انواع دوربین های مدار بسته پاناسونیک

تاریخچه

دوربین‌های مدار بسته معمولاً برای نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسته به شرایط محیط انواع مختلفی دارند. اولین دوربین مدار بسته در سال ۱۹۴۲ توسط ارتش آلمان برای نظارت بر چگونگی شلیک موشک V2 در ایستگاه پرتاب این موشک نصب شد. حدود ۷ سال بعد در آمریکا سیستم‌های مدار بسته تجاری به بازار آمد با نام Vericon و جالب توجه است که استفاده از این دوربین‌ها نیازی به مجوز دولتی نداشته است.

اولین دوربین‌های تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت “Axis” با استفاده از پایه نرم‌افزاری لینوکس (Linux) تولید شد، این دوربین‌ها براساس استانداردهای HTTP و RTSP طراحی گردیده بود و از استانداردهای IP و شبکه برای ارسال تصاویر در قالب اطلاعات (Data) استفاده می‌کرداستفاده از دوربین‌های تحت شبکه به علت بالا رفتن قابلیت‌های آنها نسبت به گذشته روز به روز درحال افزایش است.

سیستم های دوربین مداربسته عمدتا به 2 صورت دیجیتال و آنالوگ و یا مخلوطی از دو سیستم فوق بنا به تقاضا و نیاز مشتری طراحی و اجرا می گردد که ما در این بخش بصورت مفصل برای آشنایی شما با این سیستم ها اطلاعات مفصلی خواهیم داد:

1- سیستم دوربین مداربسته آنالوگ ( کامل )

2- سیستم دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتالی

3 -سیستم دوربین مداربسته کاملا دیجیتالی

1 – سيستم دوربين مداربسته آنالوگ

سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ (کامل) جزو سیستم های سنتی دوربین مداربسته می باشد که به لحاظ تولید سیستم های دیجیتالی و مجهز تر این سیستم رو به فراموشی می باشد. ولی به منظور آشنایی شما با این سیستم اطلاعات اولیه ای راجع به این سیستم در این بخش ارائه می گردد.

در سیستم های فوق از محل گرفتن تصاویر ( دوربین های صنعتی، غیر صنعتی) به آنالوگ تبدیل گشته و در مرکز کنترل دوربین ها نیز بصورت آنالوگ دریافت و ثبت و ضبط می گردند!

از مزیت ها و معایب این نوع سیستم ها به دیگر سیستم های دوربین مداربسته میتوان به این مورد اشاره کرد که هیچ نوع مزیتی نسبت به سیستم های ارتقا یافته دوربین مدار بسته ندارد و از معایب این سیستم ها میتوان گفت که در ضبط تصاویر محدودیت دارید و هزینه های نگهداری و تعمیر این نوع سیستم ها بالا می باشد .

مشخصات دوربین مداربسته صنعتی

تصویر: رنگی شارپ

رزولوشن: 540 خط تصویر کیفیت بالا

CCD نوع: ‎1/3 inch Super HAD ‎

حداقل روشنایی مورد نیاز: 0.35 Lux

فرمت تصور: PAL

نوع لنز قابل نصب: C/CS Mount Lens

تنظیم اتوماتیک روشنایی تصویر: دارد

تغذیه AC 220V 240V±10% 50Hz :

میزان برق مصرفی ‎4.0W:

ب – دوربین های DOME دام یا همان دوربین های سقفی

این دوربین ها دارای محفظه شیشه ای جهت جلوگیری از گرد و غبار بصورت حبابی طراحی شده است این دوربین ها بر روی سقف نصب میگردند و در انواع مدل های معمولی و دید در شب در بازار موجود می باشد. از این دوربین ها در محیط اداری و منازل بیشتر کاربرد دارد. این دوربین ها ثابت بوده و قابل تنظیم بصورت 360 درجه افقی و 90 درجه عمودی می باشند. این دوربین ها نیز در کیفیت های متفاوتی در بازار موجود می باشد.

این دوربینها برخلاف دوربین های صنعتی دارای لنز می باشندکه با توجه به لنزشان دامنه پوشش متفاوتی خواهند داشت ساده ترین نوع این دوربين دارای لنز ثابت می باشد در نوع دیگری از آنها لنز وری فوکال یا فاصله کانونی متغیر استفاده شده است که امکان تغییر محدوده دید با توجه به نیاز و فضا وجود دارد .

مشخصات دوربین دام

تصویر: رنگی شارپ

رزولوشن: 540 خط تصویر کیفیت بالا

CCD نوع: ‎1/4 inch

فرمت تصور: PAL

لنز: 3.6 mm / varifocal 3.0-9.0mm

تنظیم اتوماتیک روشنایی تصویر: دارد

تغذیه: 12VDC

میزان برق مصرفی : ‎3.0W

ج – دوربین های SPEED DOME ) قابل چرخش و زوم(

دوربین های بسیار قدرتمندی جهت تصویر برداری در سیستم های دوربین مداربسته می باشند بطوری که در محیط های باز و سالن های تولیدی بزرگ در مواردی بهترین گزینه انتخاب می باشد. در محیط های خود بجای استفاده از چند دوربین برای کنترل محل میتوان از یک دوربین Speed dome استفاده نمود بطوریکه این دوربین ها قابل چرخش 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی می باشند و حتی قابل برنامه ریزی جهت اجرای دستورات از پیش تعریف شده می باشد … این دوربین ها از طریق کیبورد های مخصوص به خود و یا از طریق کامپیوتری و یا خروجی RS232 دستگاه های DVR قابل کنترل و برنامه ریزی می باشند … .

در مورد دوربین مداربسته بیشتر بدانید

CCTV )دوربین مداربسته) چیست ؟

CCTV مخفف کلمات “Closed Circuit Television” به فارسی تلویزیون مداربسته است .

اصطلاح Closed به ابن معناست که تصویر گرفته شده توسط دوربین مداربسته به یک گیرنده خاص تلویزیونی برای نمایش ارسال می گردد.

قطعات دوربین مداربسته

سیستم دوربین مداربسته شامل سه مولفه دوربین ها ، دستگاههای ضبط ویدئویی دیجیتال DVR و مانیتور می باشد.به طور سنتی سیستم های دوربین مداربسته برای مقاصد امنیتی در مکانهای از قبیل بانکها ، فرودگاهها و همچنین فروشگاه عمده و خرده فروشی استفاده می شوند.

دوربین ها

دوربین های مداربسته ساخته شده اند که در همه جا مورد استفاده قرار گیرند. این نشان میدهد که یک اندازه دوربین مناسب همه جا می باشد.

موقعیت دوربین های مداربسته

دوربینهای داخلی و دوربینهای خارجی (Indoor vs. Outdoor Cameras)

جایگاه نصب یک دوربین معمولا تعیین کننده نوع دوربین مداربسته مورد نیاز می باشد. به طور مثال دوربینی که در مکان باز قرار میگیرد باید مقابل هوای سرد ، خاک و آب مقاوم باشد پس باید از دوربینهای خارجی یا Outdoorاستفاده گردد . در مکانهای سر پوشیده و داخلی می توان از دوربینهای مدار بسته داخلی Indoor استفاده نمود

میدان دید (Field of View)

دوربین مداربسته باید در موقعیتی قرار گیرد که بیشترین جزئیات را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار دهد. به طور معمول برای یک فضای محصور مثل یک اتاق باید از لنزهای واید که بیشترین فضا را برایمان میگیرد استفاده نماییم و برای راهروی طولانی بهتر از یک لنز تله استفاده نمود.

[(img)|1028202840021001B]

متغیرهای نور (Light Variables)

توجه به نور محل نصب دوربین ها یکی از اصلی ترین کارهاییست که برای انتخاب دوربین مداربسته باید در نظر گرفت. به طور مثال برای مکانی که نور کمی دارد یا به طور کلی در مواقعی نور ندارد باید از دوربین های مادون قرمز استفاده نمود و یا برای فروشگاهی که در مقطعی از زمان نور خورشید درب ورودی فروشاه را بسیار روشن می نماید و دوربین مداربسته وظیفه تصویر برداری از آن موقعیت را دارد ، باید از لنزهای خاصی استفاده نمود

امنیت دوربین ها

همواره نگرانی از امنیت خود دوربین وجود دارد که می توان از طریق کاورهای مقاوم در برابر خرابکاری بر طرف نمود.

دوربین مداربسته دام و دوربین مداربسته باکس

دوربینهای دام عموما در فضای داخلی نصب می شود ، اما نمونه خارجی نیز وجود دارد به طور کلی زمانی شما ازدوربین مداربسته دام استفاده می نمایید که قصد دارید کسی متوجه نشود که این دوربین کدام سو را تصویر برداری می نماید و از دوربین های مداربسته باکس زمانی استفاده می شود که به همه بفهماند که منطقه مقابل لنز این دوربین تحت پوشش است.

پان / شیب / زوم دوربین (Pan/Tilt/Zoom Cameras)

Pan/Tilt/Zoom Cameras یا دوربین های PTZ اجازه دستکاری دوربین و تغییر میدان دید را میدهد. این امکان با وسیله ای به نام “joy stick” و به فارسی کیبرد انجام می پذیرد. با “joy stick” می توان دوربین را به بالا و پایین ، چپ و راست و یا زوم در تصویر را انجام داد. در دوربین های آی پی می توان این کار را با نرم افزار نیز انجام داد.

تکنولوژی دیجیتال در مقابل آنالوگ

به طور سنتی ، دوربین های مداربسه یک تصویر را از طریق پروتکل آنالوگ و به وسیله سیم به DVR می رساند. اما به تازگی دوربینهای IP ساخته شده اند که با استفاده از همان فناوری تصاویر را به جزئی از شبکه کامپیوتری تبدیل کرده تا از طریق کامپیوترها کارها انجام پذیرد.

دوربین های بی سیم و باسیم

انتقال تصاویر دوربین به DVR یا کامپیوتر می تواند به وسیله یک کابل انجام پذیرد و یا بی سیم باشدواگر چه دوربین های مداربسته بی سیم همچنان باید به یک منبع تغذیه وصل باشد اما این تکنولوژی این امکان را میدهد که هزینه نصب به پایین ترین حد خود رسیده و سیمهای عذاب آوری که باید دور تا دور محل را بگردد وجود ندارد و همچنین جابجایی دوربین ها بسیار راحت می شود. معایب سیستم های وایرلس در قیمت گران آنهاست که کمی رشد آنها را کند کرده.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی