نگاه اجمالی در مورد پروژکتورها

ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو/دیتا پروژکتور دستگاهی است که تصاویر و اطلاعات کامپیوتری یا ویدئویی را از کامپیوتر, دی وی دی پلیر, دوربین و … دریافت و توسط یک منبع نوری کوچک سیگنال ها را با بزرگنمایی بر روی صفحه به نمایش در می آورد که برای استفاده در آموزش و سرگرمی و بازرگانی و تجارت جهت انتقال بهتر مفاهیم و ایده ها استفاده می شود. امروزه در تکنولوژی پروژکتور ها دو تکنولوژی مهم و برتر به نام های ” دی ال پی” و ” ال سی دی” در سطح جهان ارائه شده است.

نگاه اجمالی در مورد پروژکتورها
تکنولوژی ال سی دی(LCD)


اکثر پروژکتورها با تکنولوژي LCD کار مي کنند ، LCD مخفف نمايشگر کريستال مايع مي باشد ، اين سيستم نمايش جداگانه اي از هر يک از نقاط تصوير بر روي يک نمايشگر را امکان پذير ميسازد ، و هر يک از اين نقاط بوسيله يک سيستم هوشمند کنترل مي گردند. اين نقاط مي توانند به صورت دلخواه تغيير داده شوند تا بدينوسيله تصوير شفاف و واضحي ايجاد گردد. کاربرد اصلي اين تکنولوژي جهت نمايش تصوير در پروژکتورها و مانيتورهاي مسطح مي باشد. پروژکتورهاي LCD نور را به رنگهاي اصلي (قرمز- سبز- آبي ) تفکيک کرده و سپس با هدايت آن به نمايشگر هاي LCD  مجددا با هم ترکيب مي نمايند. در اين سيستم براي هر يک از نقاط تصويري و رنگ هاي اصلي يک نمايشگر LCD  وجود دارد .

تکنولوژی دی ال پی(DLP)


تکنولوژي Digital Light Processing ) DLP )  به معني پردازش ديجيتالي نور مي باشد . يکي از حرفه اي ترين شرکتها ي بين المللي با ساخت تکنولوژي DLP راه حلي کاملا ديجيتالي جهت نمايش تصاوير ارائه داده است . بطوري که از اين طريق سيستم هاي پروژکتور توانايي نمايش تصاوير ويدئويي و گرافيکي براي مقاصد تجاري ، رسانه اي آموزشي و سرگرمي با کيفيت فوق العاده را بدست آورده اند .

 

تکنولوژي DLP با استفاده از انحراف آينه هاي ميکروسکوپي ديجيتالي کار مي کند . DMD به معني دستگاه ميکرو آينه اي ديجيتالي ، چيپ نيمه هادي کوچکتر از ناخن انگشت مي باشد . DMD به عنوان يک کليد نوري عمل ميکند . DMD از حدود 3/1 ميليون آينه ميکروسکوپي تشکيل شده است که هر يک به تنهايي تا 5000 بار در ثانيه مي توانند به جلو و عقب حرکت داده شوند ( خاموش و روشن ) . فرکانس بسيار بالايي که توسط چشم انسان قابل رويت نميباشد . رنگها توسط چرخه رنگي که از سه رنگ اصلي ( قرمز- سبز- آبي ) تشکیل شده است ايجاد مي گردند و بدينوسيله با بهره گيري از پردازش ديجيتالي ، تصاويري با کيفيت بسيار بالا حاصل مي گردد.

 

آنچه در انتخاب یک پروژکتور خوب باید مورد نظر قرار گیرد نوع تکنولوژی آن نیست بلکه شرایط و ابعاد محل استفاده آن است که معمولا محل های استفاده به سه دسته ی زیر تقسیم میشود:
1.سالنهای کوچک: سالنهایی با ابعاد20 تا 80 متر مربع به شدت روشنایی در حدود 2000تا 2600 انسی لومن نیاز دارند.
2.سالنهای متوسط: سالنهایی با ابعاد80تا200متر مربع به شدت روشنایی در حدود 3000 تا 3500 انسی لومن نیاز دارند.
3.سالنهای بزرگ: سالنهایی با ابعاد 300تا600 متر مربع به شدت روشنایی 4000تا13000 انسی لومن نیاز دارند.

مهمترین مشخصات یک ویدئو پروژکتور عبارتند از:1.شدت روشنایی 2. رزولوشن 3. کنتراست 4. وزن 5. عمر لامپ 6. فاصله از پرده نمایش 7.کشور و کمپانی سازنده.

شدت روشنایی

با واحد انسی لومن اندازه گیری میشود و هر چه بیشتر باشد شدت روشنایی بیشتر خواهد بود. هر چه ابعاد محل مورد استفاده بزرگتر باشد شدت روشنایی بیشتری لازم است. برای انتخاب شدت روشنایی مناسب برای استفاده باید به نکات زیر توجه کنید.

A.تعداد افراد داخل اتاق : هر جه تعداد افراد داخل اتاق بیشتر باشد اندازه ی تصویر باید بزرگ تر شود زیرا هر چه نور بخواهد در تصویر بزرگتری پخش شود روشنایی آن کمتر میشود پس شدت روشنایی بیشتری مورد نیاز است.

B.نور اتاق : در یک اتاق تاریک بهترین تصویر را مشاهده خواهید کرد. اما بر اساس نوع کاربری نور اتاق متغیر است و هر چه میزان نور اتاق بیشتر باشد به روشنایی بیشتری نیاز داریم.

C.نوع پرده : نوع پرده میتواند اثر چشمگیری بر روشنایی کیفیت تصویر بگذارد .بیشتر پرده های امروزی بازتاب نور خیلی خوبی دارند، اما اگر برای نمایش تصاویر از پرده استفاده نشود باید از پروژکتورهایی با شدت روشنایی بالاتر استفاده شود.

D.نوع کار : مانند آموزش و جلسات کاری جهت یادداشت برداری و ارتباط متقابل به شدت روشنایی بیشتری نیاز دارند اما برای نمایش فیلم یا تصاویر گرافیکی نیاز به شدت نور قابل توجهی نیست.

 

نسبت نمایش(Aspect Ratio)

نسبت ابعاد تصویر که همان Aspect Ratio یا اصطلاحا (ASR) مخفف Aspect ratio نام دارد ، نسبت پهنا به ارتفاع یک تصویر محسوب میشود که در پروژکتورها تصاویر در ابعاد 4:3 و 16:9 و 16:10 نمایش داده میشوند.

رزولوشن


تعداد خطوط افقی و عمودی که تصویر را تشکیل میدهد را رزولوشن می نامند و نمایانگر سازگاری دستگاه با حالت نمایش کامپیوتر کاربر است و هر چه رزولوشن بیشتر باشد تصاویر پخش شده دارای وضوح بالاتری خواهند بود. رزولوشن با دو عدد و یا نماد (حداقل و حداکثر)نمایش داده میشود. نمایش حداقل مابین رزولوشن واقعی و نماد حداکثر مابین رزولوشن بیشینه ی قابل نمایش است.

 


کنتراست


کنتراست که با نماد n:1 نمایش داده می شود بیانگر درجه تضاد بین رنگ سیاه و رنگ سفید در تصاویر پخش شده توسط دیتا پروژکتور می باشد . کنتراست پارامتریست که واحد ندارد و تنها به شکل عددی نظیر 600:1 نمایش داده می شود. این عدد هرچه بالاتر باشد مناسب تر است زیرا محدوده ی گسترده تری از نورها و رنگ ها را خواهیم داشت پس وضوح تصویر بیشتر خواهد شد. این عامل در کنار رزولوشن و شدت روشنایی ، به کیفیت و وضوح تصویر کمک می کند.
نکته مهم :  توصیه می شود در هنگام انتخاب وبدئو پروژکتور نسبت کنتراست بین دو دستگاه با تکنولوژی های ساخت متفاوت قیاس نگردد، زیرا معمولا این عدد (کنتراست) در دیتا پروژکتورهای با تکنولوژی ساخت DLP از 2000:1 و در دستگاه های LCD از 300:1 شروع میشود.


تصحیح حالت ذوزنقه ای
(keystone)


هنگام استفاده از دیتا پروژکتور، با توجه به زاویه قرارگیری دستگاه با پرده نمایش و یا عواملی نظیر شیب زمین، میز، دیوار و یا انحنای پرده ویدئو پروژکتور، معمولا تصویر منعکس شده از حالت مستطیل با نسبت 4:3 خارج شده و به شکل ذوزنقه در می آید . با استفاده از این ویژگی می توان تصویر دیتا پروژکتور را به حالت نرمال و صحیح بازگرداند . این مولفه معمولا با عددی در قالب درجه بیان می گردد . به عنوان مثال 30-/+ درجه .هرچه این عدد بالاتر باشد ویدئو پروژکتور می تواند ذوزنقه هایی با زاویه بیشتر را تصحیح کند . معمولا در ساخت ویدئو پروژکتور های بزرگ سالنی امکان اصلاح اضلاع عمودی و افقی با هم لحاظ می گردند.

ورودی و خروجی ها


بسته به نیاز کاربران در محیط کاربری، پورتهای ورودی و خروجی قابل تامل و بررسی می باشند . جهت استفاده در محیط های سمعی و بصری یا سالن همایش، انتخاب یک پروژکتور با طیف کاملی از ورودی و خروجی ها ( نظیر ورودی و خروجی کامپیوتر ، ویدئو ، کامپوننت ، S-Video و ورودی و خروجی صدا ) پیشنهاد می گردد . ضمنا در هنگام خرید، در صورت نیاز به دو ورودی همزمان کامپیوتر ( جهت سوییچ بر روی تصاویر دو کامپیوتر ) و یا نیاز به خروجی مانیتور ( جهت مشاهده همزمان تصویر بر روی مانیتور و پرده نمایش ) در انتخاب ویدئو پروژکتور دقت نظر داشته باشید.

عمر لامپ

با توجه به مصرفی بودن لامپ ویدئو پروژکتورها و پایان عمر این قطعه پس از مدت زمانی مشخص (که البته به نحوه استفاده صحیح از دستگاه نیز بستگی دارد) ، نیاز به تعویض لامپ دیتا پروژکتور از مسائلیست که کاربران اغلب با آن مواجه می شوند.
اکثر لامپ پروژکتورها در حدود 3000 ساعت عمر میکنند.اگر در خرید پروژکتور این عدد بیشتر از 3000 باشد یک امتیاز برای آن محسوب میشود و معمولا با دو عدد گزارش میشود که معرف حداقل و حداکثر طول عمر است.

فاصله از پرده نمایش

دیتا پروژکتور با توجه به فاصله ای که نسبت به پرده نمایش قرار میگیرد میتواند تصاویر با ابعاد متفاوتی را ارائه دهد. هر چقدر فاصله از پرده بیشتر باشد ابعاد تصویر بزرگتر و برعکس آن هم صادق است . معمولا پروژکتورها دارای لنز معمولی از فاصله ی 1 تا 13 متر نسبت به پرده ی نمایش قرار میگیرند و از 3 تا 300 اینچ تصویر میدهد.

در خصوص کشور سازنده نیز باید به این نکته توجه داشت که تقریبا تمام کمپانی های بزرگ و صاحب نام در زمینه تولید دیتا پروژکتور نظیر سایر تولید کنندگان تجهیزات الکترونیکی بیشتر محصولات خود را در کشور چین یا تایوان و با اتکا بر نیروی کار ارزان قیمت این کشورها تولید می نمایند. از انجا که اغلب این تولیدات با نظارت کیفی مستقیم این کمپانی ها و تحت لیسانس صورت میگیرد اغلب این محصولات دارای کیفیت درجه یک و مطابق استاندارد های جهانی بوده و از کیفیت مشابه محصولات اصل ژاپن ,المان و امریکا برخوردار است.

قابلیت بی سیم (Wireless) و حافظه جانبی (Flash memory)

ویدئو پروژکتورهای وایرلس (Wireless) مبتنی بر شبکه وایرلس بوده و تنها در ارسال تصاویر کامپیوتری از طریق کارت شبکه وایرلس توانمند هستند و جهت ارسال تصاویر ویدئویی (فیلم) به هیچ عنوان توصیه نمی شوند. معمولا در اغلب مارکهای معتبر یک یا دو مدل مجهز به این امکانات می باشند که به همین دلیل دارای قیمت بالاتری نیز هستند . بنابراین توصیه می شود در صورت عدم نیاز ، این مدلها را انتخاب نفرمایید.

دارا بودن ویژگیهای مذکور(قابلیت بی سیم و حافظه جانبی) به هیچ عنوان به معنای بهتر بودن یک ویدئو پروژکتور نیست . اینها فقط امکاناتی هستند که در صورت نیاز واقعی کاربر توصیه می شوند و ملاک واقعی برای انتخاب یک دیتا پروژکتور با کیفیت مطلوب 7 عاملی (رزولوشن و کنتراست و …) است که قبل از این دو قابلیت به آنها پرداختیم.

 

 

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

 

منو اصلی