سانترال،ورودی هاو خروجی های آن

سانترال،ورودی هاو خروجی های آن

در ابتدای کار یه معرفی اجمالی و کوتاه از مراکز تلفن و همچنین شمه ای از تاریخچه اختراع و تکامل مراکز تلفن یا همون سانترالها رو براتون بذارم که با آمادگی بیشتری به ادامه کار بپردازیم.

وقتی از مراکز تلفن حرف میزنیم اولین چیزی که به ذهن ما خطور میکنه مراکز تلفن سانترال که وظیفه مدیریت تماسها رو به عهده دارن، و همچنین خطوط داخلی هست که این خطوط داخلی در اختیار هر مشترک اعم از مشترکین خانگی و پرسونل ادارات و شرکتها قرار میگیره.

به عبارت ساده تر: منظور از مرکز تلفن یک دستگاه مرکزی مدیریت خطوط تلفنی در یک منطقه مشخص هستش، که این منطقه مشخص میتونه یک شهر بزرگ یا کوچیک، یه کارخونه، یک بیمارستان و یا یک اداره باشه و استفاده کنندگان از خطوط داخلی که از دستگاه مرکزی تلفن منشعب میشه همون مشترکین خانگی و کارمندان شرکتها و کارگران کارخونه ها هستن که هر کدوم یک شماره مشخص و یک دستگاه تلفن رو میزی در محل کار و اتاق شون هست که میتونن با توجه به نوع مرکز اصلی تلفن از طرق مستقیم و یا غیر مستقیم از خطوط تلفنی استفاده کنن.

یک شبهه کوچولو رو هم من اینجا رفع کنم، مراکز تلفنی پر ظرفیت یا دارای شماره های با تعداد بالا که ما ازشون در خونه ها یک انشعاب و یک شماره تلفن مشخص داریم در اصل هیچ تفاوتی با مراکز تلفن کوچکتر و کم ظرفیت تر که در ادارات موجود هستن ندارن، و شاید تنها تفاوت شون این باشه که مراکز تلفن شهری احتیاج به اپراتور تلفن ندارن و همه امور اعم از شماره گیری و استفاده از سرویسهای مختلف توسط مشترکین بصورت کاملا خودکار انجام میشه.
ولی در ادارات به دلیل محدودیت خطوط ورودی شهری که براشون وجود داره، یک یا چند اپراتور یا به اصطلاح خودمونی تر تلفنچی به اقتضای تعداد خطوط داخلی اون اداره باید مدیریت خطوط و پاسخگویی به مشترکین داخلی و تماس گیرندگان از خارج او اداره یا شرکت رو به عهده بگیرن تا ارایه خدمات محدود به صورت مساوی بین مشترکین تقسیم بشه.

البته مراکز با ظرفیتهای پایین برای استفاده در شرکتهای کوچک و یا دفاتر هواپیمایی و حتی آژانسهای مسکن، دفاتر حقوقی، مطبها، فروشگاهها و غیره هم وجود داره که سعی میکنم در زمان خودش به اونها هم بپردازم.

اختراع تلفن و همچنین تکامل مراکز تلفن یک تاریخ حدود ۱۴۰ ساله داره که در اینجا و با نگارش داوود ادیب بهش میپردازم و از هفته آینده با دستگاههای مختلف مرکز تلفن و طرز کار اونها آشنا خواهید شد.

درسال ۱۸۷۶ الكساندر گراهام بل دستگاه تلفن را که قادر به ارسال و دریافت اصوات ناشی از صحبت انسان بود اختراع کرد. این دستگاه ساده شامل فرستنده (میكروفون) و گیرنده (گوشی) بود که فرستنده آن خیلی خوب کار نمی کرد ولی درسال ۱۸۷۷ مخترع آمریكایی ادیسون با استفاده از خواص کربن فرستنده ی بهتری ساخت. گیرنده ی بل همراه با فرستنده کربنی ادیسون یك تلفن با کارآیی خوب را تشكیل می داد.

در مراحل اولیه اختراع تلفن فقط ارتباط بین دو دستگاه برقرار می شد و با افزایش تعداد تلفن نیاز به برقراری ارتباط بین دستگاه های تلفن متعدد احساس گردید، لذا مكان‌هایی به نام مراکز تلفن ایجاد شد که به صورت دستی و به وسیله اپراتورها این ارتباط برقرار می شد.

در مرکز تلفن دستی اپراتور بعد از اطلاع از درخواست برقراری ارتباط توسط هر یك از مشترکین تلفن شماره مشترك مقابل را از طرف تلفن کننده پرسیده و ارتباط بین دو مشترك را به وسیله اتصال سیم ¬های دو مشترك به همدیگر برقرار می کرد.

با افزایش تعداد مشترکین مراکز تلفن امكان برقراری سریع بین مشترکین توسط انسان وجود نداشت لذا درسال ۱۸۸۶ میلادی اولین مرکز تلفن نیمه خودکار که هنوز نیاز به اپراتور برای برقراری ارتباط داشت اختراع گردید و در سال ۱۸۸۹ میلادی اولین مرکز تلفن خودکار که نیاز به تلفنچی نداشت توسط آقای استراگر [۱] ساخته شد. با سیستم اختراع استراگر امكان ارتباط تعداد زیادی مشترك به یك مرکز تلفن فراهم گردید و یك مرکز بزرگ به وجود آمد.

سوئیچ استراگر:

درسیستم استراگر عمل سوئچینگ به وسیله سلكتور یا انتخاب کننده انجام می شد. ساده‌ترین سلكتور دارای یك محور است که روی آن یك بازوی اتصال قرار دارد و وقتی که لازم باشد می تواند چرخش مكانیكی انجام دهد و چندین کنتاکت روی یك نیم دایره به دور محور قرار دارد.
حال تلفن A می تواند به ده مشترك دیگر وصل شود. کافی است که شماره تلفن مورد نظر را انتخاب کند. اگر به جای وصل كردن کنتاکت های سلكتور به ده تلفن آنها را به ده سلكتور دیگر وصل کنیم و کنتاکت‌های آن ده سلكتور را به تلفن‌ها وصل کنیم مشترك A قادر است به صد تا مشترك وصل شود.
در این حالت برای این كه مشترك A به یكی از این صد مشترك وصل شود باید دو تا سلكتور شروع به حرکت بكند.
به این مرکز تلفن یك مرکز تلفن دو مرحله ای می گویند که می تواند صد تلفن را سوئیچ کرده و به هم وصل نماید. در یك سیستم پیچیده تر با استفاده از سه مرحله سوئیچینگ یعنی یك سلكتور درمرحله اول ده سلكتور در مرحله دوم و صد سلكتور در مرحله سوم می توان یك مرکز تلفن که هزار دستگاه تلفن به آن وصل شود درست کرد.
همچنین با چهار مرحله سوئیچ کردن می توان مرکز تلفن ده هزار شماره ای داشت.

سوئیچ EMD:

سیستمهای سوئیچ بعدی که ساخته شد EMD بود. کنترل این سوئیچ نیز اتوماتیك است و برای این كه سلكتورهای آن فقط در یك جهت حرکت داشته باشند مانند سیستم استراگر از سلكتور با دو بازو استفاده گردیده بود. به این ترتیب یك بازو روی شماره مشترك مبدأ بوده و با توجه به شماره گرفته شده بازوی دوم چرخیده و سلكتور مرحله دوم را انتخاب می کرد. درسیستم EMD نیز هر سلكتور مدار کنترل اختصاصی خودش را داشت.

سوئیچ کراس بار XB (تقاطع میله ای):

کنترل این سوئیچ نیز به صورت اتوماتیك انجام می شود و شبیه سوئیچ های استراگر می باشد. این سوئیچ دستور کار را از یك کنترل مرکزی می گیرد. شماره یك مشترك از تقاطع میله‌ها حاصل می شود.

سوئیچ کراس پوینت XP (تقاطع نقطه ای):

این سوئیچ نیز کنترل مشترك داشته است. دراینجا از تعدادی رله استفاده می شود. با گرفتن شماره، رله مربوط جذب شده و زنجیره ای از رله‌ها امكان اتصال دو مشترك را به هم برقرار می کرد. ایراد این سوئیچ حجم زیاد آن بود.
با بسته شدن رله‌هایی كه درتقاطع مسیرها وجود دارند، امكان ارتباط مشترکین با همدیگر وجود دارد که به این ساختار ماتریس رله ای گفته می شد که با در کنار هم قرار دادن این ماتریس ¬ها می توانستند هر تعداد مشترك را سوئیچ کنند.
با استفاده از ماتریس‌های کوچك تر به تعداد زیاد و اتصال هر ماتریس به ماتریس‌های مرحله بعدی مراکز بزرگ ایجاد گردید که با استفاده از کنترل متمرکز از تعداد مدارهای کنترلی کاسته گردیده بود.

سوئیچ الكترونیک

در دهه ی هشتاد میلادی استفاده از قطعات الكترونیكی مانند ترانزیستور و دیود برای ساخت بخش سوئیچ مراکز تلفنی عملی گردید و اولین مرکز تلفن الكترونیكی شروع به کار نمود و قسمت کنترلی آن به صورت متمرکز بوده و با استفاده از برنامه‌هایی که بر روی کامپیوتر ذخیره می شد می توانست با شناسایی شماره‌های گرفته شده توسط مشترك مدار سوئیچ لازم را برای برقراری ارتباط بین دو مشترك برقرار نماید.

سوئیچ دیجیتال

با پیشرفت در ساخت IC های دیجیتالی هم چنین مبدل های آنالوگ به دیجیتال ایده ی استفاده از سوئیچهای دیجیتال به صورت عملی در آمد و به تدریج جایگزین سایر سیستمهای سوئیچ مخابراتی گردید، به طوری که امروزه در اكثر مراکز تلفن از سوئیچهای دیجیتال استفاده می گردد.

سوئیچ IP :

در این سوئیچ كه آخرین نسل مراكز تلفن می باشد، اطلاعات به قطعات كوچكی به نام Packet، تقسیم می‌شود و ضمن اضافه كردن اطلاعات لازم برای بازسازی اصل پیام، هر packet به طور جداگانه به مركز سوئیچ ارسال می‌گردد. در این روش، وقتی یك packet توسط ورودی سوئیچ دریافت شد، در حافظه سوئیچ ذخیره می‌گردد تا یك خط برای ارسال آن آزاد شود. ماهیت شبكه‌های Packet Switch به گونه ای است كه به كاربران اجازه می‌دهد از یك پهنای باند به صورت اشتراكی استفاده نمایند.

همان طور كه توضیح داده شد مراکز تلفن IP PBX، نسل جدید مراكز تلفن یا PBXها هستند که به دلیل تنوع خدمات و راحتی استفاده از آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. امکاناتی از جمله عدم وابستگی کاربر به محل و امکان استفاده از سرویس های تلفن داخلی در هر نقطه از دنیا، خدمات صندوق صوتی، کنفرانس چندین نفره، فاكس مجازی، پاسخگوی خودکار، منشی هوشمند، اعلام خودکار متن برای مخاطبین، خدمات Messenger، خدمات پست الکترونیک، امکانات متنوع گزارشی از نحوه و میزان تماس ها در سیستم، امکان اتصال به سرویس دهندگان خارجی برای برقراری مکالمات خارجی از طریق اینترنت با هزینه ای اندک، ضبط خودکار مکالمات، امكان استفاده از تلفن‌های تصویری و صدها امکان دیگر با امكان مدیریت تحت وب می تواند تمامی نیازهای تلفنی یک مجموعه کوچک، متوسط و بزرگ را پوشش دهد. در این مراكز نیاز به كابل كشی اختصاصی برای مركز تلفن نبوده و از بستر موجود شبكه كامپیوتری آن سازمان جهت ارتباطات مركز تلفن استفاده می گردد.

ورودی و خروجی سانترال چیست

مجموعه هایی که نیاز به خرید سانترال دارند عمدتا با یک سوال روبرو هستند. چه سانترالی برای کسب و کار ما مناسب هست؟ ورودی و خروجی سانترال چیست؟ و سوالاتی از این دست. برای آشنایی بیشتر با ورودی و خروجی سانترال این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

سانترال،ورودی هاو خروجی های آن
هر سانترال دارای تعدادی خط تلفن شهری می باشد که در بیان عامه مردم این پورت های خط شهری به ورودی سانترال شناخته می شوند و همچنین هر سانترال تعدادی پورت داخلی برای اتصال کاربران شرکت به دستگاه سانترال دارد که این پورت های داخلی با عنوان خروجی سانترال شناخته می شوند.

ما به چه تعداد ورودی و خروجی نیاز داریم 

با توجه به توضیح بالا مشخص می شود هر شرکت با توجه به تعداد خط تلفنی که دارد نیاز به پورت ورودی سانترال و به تعداد کاربرانی که دارد نیاز به پورت خروجی سانترال دارد. استانداردی برای نسبت تعداد خط شهری به تعداد کاربر وجود ندارد ولی به طور معمول برای هر سه کاربر یک خط شهری در نظر گرفته می شود. یعنی اگر شرکتی 15 کاربر دارد بهتر است حداقل 5خط تلفن تهیه نماید. البته نوع فعالیت شرکت ها و نحوه ارتباطاتی که با مشتریان دارند و فرایند ارائه کالا یا خدمات شرکت نیاز به خط تلفن شهری متفاوت می باشد.

تعداد ورودی و خروجی سانترال های پاناسونیک

سانترال های پاناسونیک دارای تعداد ورودی و خروجی متفاوتی می باشند که در جدول مقایسه ای زیر می توانید مشاهده نمایید.

 مدل دستگاه شلف اضافی تعداد ورودی تعداد خروجی
  سانترال kx-tes824 ندارد 3 خط شهری  8 خط داخلی
  سانترال kx-tem824 ندارد 6 خط شهری  16 خط داخلی
  سانترال kx-tem824 با کارت ارتقا 8 خط شهری  24 خط داخلی
  سانترال TDA100 ندارد  124 خط شهری  160 خط داخلی
  سانترال TDA100D ندارد  126 خط شهری  176 خط داخلی
  سانترال TDA200 ندارد  128 خط شهری  256 خط داخلی
  سانترال TDA600 بدون شلف  160 خط شهری  240 خط داخلی
  سانترال TDA600 با شلف اول  320 خط شهری  480 خط داخلی
  سانترال TDA600 با شلف دوم  480 خط شهری  720 خط داخلی
  سانترال TDA600 با شلف سوم  640 خط شهری  960 خط داخلی
  سانترال TDE100  ندارد 128 خط شهری  256 خط داخلی
  سانترال TDE200 ندارد 128 خط شهری  256 خط داخلی
  سانترال TDE600 بدون شلف 224 خط شهری  368 خط داخلی
  سانترال TDE600 با شلف اول 384 خط شهری  608 خط داخلی
  سانترال TDE600 با شلف دوم 544 خط شهری  848 خط داخلی
  سانترال TDE600 با شلف سوم 640 خط شهری  992 خط داخلی

 

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی