاهی کوچک و سبک هستید باید DLP را انتخاب کنید.

معایب تکنولوژیDLP

اثر رنگین کمانی

  • وقتی که در حال تماشای یک تصویر ارسال شده توسط پروژکتور DLP هستید، اگر به یک شیء خارجی نگاه کنید، یا وقتی که به سرعت از یک سمت صفحه ی نمایش به سمت دیگر آن نگاه کنید اثر رنگین کمان را تجربه خواهید کرد –یک فلش لحظه ای که به صورت نوارهای به رنگ رنگین کمان در حاشیه ی اشیاء روشن تر نمایان می شوند. این موضوع البته در DLP های قدیمی بدون چرخ های ۶ رنگی مدرن و سریع وجود دارد و در پروژکتور های جدید تر به سختی قابل تشخیص است.

نشت نور

  • بعضی از افراد ممکن است “نشت نور” را هنگام استفاده از پروژکتورهای DLP خود به صورت یک خط خاکستری در اطزاف قسمت خارجی تصویر تجربه کنند. این حالت توسط نورهای ولگرد که گوشه های آینه های روی چیپ DLP را منعکس می کنند اتفاق می افتد. برای جلوگیری از این حالت می تواند نوارهایی سیاه را دور صفحه ی نمایش کشید، باز هم تاکید میکنیم که نشت نور فقط در DLP های قدیمی وجود دارد.

کدام تکنولوژی پروژکتور برای شما مناسب می باشد؟

مزایا و معایب مختلف پروژکتورهای DLP و LCD به این معناست که هر کدام از آن ها برای برنامه های مختلف مناسب می باشند. پروژکتورهای DLP سبک تر و کم حجم تر برای افرادی که زیاد مسافرت می کنند مناسب تر می باشند. همچنین پروژکتورهای DLP در بین علاقه مندان سینمای خانگی به دلیل دقت رنگ بیشتر، کنتراست بهتر و پایداری تصویر محبوب هستند. همچنین پروژکتورهای DLP ساده ی سینمای خانگی قیمت بسیار مناسبی دارند.

از لحاظ سهم بازار، تکنولوژی LCD در حال حاضر برتر از تکنولوژی DLP است به دلیل این که تعداد بسیار زیادی از پروژکتورها از سیستم LCD استفاده می کنند. سونی و اپسون در کنار هیتاچی و سانیو بزرگترین تولید کننده های LCD هستند، در طرف دیگر؛ NEC , اپتوما، اینفوکوس و بنکیو از تکنولوژی DLP استفاده می کنند.

آینده ی تکنولوژیهای ارتقا یافته ی LCD و DLP

پیشرفت های تکنولوژی LCD بیشتر روی کاهش مشکل “screen door” هدف گذاری شده اند. شامل این موضوعات می شوند:

  • رزولوشن های بالاتر
  • کاهش فاصله ی بین پیکسل ها
  • استفاده از آرایش میکرو لنز (MLA) برای افزایش بهره وری انتقال نور از طریق پنل های LCD با رزولوشن XGA

آخرین نوآوری بزرگ DLP یک سیستم پروژکتور با سه عدد چیپ DLP به جای یک عدد می باشد. پروژکتور DLP دارای سه چیپ شبیه تکنولوژی LCD می باشد، در این مورد که نور توسط منشور به قرمز، سبز و آبی تجزیه می شود و سپس هر رنگ چیپ DLP مختص خود را دارد. پروژکتور DLP دارای سه چیپ به طور گسترده ای به داشتن بهترین تصاویر در بین تمامی تکنولوژیهای پروژکتورها شناخته شده اند، اگر چه آن ها همچنین تا حد زیادی گرانترین نیز هستند.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی