کلاس های آموزشی نصب سانترال

آموزش نصب تلفن سانترال پاناسونیک

دستگاه سانترال پاناسونیک یکی از نیازهای امروزه برای رفع مشکل ارتباطات در یک شرکت و یا ارگان و یا کارخانجات می باشد. این دستگاه دارای مدل و قابلیت های متنوعی می باشد، که بسته به نیاز و حد یک مجموعه دستگاه های متفاوتی تعریف شده و قابل استفاده می باشند. سیستم های ارتباطی اداری سانترال پاناسونیک قدرت برقراری ارتباطات درون شبکه ای را بر عهده گرفته اند و اجازه مدیریت بین شعب را فراهم می سازند ؛ یعنی امکان تماس سریع بدون هزینه و حتی ضبط مکالمات و سیستم تلفن گویا یکپارچه را با هدفمند سازی و بهینه سازی ارتباطات میسر می شود و میتوان خارج از محدوده تماس حاصل نماییم.
شرکت ایده آل گستر نمایندگی شرکت پاناسونیک،با ایجاد محیط مناسب جهت آموزش این بخش و با داشتن تکنسین های مجرب و تکنیک های حرفه ای در نصب توانسته نیازهای عمده و به روز را برای همکاران محترم در این شغل به همراه آورد.

کلاس های آموزشی نصب سانترال

دراین قسمت قصد داریم چندین نکات ابتدایی را در هنگام نصب سانترال به شما آموزش دهیم که عبارتند از:

نکته اول: انتخاب مکان جهت نصب سانترال پاناسونیک

ابتدا باید محل مناسبی برای قرار گیری دستگاه سانترال روی دیوار در نظر بگیریم. این نقطه باید از کف زمین دارای فاصله مناسبی باشد تا رطوبت و گرد و خاک کمتری به سانترال منتقل شود. موضوع بعدی در نظر گرفتن فاصله مناسب بین ۱ تا ۲ متر با پست مخابراتی می باشد که کار توزیع خطوط در ساختمان و ارتباط آن ها با خطوط مرکزتلفن را انجام می دهد.

نکته دوم: تهیه نقشه مخابراتی مناسب

اولین کار تعیین مسیر خطوط مخابراتی از خطوط ورودی مخابرات تا سانترال و کاربران می باشد. بعد از مشخص شدن مسیر باید یک نقشه کامل از رنگ بندی خطوط مخابراتی، شماره خط، رنگبندی کابل های داخلی تهیه گردد. در هر نقطه که اتصالی مانند ترمینال و پست داریم باید به تفکیک رنگ زوج سیم های ورودی و خروجی و شماره هر پورت را در نقشه درج کنیم. پس از برنامه ریزی مرکز و تعیین زنگ خور ها و سطح دسترسی کاربران این نقشه تکمیل می گردد.

نکته سوم: سیم بندی داخلی ها و آرایش پست

نکته مهم بعدی در نظر گرفتن نحوه سیم بندی داخلی ها می باشد. یعنی با در نظر گرفتن رنگ بندی کابل مخابراتی و نوع داخلی که دیجیتال، آنالوگ یا هایبرید می باشد، زوج سیم های مربوط به داخلی ها را از مرکزتلفن تا کابل آنفولان و سپس تا پست مخابراتی و نهایتا از پست تا پریز تلفن کاربر آرایش می دهیم. برای داخلی های آنالوگ و دیجیتال، یک زوج سیم شامل دو رشته سیم کشیده می شود و برای داخلی های هایبرید دو زوج سیم که زوج اول برای بوق و زوج دوم برای دیتا می باشد کشیده می شود. نهایتا سیم ها در پریز های تلفن قرار می گیرد که برای داخلی های آنالوگ و دیجیتال در دو پین مرکزی و برای داخلی های هایبرید دو رشته بوق در دو پین مرکزی و دو رشته دیتا در دو پین کناری پریزتلفن بسته می شود.

نکته چهارم: نصب سانترال پاناسونیک و تجهیزات جانبی

در این بخش بر اساس دستور العمل موجود در دفترچه راهنمای دستگاه ابتدا پایه یا پیچهای لازم روی دیوار قرار گرفته و بعد مرکزتلفن را در محل خود قرار می دهیم. حال در صورت وجود تجهیزات جانبی مانند موزیک پشت خط، دستگاه ضبط مکالمات، باطری بکاپ و … این دستگاه ها را در محل خود قرار داده و به سانترال متصل می نماییم. پس از اطمینان از صحت نصب دستگاه و آرایش خطوط وارد مرحله بعد می شویم.

نکته پنجم: انجام تنظیمات سانترال

در این بخش یکی از دو روش برنامه ریزی تلفنی و یا کامپیوتری را باید انتخاب نماییم و با آماده نمودن دفترچه راهنمای برنامه ریزی فرایند انجام تنظیمات را شروع می نماییم. برای انجام تنظیمات ابتدا تنظیمات عمومی شمال تاریخ سیستم و تعیین شماره و نام داخلی های انجام می پذیرد. سپس خطوط شهری روی سیستم طبقه بندی شده و بر اساس نیاز کارفرما سطح دسترسی و زنگ خور هر خط شهری برا داخلی ها انجام می پذیرد. در نهایت اگر کارفرما تنظمات سفارشی مانند تلفن گویا، ساعات کاری، گروه زنگ خور و غیره را مد نظر داشته باشد تنظیمات مربوطه انجام می پذیرد.

کابل و کابل کشی سانترال

کابل تلفن “کابل زوجی ” سانترال
این گونه کابل ها از ۱ زوج شروع می شوند که برای ارتباطات مخابراتی از آنها استفاده می شود این کابل ها دارای ۵ رنگ اصلی و۵ رنگ فرعی می باشند که در کابل هی که تعداد زوج آنها زیاد هر ۲۵ زوج در یک گروه با نوار رنگی که دور آنها پیچده شده است دسته بندی می شوند.
رنگ های اصلی عبارتند از : ۱- سفید ۲- قرمز ۳- مشکی ۴- بنفش ۵- زرد
و رنگ های فرعی ۱- آبی ۲- نارنجی ۳- سبز ۴- قهوه ای ۵- طوسی هستند
که نحوه قرار گیری بدین شکل می باشد
(سفید،آبی) (سفید،نارنجی) (سفید،سبز) (سفید،قهوه ای) (سفید،طوسی) (قرمز،آبی) (قرمز،نارنجی) (قرمز،سبز) (قرمز،قهوه ای) (قرمز،طوسی)و الی آخر
نکته زوجهای جفت شده به دورهم پیچیده شده اند و درعملیات کابل کشی باید مراقب بود که زوج ها از جدا نشوند.
نحوه کابل کشی خطوط داخلی سانترال
بطور کلی خطوط داخلی سانترال به سه دسته تقسیم می شوند
۱-خطوط داخلی دیجیتال
۲-خطوط داخلی آنالوگ
۳-خطوط داخلی هابرید
کابل کشی جهت خطوط دیجیتال باید ۲ زوجی باشد یعنی جهت راه اندازی هر خط دیجیتال ۴ سیم لازم است معمولاًبرای راه اندازی خطوط داخلی دستگاه سانترال از خطوط دیجیتال استفاده می شود.
خطوط آنالوگ دارای ۲ سیم می باشند که در سوراخ های وسط سوکت تلفن می باشند که از خطوط آنالوگ برای راه اندازی فکس وتلفن های معمولی استفاده می شود.
خطوط هایبرید دارای ۲ سیم می باشند که در سوراخ های کناری سوکت تلفن قرار می گیرند برای استفاده از این گونه خطوط تلفن های هایبرید نیاز است.


نحوه نصب دستگاه سانترال

برای نصب و راه اندازی دستگاه سانترال پس از قرار گرفتن دستگاه در جای ثابت که به دور از رطوبت و ضربه باشد می بایست در مرحله اول خطوط شهری را به دستگاه متصل نمود.
نحوه سوکت زدن خطوط شهری همانند خطوط آنالوگ می باشد یعنی در سوراخ های میانی سوکت تلفن قرار می گیرد محل نصب این خطوط در دستگاه سانترال با عبارت (CO) نشان داده شده است
مرحله بعدی راه اندازی داخلی ها می باشد حتماً باید توجه داشت برای داخلی اول که با Hack01 نشان داده شده است حتماً باید از خطوط دیجیتال و تلفن ۷۷۳۰ پاناسونیک جهت برنامه ریزی استفاده کرد برای راه اندازی داخلی بعدی می توان از خطوط آنالوگ نیز استفاده نمود اما جهت بهره بردن داخلی های دیگر از امکانات تلفن پاناسونیک توصیه می شود که از خطوط دیجیتال استفاده شود.
پس از نصب سوکت های خطوط داخلی به دستگاه سانترال ،دکمه دستگاه پاور دستگاه را می زنیم پس از روشن شدن چراغ دستگاه و کنترل داخلی ها از داخلی ۱۰۱ یا Jack01 به دستگاه برنامه می دهیم.
در قسمت پایانی نیز قصد داریم كدهاي برنامه ريزي دستگاه هاي پاناسونيک را معرفی کنیم که عبارتند از لیست زیر:
۰۰۰ كد تنظيم ساعت وتاريخ Day/Time Set
۰۰۶ كد انتخاب حالت تنظيم اتوماتيك و يا دستي بودن حالت روز و شب( نگهبان شب ) Day/Night Mode
حالت تنظيم اتماتيك: دستگاه سانترال به صورت اتوماتيك به حالت روز و شب ميرود Man
حالت تنظيم دستي : دستگاه سانترال به صورت دستي به حالت روز و شب ميرود Auto
۰۰۷ كد انتخاب ساعات شب و روز در حالت اتوماتيك Day/Night Taim
۰۰۹ تغيير دادن کد هاي دسترسي به خط شهري و تماس با اپراتور
۰۱۱ كد ثبت شماره ها در شماره گيري سريع Speed Dial Name
۱۱۱ كد انتخاب حالت موزيك پشت خط Hold Music
در صورت انتخاب موزيك بيرونى بايد خروجي يك دستگاه صوتي بيروني را به ورودي دستگاه سانترال متصل كرده( پورت AUX )
۲۱۲ كد تنظيم تايم قطع اتصال در حالت تنظيم تايمر CO Dur. Limit
۶۱۳ کد فعال کردن تايمر بر روي داخلي ها
۳۰۲ كد مرتبط به دو صفر بند
۳۰۳ كد مرتبط به صفر بند
۴۰۰ كد فعال و غير فعال كردن خطوط ورودي ( شهري ) CO Connection
۴۰۱ كد شماره گيري در حالت تن و پالس CO Dial Mode
۴۰۵ كد دسترسي به خط ورودي در حالت روز Day Out CO
۴۰۶ كد دسترسي به خط ورودي در حالت شب Night Out CO
۴۰۷ كد دسترسي به خط ورودي در حالت وقت صرف ناهار Lunch Out CO
۴۰۸ كد زنگ خور خط ورودي در حالت رور Day In CO
۴۰۹ كد زنگ خور خط ورودي در حالت شب Night In CO
۴۱۰ كد زنگ خور خط ورودي در حالت وقت صرف ناهار Lunch In CO
۴۱۱ كد مرتبط به زنگ خور خط ورودي
۴۱۴ كد مرتبط به اپراتور خودكار در حالت روز CO Day/Mode
۴۱۵ كد مرتبط به اپراتور خودكار در حالت شب CO Night/Mode
۴۱۶ كد مرتبط به اپراتور خودكار در حالت وقت صرف ناهار CO Lunch/mode
۵۰۰ كد مرتبط به اپراتور خودكار Disa dial Mode
۵۰۱ كد مرتبط به اپراتور خودكار Gisa Built-In
۵۰۳ كد مرتبط به اپراتور خودكار : دريافت اتوماتيك فكس FAX Connection
۵۰۶ كد مرتبط به اپراتور خودكار : در صورت اشغال بودن داخلي مورد نظر
۶۰۱ كدفعال محدود كردن خطوط داخلي در حالت روز ( صفر بند و دو صفر بند ) Day Tool Restr
۶۰۲ كدفعال محدود كردن خطوط داخلي در حالت شب ( صفر بند و دو صفر بند ) Night Tool Restr
۶۰۳ كدفعال محدود كردن خطوط داخلي در حالت شب ( صفر بند و دو صفر بند ) Lunch Tool Restr
۹۰۰ كد مرتبط به مزاحم ياب CID Assign
۹۱۰ كد مرتبط به مزاحم ياب CID Type
۶۲۸ كد مرتبط به مزاحم ياب

 

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی