مزایای سیسکو و دوره های آن…

مزایای سیسکو

روترهای Cisco نسبت به سایر روترها قابلیت انعطاف پذیری بیشتری داشته و ماژول های مختلفی می توان بر روی آنها نصب کرد و به منظورهای مختلف از آنها استفاده نمود. از میان انواع ماژولهایی که می توان بر روی روترهای Cisco نصب کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :
▪ NM۱۶AM: ماژول Data برای ۱۶ خط تلفن به همراه ۱۶ مودم Internal با سرعت ۵۶Kb/s می باشد.
▪ NM۳۲A: ماژول Data برای ۳۲ خط تلفن بدون مودم Internal می باشد. اگر از این ماژول استفاده شود باید ۳۲ مودم External به روتر وصل شود.
▪ NM۱۶A: ماژول Data برای ۱۶ خط تلفن بدون مودم Internal می باشد. اگر از این ماژول استفاده شود باید ۱۶ مودم External به روتر وصل شود.
▪ NM-HDV-۲E۱: بوسیله این ماژول ۲ خط E۱ را می توان به روتر متصل کرد.
▪ NM-HDV-۱E۱: بوسیله این ماژول می توان ۱ خط E۱ به روتر متصل کرد

مزایای سیسکو و دوره های آن

▪ NM-HDV-۱T۱ : بوسیله این ماژول می توان ۱ خط T۱ به روتر متصل کرد.
▪ NM-HDV-۲T۱ : بوسیله این ماژول می توان ۲ خط T۱ به روتر متصل کرد.
▪ NM-۲V : ماژولی است که روی روتر نصب می شود و به آن می توان ۲ کارت FXO یا FXS وصل کرد.
▪ VIC-۲FXO : بوسیله این کارت می توان دو خط آنالوگ معمولی را به منظور VoIP به روتر وصل کرد.
▪ VIC-۲FXS : همانند FXO بوده با این تفاوت که به ماژول FXO خطوط تلفن شهری (PSTN) وصل می شود اما به ماژول FXS مستقیما” گوشی تلفن وصل می شود.
▪ RAM : روترها هم مثل کامپیوترها دارای Ram مخصوصی بصورت ماژول در ظرفیتهای ۸ , ۱۶ و ۳۲ و … مگابایتی می باشند.
▪ Flash : FLASH در حقیقت به منزله یک Hard Disk کوچک برای روترها بوده و ظرفیت آن پایین است. Flash و Ram هردو بر روی Board اصلی روتر سوار می شوند.
▪ NM-۱FE۲W: ماژولی است که معمولا” روی روترهای سری ۳۶۰۰ نصب می شود و یک پورت Fast Ethernet و دو پورت WAN (سریال) به روتر اضافه می کند. (البته کارت WIC۱T یا WIC۲T هم لازم است)
▪ NM-۲FE۲W: ماژولی است که معمولا” روی روترهای سری ۳۶۰۰ نصب می شود و دو پورت Fast Ethernet و دو پورت WAN (سریال) به روتر اضافه می کند. (البته کارت WIC۱T یا WIC۲T هم لازم است)
▪ WIC۱T: با اتصال این کارت به روتر یک پورت سریال Wan به روتر اضافه می شود.
▪ WIC۲T: با اتصال این کارت به روتر دو پورت سریال Wan به روتر اضافه می شود.
ذکر این نکته لازم است که ماژولهایی را که می توان بر روی روترهای Cisco نصب کرد خیلی بیشتر از موارد ذکر شده می باشند. اما عملا” ماژولهای فوق بیش از سایر ماژولها کاربرد دارند.
▪ Cisco IOS: به سیستم عامل روترها IOS گفته می شود. IOS ها برای مدلهای مختلف Router متفاوت بوده و برای هر مدل هم دارای ورژنهای مختلفی است. NM-HDV-۱E۱e همانند NM-HDV-۱E۱ بوده با این تفاوت که DSP Proccessor آن قوی تر است.

معرفی دوره های ( مدارک ) سیسکو Cisco

مدارک معتبر Cisco   دانشجویان با اخذ این مدرک، دروازه سیسکو را بر روی خود می گشایند و خود را برای صعود از پله های پیشرفت و تخصص شبکه ای آماده می کنند. مدرکCCNA در گروه نصب و پشتیبانی و نگهداری شبکه ها جای می گیرد و دارندگان این مدرک این قدرت و توانایی را خواهند یافت که شبکه های کوچک و متوسط (100 و کمتر کاربر) را نصب، پیکربندی و راه اندازی کنند.

دورهCCNA
سطح تخصص: آشنایی(
Associate)

(Cisco Certified Network Associate (CCNA  در قاعده هرم سیسکو جای گرفته و نخستین سطح مهارتی سیسکو، یعنی سطح آشنایی و مقدمات است. دانشجویان با اخذ این مدرک، دروازه سیسکو را بر روی خود می گشایند و خود را برای صعود از پله های پیشرفت و تخصص شبکه ای آماده می کنند. مدرکCCNA  در گروه نصب و پشتیبانی و نگهداری شبکه ها جای می گیرد و دارندگان این مدرک این قدرت و توانایی را خواهند یافت که شبکه های کوچک و متوسط (100 و کمتر کاربر) را نصب، پیکربندی و راه اندازی کنند.

دارندگان این مدرک، این توانایی ها را به دست می آورند:

افزایش دانش و توانایی ها و تجربیات شبکه ای و تضمین موقعیت شغلی

پیاده سازی سرویس های تلفنی برای شبکه های کوچک

راه اندازی و پیکربندی و مدیریت شبکه های محلی (LAN)  ساده با تجهیزات سیسکو

برگزیدن یکی از سرویس هایWAN، با توجه به نیاز شبکه و پیاده سازی و مدیریت کلی آن

رفع اشکالات موجود در LAN وVLAN

آشنایی و مهارت کلی با سیستم عامل روتر (IOS) شامل :

اجرای فرمان هایی همچون به روزرسانی، پشتیبان گیری، دانلود نرم افزار ومدیریت IOS
تشریح فرمان های مسیریاب، مانند تعیین رمز عبور و استفاده از فرمان راهنمایی مسیریاب.

دریافت این مدرک، به اخذ مدرک دیگری نیاز ندارد، ولی بهتر است که دانشجو با این مفاهیم آشنایی کلی داشته باشد:

با گذرانیدن دوره +Network  ( یکی از دوره های CopmTIA )، برای آشنایی پایه ای با مفاهیم اصلی شبکه

 آشنایی کلی با لایه های OSI

– آشنایی با توپولوژی و همبندی شبکه

– آشنایی با پروتکلTCP/IP و اصول شبکه بندی (Subnetting)

– آشنایی کلی با تجهیزات سخت افزاری شبکه مانند: سوییچ، هاب و سخت افزار کامپیوتر

– 6 ماه تا یک سال تجربه کاری در یک شبکه کوچک.

دورهCCDA
سطح تخصص : آشنایی (
Associate

 (Cisco Certified Design Associate (CCDA تضمین کننده دانش طراحی و مهندسی شبکه های کوچک اداری است. دارندگان این مدرک توانایی بنیادی برای طراحی و نصب شبکه های کوچک سیسکو ( 100 یا کمتر ایستگاه های کاری) را خواهند داشت و با استفاده از تجهیزات مسیریاب و سوییچ قادر به پیاده سازی LAN و WAN  و سرویس های Dial Access برای شرکت ها و سازمان های گوناگون خواهند بود. همچنین قادر به ارزیابی راه حل هایی برای رفع اشکالات مربوط به انتقال ترافیک صوت بر روی شبکه خواهند بود.

این مدرک پیش نیازی ندارد، اما اخذ مدرک CCNA پیش از آن سفارش شده است.

دورهCCNP
سطح تخصص:  
Professional

CCNP  یک مدرک رده بالای مهندسی شبکه است. افرادی که این مدرک را دریافت دارند، خواهند توانست شبکه های بزرگ کامپیوتری با یکصد تا بیش از پانصد کامپیوتر را نصب، پیکربندی و عیب یابی کنند. این دسته از شبکه ها که اغلب در کارخانجات صنعتی بزرگ، مراکز بزرگ بازرگانی و همچنین سازمان های بزرگ مستقر هستند و برخلاف شبکه های محلی کوچک و شبکه های دفتری  به دلیل نوع استفاده  افزایش شمار کاربران و نقشی که در پیشبرد اهداف نهایی آن سازمان ایفا می کنند، از حساسیت و اهمیت حیاتی برخوردار است.

 

بنابراین، کسانی که با دریافت مدرک CCNP پا به عرصه کار با این گونه شبکه ها می گذارند، نسبت به دارندگان مدارک دیگر (مانند(CCNA ، اهداف بزرگتر و به دنبال آن مشکلات و دردسرهای بیشتری را پیش رو دارند. در عوض، این افراد از دیدگاه جایگاه شغلی در رده های بالاتر و از دیدگاه حساسیت نقشی که به عهده دارند، دارای مسوولیتی بزرگتر و از دیدگاه درآمد، وضعیتی مطلوبتر از دیگر دست اندرکاران طراحی و نصب شبکه دارند.

به طورکلیCCNP مدرکی است که چیزی را برای دستیابی داوطلب به فناوری های روز شبکه های بزرگ، کم نمی گذارد. مباحث پرشماری که در این دوره مطرح می شود، به صورت همه جانبه، هر گونه فناوری در زمینه شبکه های یاد شده را بررسی می کند و در این راه هر مساله مهمی (مانند: امنیت، کیفیت سرویس(QoS) ، شبکه های اختصاصی مجازی(VPN)  و فناوری های پهن باند) را به تفصیل مطرح می سازد.

داوطلبان دریافت مدرکCCNP  باید نخستین قاعده هرم تحصیلی شرکت سیسکو، یعنی مدرکCCNA، را (که مربوط به شبکه های محلی کوچک می شود) گذرانیده باشند. شخصی که به دریافت مدرک CCNP نایل می شود، از دیدگاه رده شغلی در میان همه شغل هایی که مربوط به مهندسی شبکه  به ویژه نصب و راه اندازی شبکه با استفاده از تجهیزات سیسکو  می شود، در رده دوم یعنی پس از مدرک CCIE که مربوط به مشاوران حرفه ای سیسکو است، قرار می گیرد. این بدان معنا است که شخص دارندهCCNP  می تواند فاصله مقام خود را با ارشد ترین سطح کارشناسی شبکه به یک گام برساند.

کارشناس شبکه با ارتقای مدرک خود از CCNA بهCCNP  نه تنها تسلط خود بر مباحث مربوط به شبکه های LAN وDial up  را افزایش می دهد، بلکه از محدوده شبکه های محلی با کاربرد کوچک خارج شده و توانایی خود را در راه اندازی شبکه های WAN تثبیت می کند.

برای کسب مدرکCCNP  شرکت در 4 دوره آموزشی و گذرانیدن موفقیت آمیز آزمون های هر کدام از آن ها الزامی است. مواد این دوره عبارت است از:

1- ساخت شبکه های عادی سیسکو (BSCI)

در این دوره، نحوه اتصال و استفاده از مسیریاب های سیسکو در شبکه های LAN و WAN برای سایت های متوسط تا بزرگ آموزش داده می شود. در این دوره مباحث جامعی در زمینه پروتکل های EIGRP،BGP ، EGP،OSPF و ISIS  مطرح شده و داوطلبان با دو نوع پروتکل مسیریابی به نام های Distance Vector  وLink State آشنا می شوند. در پایان این دوره، داوطلب می تواند سرویس هایIOS  مناسب یک مسیریاب سیسکو را انتخاب و راه اندازی کند.

2 –  ساخت شبکه های چند لایه سیسکو(BCMSN)

در این دوره، شیوه ایجاد یک فضای شبکه بر پایه فناوری سوییچینگ چند لایه در سرعت های بالای اترنت(Ethernet)  به مدیران شبکه ها آموزش داده می شود. این دوره شامل مفاهیم مسیریابی و سوییچینگ و فناوری های لایه دو و سه است. داوطلبان پس از طی این دوره خواهند توانست یک فضای سوییچینگ چندلایه را برپا ساخته و به کنترل ترافیک شبکه با استفاده از سیستم های تشخیص هویت لایه های گوناگون بپردازند.

3 – ساخت شبکه های راه دور(BCRAN)

در این دوره، داوطلب چگونگی پیکربندی و عیب یابی شبکه هایی را که در جاهای دیگر ایجاد شده و از طریق فناوری راه دور(Remote) به سایت مرکزی دسترسی دارند، فرا می گیرد. همچنین حالت عکس این کار یعنی دسترسی راه دور به سایت مرکزی با مصرف کمترین پهنای باند نیز در این دوره مورد بحث قرار می گیرد. به طور کلی در BCRAN به شبکه های WAN توجهی ویژه می شود و روش پیکربندی تجهیزات سیسکو و برقراری ارتباط بهینه بین سایت مرکزی و دیگر شعبه ها و مسایل مربوط به کیفیت سرویس(QOS) در یک شبکه  WAN تشریح می گردد.

این دوره به ویژه برای مدیران شبکه ها که مسوول اجرا و عیب یابی زیرساخت یک شبکه WAN هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

4 –  پشتیبانی و عیب یابی شبکه(CIT)

در این دوره، داوطلب چگونگی عیب یابی کامپیوترهای سرویس گیرنده یا سرویس دهنده را، که تحت پروتکل های گوناگون به هم متصل گشته اند و از سوییچ ها و مسیریاب های سیسکو استفاده می کنند، فرا می گیرد. بنابراین با گذرانیدن این دوره، می توان به تحلیل و شناسایی مشکلات در محیط های Fast Ethernet، VLAN، Frame Relay،ISDN BRI  و …، پرداخت و مشکلات پیچیده مربوط به سوییچ ها و مسیریاب های سیسکو را حل کرد.

دوره CCDP
Cisco Certified DesignProfessional
سطح تخصص:
Professional

مدرکی برای طراحی حرفه ای و مسیریابی و سوییچ شبکه ها در محیط LAN و WAN با امکان سیستم شماره گیری برای شبکه های بزرگ است.

دارندگان این مدرک، دانش لازم برای طراحی پیشرفته شبکه هایRouted  وSwitched  که شامل LAN و WAN  و سرویس های Dial Access است را دارا هستند. (برای بین100 تا 500 ایستگاه کاری). همچنین توانایی اعمال ماژول ها روی مسیریاب ها و انتخاب راه حل و طرحی مناسب برای محیط های کاری متفاوت (کاری، شخصی، شرکت ها و سازمان های گوناگون) را به دست خواهند آورد.

داوطلبان برای کسب این مدرک باید دوره های مدرک CCNA و CCDA را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند و اعتبار این مدرک از زمان اخذ آن به مدت 3 سال است.

 

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی