مطالبی خواندنی در مورد بردهای هوشمند

برد هوشمند یا وایت برد تعاملی چیست ؟

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه‎های مختلف آموزشی، اداری، صنعتی و … خیلی ازکارها به راحتی امکان‎پذیر شده است. یکی ازبهترین روش‎های جدید آموزشی استفاده از وایت‎برد تعاملی یا تخته هوشمند است که مسلما کمک بزرگی در زمینه آموزش به معلمان و دانش آموزان عزیز می‎باشد . برد‎های هوشمند امکان نمایش مطالب بصورت کاملا” پویا را ارائه می‎دهند.

تخته/برد هوشمند یا وایت برد تعاملی چیست و چگونه کار می‎کند ؟

وایت برد تعاملی یا (Interactive White board iwb)  صفحه کامپیوتر را که توسط پروژکتور بر روی پرده ، نمایش داده شده است را لمسی می‎کند و می‎توان تنها با لمس کردن (به وسیله انگشت یا قلم مخصوص) روی تصویر کار کرد . می‎توانید بدون استفاده از کیبورد و ماوس به مدیریت اطلاعات و نرم‎افزار‎های مختلف سیستم بپردازید ، عکس و ویدئو نمایش دهید ، روی محتوا های مختلف یادداشت بنویسید یا قسمت‎های مختلف یک متن را هایلایت کنید. یک برد هوشمند در واقع یک صفحه کامپیوتری بزرگ است که به لمس حساسیت دارد.

مطالبی خواندنی در مورد بردهای هوشمند

 

این فرآیند را در واقع ۳ دستگاه انجام می دهند:

۱)کامپیوتری که خروجی تصویرش به پروژکتور متصل است
۲)پروژکتوری که تصویر کامپیوتر را روی برد هوشمند پخش می کند
۳)برد هوشمندی که با پورت USB به کامپیوتر متصل است

بردها معمولا به دیوار متصل می‎شوند یا پایه دارند.

کاربرد برد هوشمند

اولین برد هوشمند در سال ۱۹۹۱ تولید شده است. در ابتدا برای استفاده در تجارت و نمایش ایده‎ها و ضبط جلسات ایجاد شدند، اما با توجه به امکانات و کاربردهای گوناگونی که داشتند و چون دستگاه‎های بسیار منعطفی بودند، کاربردهای فراوانی پیدا کردند.

 

امروزه استفاده از وایت برد هوشمند که برد الکترونیکی یا اسمارت‎برد نیز نامیده می‎شوند، در بسیاری از مراکز آموزشی در همه سطوح آموزشی از مهدهای کودک تا دانشگاه‎ها و نیز در سالنهای کنفرانس رایج گردیده است. با توجه به فعالیت چشم‎گیر سازمان آموزش و پرورش ، مدارس زیادی به این تخته سیاه‎های مدرن مجهز شده‎اند . استفاده از نرم‎افزارها و محتواهای آموزشی مخصوص بردهای هوشمند ، کاربرد آنها را افزایش داده و کمک شایانی به موفقیت بردهای هوشمند نیز کرده است .
برد های هوشمند، امکانات آموزشی بسیار متنوعی را ایجاد می‎کنند. استفاده از برد هوشمند، محیط کلاسها را تعاملی و مهیج می‎کند، عملکرد دانش‎آموزان را بهبود می‎دهد، همکاری و تعامل دانش‎آموزان را بالا می برد، فرآیند یادگیری دانش آموزان را بسیار سریع تر می کند و شور و شوق فراوانی به کلاس می آورد . اگرچه در محیط های زیادی از همه پتانسیل آنها استفاده نمی‎شود و در موارد فراوانی بجای تخته سیاه‎های مجلل از آنها استفاده میشود.
علاوه بر محیط های آموزشی، نمونه‎های بسیار کوچکی از کاربردهای متنوع این بردها را می توان در جلسات کاری، کارهای تیمی، مربی‎گری حرفه‎ای ورزش و… هم نام برد

کاربرد های برد آموزشی:

  • نمونه کاربرد در یک کلاس درس

معلم درس جغرافی، نقشه همسایه‎های ایران را نمایش می‎دهد و قسمت‎های مختلف نقشه را هایلایت می‎کند و در مورد آن‎ها توضیحاتی می‎دهد. سپس استاد می‎تواند از دانش‎آموزان بخواهد خودشان بیایند و با تخته هوشمند کار کنند. استاد می‎تواند پشت کامپیوترش بنشیند و دانش آموز پای تخته باشد و همه دانش آموزان در مباحث شرکت کنند.

  • نمونه کاربرد در یک تیم ورزشی

مربی یک تیم فوتبال در اتاق باشگاه، فیلم بازی بازیکنان را پخش می‎کند، در جاهایی که لازم است فیلم را متوقف کند، روی بازیکن خاصی علامت می زند ، بازیکن خاصی از حریف را هایلایت می‎کند و در مورد حرکت بازیکنان صحبت می‎کند و بازیکنان در جلسه شرکت می‎کنند . مربی بعد از بررسی بازی، فیلمی که پخش شده با حاشیه‎هایی که نوشته و علامت‎هایی که روی زمین زده را ذخیره می‎کند و به بازیکنان می‎دهد.

  • نمونه کاربرد در یک کلاس پزشکی

استاد در یک کلاس پزشکی، عکسی از قسمتی از بدن را نشان می دهد. حاشیه‎ای در کنارش می‎نویسد ، برچسب‎هایی را اضافه میکند و قسمت‎های کلیدی را مشخص می‎کند. طرح نهایی که شامل یادداشت‎ها و علامت‎هاست را ذخیره کرده و برای دانشجویان پرینت می‎گیرد و یا در سایت دانشگاه آپلود می‎کند.

  • نمونه کاربرد در معرفی امکانات یک نرمافزار

فردی که نرم‎افزار را قرار است معرفی کند، نرم‎افزار را بر روی تخته هوشمند اجرا می‎کند و با انگشت خود با آن کار می‎کند، قابلیت‎های مختلف نرم‎افزارش را اجرا می‎کند و به تعداد زیادی از حضار نمایش می‎دهد. نرم افزارهای مشابه را هم اجرا می‎کند و برتری‎های نرم‎افزار خودش را نشان می‎دهد. فیلم مقایسه را ذخیره می کند و در اختیار حضار قرار می‎دهد .

  • نمونه کاربرد در تعامل گروهی یک تیم کاری

کارمندان شرکت دور هم جمع می‎شوند. موضوع جلسه، بررسی دلایل افزایش فروش در دوره آبان ماه است. کارمندان دلایلی که به نظرشان می‎رسد را ارائه می‎دهند. ایده‎ها و نظرات مختلف روی نمودار نوشته می‎شود. نمودار ماه‎های گذشته نمایش داده می‎شود. برای کمک به فهم موضوع، قسمتی از کتابی که در مورد روش‎های افزایش رضایت مشتریان است، نمایش داده می‎شود و قسمت‎های مهم آن هایلایت می‎شوند . تصویر نهایی را ذخیره می‎کنند که بعدا از طریق شبکه و ایمیل به اشتراک گذاشته شود.
لازم به یادآوری است که دستگاه‎هایی با نام کیت‎های هوشمندساز و یا سنسورهای هوشمندساز هم وجود دارند که می‎توانند تخته‎های معمولی را هوشمند یا در واقع لمسی کنند. درمورد این ابزارها و امکانات و کاربردهای مختلف بردهای هوشمند در مقالات بعدی صحبت خواهیم کرد.

 

مضررات و مزایای استفاده از تخته هوشمند:

مزایای تخته هوشمند

-استفاده از روش تدریس های فعال یکی از مهمترین مزیت های این دستگاه است .البته باید محتوای درس در قالب هایی مثل پاورپوینت  طراحی و بکار گرفته شود. این روش باعث تعامل بیشتر بین معلم با دانش آموز می شود و منجر به یادگیری موثر می شود.

-جلوگیری از اتلاف وقت از دیگر مزایای این وسیله است. مثلاً شکل های لازم برای برخی از دروس از قبل آماده شده و از اتلاف وقت کلاس جلوگیری می شود و این برای دروسی مثل ریاضی،هندسه و فیزیک بسیار مناسب است.

-کاهش هزینه ها از دیگر مزایای تخته هوشمند است . مثلاً برای تست کار کردن در کلاس های مقطع متوسطه دوم بجای صرف هزینه زیاد برای کپی کردن سوالات ، این تخته می تواند باعث کاهش هزینه ها شود.

این تخته ها قابلیت تغییر رنگ را دارد . مثلاً به مناسبت ایام محرم می توان صفحه را مشکی کرد یا در ایام دیگر از رنگ های متنوع برای شاد کردن کلاس استفاده کرد.

معایب تخته هوشمند

قطعی برق، اختلال در سیستم رایانه ، خرابی هریک از اجزای سه دستگاه مربوطه می تواند باعث ازکار افتادن تخته شود و این باعث شده که در هرکلاس علاوه بر تخته هوشمند ، همچنان تخته وایت برد برای جایگزینی در چنین مواقعی وجود داشته باشد.

مضرات تخته هوشمند

هر وسیله ای به موازات فوایدی که دارد مضراتی هم بدنبال دارد و تخته هوشمند هم از این قضیه مستثنی نیست . اما  عمده ترین خطر این دستگاه ، تابش نوری  که از ویدئوپروژکتوری که در سقف کلاس نصب شده و به تخته می تابد ، است .به همین دلیل معلم و دانش آموز باید از قرار گرفتن در معرض مستقیم این نور خودداری کنند تا آسیب جدی به چشم آن ها وارد نشود.

 

 

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

 

منو اصلی