دانستنی هایی در مورد تکنولوژی 4k دوربین های مدار بسته

دوربین مداربسته و تکنولوژی 4K

امروزه در صنعت سیستم مداربسته دوربین های با وضوح ۱۰ مگاپیکسلی معادل اصطلاح دوربین های 4K می باشند، دوربین های ۱۰ مگاپیکسلی قبلی در بین کاربران چندان مورد توجه قرار نگرفت چراکه تعداد فریم و حساسیت این دوربین ها نسبت به نور پائین بوده و علاوه بر آن هزینه ذخیره سازی تصاویر با وضوح بالا بسیار گران در می آمد.
اما در تصاویر 4K مجموعه ای از سنسور های با کیفیت بالا جمع شده اند تا دوربین را قادر سازد در 30 FPS عمل نماید که این امر افزایش چشمگیر کیفیت تصویر را بدنبال خواهد داشت. همچنین این فن آوری با ترکیب پردازنده های DSPو سنسور های جدید این قابلیت را داراست که با قیمتی در حدود قیمت های دوربین مداربسته 1080P در بازار سیستم مداربسته عرضه گردد که البته با فرمت تصویری بزرگتر و کیفیت تصویر بیشتر.

تکنولوژی 4k دوربین های مدار بسته

تکنولوژی 4k دوربین های مدار بسته

بدین ترتیب با استفاده از این فن آوری کاربران قادر خواهند بود تا اسناد تصویری مورد نظر خود را با فرمت تصویری بزرگتر(۴ برابر وضوح بیشتر) و با قدرت زوم بیشتر، حتی نسبت به دوربین های دارای رزولوشن مگاپیکسلی بالا دراختیار داشته باشند که این افزایش کیفیت باعث افزایش قابلیت تحلیل ویدیو وهمچنین افزایش محدوده تشخیص تا ۲ برابر را منجر می شود.
با وجود اینکه مزایای رزولوشن 4K کاملا مشخص است، ولی کاربر نهایی برای اینکه قادر باشد از مزایای این فن آوری استفاده نماید، نیازمند ایجاد بسترشبکه ای قدرتمند و پهنای باند بالا و متناسب با آن ها است. با این حال، برای مثال یک دوربین 4K که 30 FPS می باشد در4MPS عمل می نماید که از یک دوربین 1080P بالاتر نمی باشد که در این صورت فضای ذخیره سازی تقریبا بی اثر بوده و فضای اشغال شده آنها، همانند یکدیگر می باشد که قاعدتا در این مورد وابستگی مابین دوربین ونحوه بهینه سازی دوربین مداربسته وجود دارد.

تکنولوژی 4k دوربین های مدار بسته

فاکتور دیگری که جهت وضوح و رؤیت تصاویر خروجی دوربین ها مورد بحث است، نیاز به مانیتور 4K برای مشاهده تصاویر می باشد. قیمت مانیتورهای 4K به طور محسوسی اخیرا کاهش داشته است، و یک مانیتور مناسب ۵۰ اینچی را می توان با قیمتی در حدوده ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار تهیه نمود.در نهایت با توجه به مزایای روشن این فن آوری به نظر می رسد که بزودی تبدیل به جریان اصلی در صنعت نظارتی و دوربین های مدار بسته در طی سال جدید میلادی خواهد گردید.

 

البته باید در نظر گرفت که کسانی که در فکر رفتن به سمت این فن آوری می باشند، باید به فکر تدبیری مناسب در نصب و راه اندازی ویا ایجاد زیر ساخت تجهیزات برای یک عملیات موفق باشند.
همانگونه که کاربران نهایی سیستم مداربسته شروع به استفاده از محصولات تحت شبکه نموده اند به طبع آن راه حل های مگاپیکسلی و کیفیت بالا نیز در بازار دوربین های IP ومداربسته اهمیت خود را پیدا خواهد نمود. مسلما رشد و گسترش این تکنولوژی شدیدا وابسته به همکاری شرکت ها و تولید کنندگان سازنده تجهیزات تصویری، نمایندگان و شرکت های همکار آن ها در زمینه افزایش تولیدات و کاهش قیمت های آن ها خواهد بود.

 

درنهایت باید گفت در حال حاضر بر اساس شواهد هزینه نسبتا بالای این دوربین ها است که باعث گسترش بازار دوربین های 4K با سرعت کم شده است که انتظار می رود که پس از مدتی شاهد کاهش قیمت های آنها و فراگیر شدن استفاده از این تکنولوژی اعم از نمایشگر 4K و دوربین ها و ذخیره ساز ها و همچنین بسترسازی آن خواهیم بود. در راستای این تکنولوژی ، کمپانی پاناسونیک از دوربین‌های تحت‌شبکه جدید در دو نسخه دام وندال SFV781L و بولت SPV781L با قابلیت ضبط تصاویر 4k رونمایی کرد.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی