مطالبی در مورد شاتر در دوربین های مدار بسته

مطالبی در مورد شاتر در دوربین های مدار بسته

 

سرعت نوربند ، سرعت شاتر یا زمان نوردهی (به انگلیسی: Shutter speed) فاصله زمانی‌ست که شاتر دوربین باز است و نور روی فیلم عکاسی(در دوربین‌های غیر دیجیتالی) یا حسگرهای الکترونیکی (در دوربین‌های دیجیتالی) اثر می‌کند. در واقع سرعت شاتر عامل کنترل کننده زمان ورود نور به دستگاه دوربین جهت ثبت یک تصویر است. این کنترل کننده اکثراً از یک صفحه پلاستیکی ساخته شده که با باز و بسته شدن مقدار نور را بر روی سنسور تصویر یا فیلم در دوربین‌های آنالوگ تنظیم می‌کند.

این صفحه با فشار دادن دکمه شاتر باز می‌شود و در تنظیم خودکار و بعد از اکتساب مقدار نور به مقدار کافی بسته می شود. زمانی که بیشتر با دوربین و کار با آن آشنا شوید صدای ناشی از این باز و بسته شدن (کلیک) را تشخیص می‌دهد و به واسطه شتاب یا کندی آن متوجه خواهید شد که چه میزان نوردهی برای ثبت یک تصویر نیاز خواهید داشت.

اغلب در نور کم زمان نوردهی بیشتر است. در عکس برداری از اشیا متحرک از زمان نوردهی کمتر اسفاده می‌شود.

مطالبی در مورد شاتر در دوربین های مدار بسته

مدت زمان شاتر چه تاثیری بر روی عکس می گذارد؟

مدت زمان باز بودن شاتر بسته به نوع فیلمی داشت که شما برای عکاسی انتخاب می کردید. فیلم های حرفه ای تر معمولا مدت زمان شاتر کمتری داشتند. اما این زمان شاتر بر روی برخی خصوصیات عکس هم تاثیر می گذاشت.
زمانی که شاتر باز می شد، اگر جسمی در عکس تا پیش از بسته شدن شاتر حرکت می کرد در تصویر تار به نظر می رسید. پس هرچه زمان شاتر کمتر باشد امکان تار شدن اجسام متحرک در تصویر کمتر است. این مشخصه برای عکس برداری از مسابقات ورزشی، حیوانات و اتفاقات فیزیکی خاص بسیار با اهمیت بود.

آیا دوربین مداربسته هم شاتر دارد؟

دوربین مداربسته شاتر فیزیکی ندارد. در واقع چیپ تصویر دوربین همیشه در معرض نور است. اما همانطور که میدانید دوربین فیلم متحرک را از طریق گرفتن تعداد زیادی فریم در یک ثانیه می سازد. هر یک از این فریم ها در حقیقت یک عکس هستند. پس دوربین مداربسته دائم در حال گرفتن عکس از محیط است، در نتیجه با وجود اینکه شاتر فیزیکی ندارد اما زمان شاتر دارد.
زمان شاتر یک دوربین مداربسته، به مدت زمانی گفته می شود که برای دوربین طول می کشد تا یک تصویر را بسازد.

شاتر در هنگام تصویربرداری از جلو لنز کنار می رود. برای تصویربرداری توسط لنز باید برای شاتر یک فاصله ی زمانی را تعریف نمود که این زمان با نوع کیفیت دوربین مداربسته متفاوت است. بدین معنی که در دوربینهای تحت شبکه با کیفیت تصویر 1D یک فاصله ی زمانی مناسب تعریف شده و برای دوربینهای با وضوح تصویرپنجمگاپیکسلی یک فاصله زمانی دیگری که سرعت تصویربرداری را توسط لنز به زبان ساده بیان می کند.

در دوربین مداربسته های ویدئویی، شاتر در اکثر مواقع وجود خارجی ندارد، اما پردازشگر به صورت الکترونیکی کنترل میکند که حسگر برای چه مدت نور را ثبت کند. مثلاً در سیستم NTSC این زمان 1/60  ثانيه و در سیستم PAL 1/50 ثانيه نور را در هر فریم ثبت می کند. بعضی از دوربین های مداربسته امکان تغییر این مقدار را در اختیار کاربر می گذارند و جالب تر این که میتوانند هر فریم را به طور مثال ثانیه نور بدهند (که در یک سیستم ۳۰ فریمی، هر یک فریم به اندازه ای فریم نور می خورد) بعضی دوربین مداربسته پارافراتر گذاشته و مقادیر را به کاربر به صورت همان زاویه ای شاتر اعلام می کنند.

سرعت شاتر دوربین مداربسته به چه المان هایی وابسته است؟

سرعت شاتر دوربین مداربسته به دو مشخصه اصلی وابسته است:

  • حساسیت چیپ تصویر به نور: هرچه حساسیت چیپ تصویرچیپ تصویر دوربین مداربسته به نور بیشتر باشد زمان کمتری لازم دارد تا یک تصویر را بسازد.
  • میزان نور محیط: هر چه نور محیط بیشتر باشد، چیپ تصویر می تواند در زمان کمتری تصویر را بسازد.

با توجه به اینکه نور محیط می تواند بر روی زمان شاتر دوربین تاثیر بگذارد، سرعت شاتر را معمولا به صورت یک بازه نشان میدهد. این بازه حداقل زمان و حداکثر زمان ساختن یک تصویر را نشان میدهد (مثلا 1/25 ثانیه تا 1/50000 ثانیه)

اندازه گیری سرعت شاتر

زمان نوردهی بر حسب ثانیه سنجیده می‌شود. به عنوان مثال این زمان در هوای آفتابی یک هشت هزارم (۱/۸۰۰۰)ثانیه است. در بعضی از دوربین‌ها این زمان به صورت خودکار با توجه به نور محیط تنظیم می‌شود و در بعضی دیگر به صورت دستی از طریق صفحه مدرجی که روی دوربین تعبیه شده(به انگلیسی: Dial). البته دوربین‌هایی هم هستند که هر دو قابلیت را دارند.

علامت اختصاری B نیز در بسیاری از دوربین‌ها بدین معناست که شاتر دوربین تا زمانی که عکاس دوباره دکمه شاتر را فشار دهد باز خواهد ماند.

سرعت شاتر کند

زمانی که شاتر دوربین در کمتر از ۶۰/۱ بسته می‌شود اصطلاحاً آن را شاتر کند یا طولانی می‌نامند. در این حالت دوربین با نوردهی طولانی تصویر را ثبت می‌کند.

سرعت شاتر سریع

این اصطلاحی است که به سرعت شاتر بالای ۵۰۰/۱ داده می‌شود. در این حالت صفحه شاتر با سرعت زیاد باز و بسته می‌شود و به عکاس این امکان را می‌دهد که سوژه را ایستا و ثابت به ثبت برساند.

 

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی