انواع تکنولوژی تصویر در ویدیوپرژکتورها

آشنایی با تکنولوژی LED در ویدیو پرژکتور پاناسونیک

امروزه در تکنولوژی پروژکتورها ، دو تکنولوژی مهم و برتر در سطح جهان ارائه شده است . یکی از این تکنولوژی ها به نامDLP و دیگری به نام ۳LCD می باشد . که معمولا بیشتر کمپانی ها از هر دو تکنولوژی جهت ساخت دستگاهها استفاده می کنند . اما آنچه که برای شما در انتخاب یک ویدئو دیتا پروژکتور می‌بایست مورد نظر قرار گیرد، نوع تکنولوژی آن نیست بلکه مورد استفاده کاربری از دستگاه می‌باشد.

تکنولوژی ۳LCD

اکثر پروژکتورها با تکنولوژی LCD کار می کنند ، LCD مخفف نمایشگر کریستال مایع می باشد ، این سیستم نمایش جداگانه ای از هر یک از نقاط تصویر بر روی یک نمایشگر را امکان پذیر میسازد ، و هر یک از این نقاط بوسیله یک سیستم هوشمند کنترل می گردد. این نقاط می توانند به صورت دلخواه تغییر داده شوند تا بدینوسیله تصویر شفاف و واضحی ایجاد گردد. کاربرد اصلی این تکنولوژی جهت نمایش تصویر در پروژکتورها و مانیتورهای مسطح می باشد . پروژکتورهای ۳LCD، نور را  به رنگهای اصلی (قرمز- سبز- آبی ) تفکیک کرده و سپس با هدایت آن به یک منشور، مجددا با هم ترکیب می نماید. در این سیستم برای هر یک از نقاط تصویری و رنگ های اصلی یک نمایشگر LCD وجود دارد .

تکنولوژی DLP

تکنولوژی Digital Light Processing ) DLP ) به معنی پردازش دیجیتالی نور می باشد . یکی از حرفه ای ترین شرکتها ی بین المللی با ساخت تکنولوژی DLP راه حلی کاملا دیجیتالی جهت نمایش تصاویر ارائه داده است . بطوری که از این طریق سیستم های پروژکتور توانایی نمایش تصاویر ویدئویی و گرافیکی برای مقاصد تجاری ، رسانه ای آموزشی و سرگرمی با کیفیت فوق العاده بدست آورده اند . تکنولوژی DLP با استفاده از انحراف آینه های میکروسکوپی دیجیتالی کار می کند .

 

DMD به معنی دستگاه میکرو آینه ای دیجیتالی ، چیپ نیمه هادی کوچکتر از ناخن انگشت می باشد . DMD به عنوان یک کلید نوری عمل میکند . DMD از حدود ۳/۱ میلیون آینه میکروسکوپی تشکیل شده است که هر یک به تنهایی تا ۵۰۰۰ بار در ثانیه می توانند به جلو و عقب حرکت داده شوند ( خاموش و روشن ) . فرکانس بسیار بالایی که توسط چشم انسان قابل رویت نمیباشد . رنگها توسط چرخه رنگی که متشکل از سه رنگ رنگ اصلی ( قرمز- سبز- آبی ) است ایجاد می گردند و بدینوسیله با بهره گیری از پردازش دیجیتالی ، تصاویری با کیفیت بسیار بالا حاصل می گردد.

تکنولوژی LED

در دستگاههای ویدئو پروژکتور کنونی جهت تامین روشنایی تصویر از لامپ رشته ای استفاده میشود. که به دلیل گرمای تولید شده توسط لامپ و آسیب هایی که به مدارات داخلی دستگاه میرساند، کمپانی های سازنده را به استفاده از فن، سیستم های خنک کننده و بوجود آوردن منافذی برروی بدنه دستگاه جهت چرخش هوا، وا داشته است.این موضوع باعث نفوذ گرد و خاک به داخل دستگاه و از بین رفتن شفافیت تصویر بعد از مدتی استفاده، میگردد.

در حال حاضر کمپانی پاناسونیک جهت رفع این نقیصه، به جای لامپ رشته ای از LED استفاده نموده است که این نسل از ویدئوپروژکتورها طول عمری چندین برابر دستگاههای پیشین دارند (تا ۲۰هزار ساعت کارکرد مفید) و بدلیل عدم نیاز به فن و فیلتر کمتر به خدمات پس از فروش نیاز پیدا میکنند.

با استفاده از این تکنولوژی به میزان چشمگیری از مصرف برق دستگاهها کاسته شده است و ویدئو پروژکتورهای پرمصرف گذشته را به دستگاههایی سازگار با محیط زیست تبدیل کرده است

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی