درباره دوربین های چشم ماهی Fisheye

دراین مقاله قصدداریم که شما را با دوربین های Fisheye آشناسازیم باما همراه باشید…

اصطلاح چشم ماهی معادل فارسی شده اصطلاح Fisheye است. حدس زدن رابطه این دوربین ها و چشم ماهی کار سختی نیست. دوربین های چشم ماهی در واقع یک دوربین عادی شبکه هستند که به لنز چشم ماهی مجهز شده و امکان دریافت تصاویر در تمامی زوایا را دارد. دوربین چشم ماهی Fisheye  این نوع دوربین ها که معمولا بر اساس دوربین های IP (شبکه) می باشند, دارای لنز هایی با تکنولوژی چشم ماهی می باشند که همین امر باعث شده است که استفاده این مدل دوربین ها در فضاهای بزرگ کاربرد و رواج پیدا کند.حال ترکیب یک دوربین IP با حداقل ۲ مگا پیکسل و یک لنز چشم ماهی باعث پدید آمدن یک دوربین فوق العاده برای دیدن تصاویر تمام جهت های فضای مورد نظر شما شده است و این یعنی داشتن یک تصویر ۳۶۰ درجه.

درباره دوربین های چشم ماهی Fisheye

کاربرد دوربین های چشم ماهی

دوربین های چشم ماهی کابردهای گسترده ای دارند. این دوربین ها می توانند در محیط های وسیع هم سطح تصویری بسیار مناسب در تمامی جهات برای شما ایجاد کنند. این قابلیت می تواند لزوم استفاده از تعداد زیادی دوربین برای پوشش دادن یک محیط را از بین ببرد. استفاده از این دوربین های ذکرشده در محیطهایی مانند سالن های بزرگ، سوله ها و فضاهای تفریحی بزرگ بسیار مناسب است. توجه کنید که دوربین ها چشم ماهی معمولا فاقد دید در شب هستند و در نور کم نیز تصویر مناسبی ایجاد نخواهند کرد پس بهتر است از نور محیطی مناسب در محل نصب دوربین اطمینان حاصل کنید.

در چه مکان هایی نمی توان از دوربین های چشم ماهی استفاده کرد؟

گرچه باید عنوان کرد استفاده از دوربین های چشم ماهی بسیار مرغون به صرفه و مفید است اما محدودیت هایی نیز در نصب این دوربین ها وجود دارد. لازم به ذکر است که نصب دوربین چشم ماهی در این محل های توصیه نمی شود:

  • هم سطح نبودن سقف:سقف محل نصب دوربین باید تا جای ممکن هم سطح باشد. هم سطح نبودن سقف باعث خواهد شد شما بخش زیادی از زاویه دید دوربین خود را از دست دهید.
  • کم بودن نور محیط:با توجه به فاصله کانونی کم لنز دوربین ها چشم ماهی و شکل لنز آنها این دوربین ها معمولا به نور بیشتری نسبت به دوربین ها معمولا نیاز دارند. استفاده از این دوربین ها در محیطهای کم نور توصیه نمی شود.
  • محیطهای بیرونی:دوربین های چشم ماهی عموما ضدآب نیستند و لنز آنها نیز به شدت به گرد و غبار حساس است. به صورت کلی استفاده از این دوربین ها در محیطهای بیرونی توصیه نمی شود.
  • کم بودن یا زیاد بودن بیش از حد ارتفاع سقف:با توجه به نوع دید لنز دوربین های چشم ماهی معمولا این دوربین ها در ارتفاع بین ۳ تا ۶ متر بهترین تصویر را برای شما ایجاد میکنند. در صورت کم بودن یا زیاد بودن بیش از حد ارتفاع شما تصویر مناسبی از محل نخواهید داشت.

زاویه دید دوربین های چشم ماهی

زاویه دید دوربین های چشم ماهی با توجه به ثابت بودن لنز آنها هنواره ثابت است. برای گرفتن بهترین زاویه دید از دوربین های چشم ماهی باید حتما آنها را در ارتفاعی مناسب نصب کرد. نصب این دوربین ها در ارتفاع کمتر از ۳ متر بر روی سقف توصیه نمیشود.

 

تصویر دوربین چشم ماهی

این دوربین هایی با سقف بلند ( حداقل ۳متر) میتواند جایگذین مناسبی برای دوربین مداربسته ptz باشد که در زیر چند مورد از مزایا و معایب آن را خدمت شما به صورت مختصرومفید آوریده ایم:

۱- قیمت قابل رقابت: دوربین های چشم ماهی با وجود شبکه بودن اما قیمت کاملا قابل رقابتی با دوربین های گردان (ptz) دارند و با توجه به قابلیت های آنها به طور کامل از نظر مالی نسبت به دوربین های گردان به صرفه ترند.(البته در محیط های باز و صنعتی این نوع دوربین نمی تواند جای دوربین های ptz را بگیرد(

۲- دوربین چشم ماهی فاقد قسمت متحرک است: قسمت های متحرک در دوربین های گردان دارای استهلاک نسبتا بالایی هستند و به تعمیر و نگه داری خیلی بیشتری نیاز دارند. در دوربین های چشم ماهی با توجه به عدم وجود قسمت متحرک استهلاک دوربین بسیار پایین خواهد بود که موجب کاهش هزینه های جانبی و افزایش طول عمر دوربین می گردد.

۳- نظارت دائمی ۳۶۰ درجه: دوربین های گردان دارای این عیب بزرگ هستند که امکان نظارت دائمی در تمامی جهات را به شما نمی دهند. در واقع برای دیدن هر جهت شما باید سر دوربین را به آن سمت بچرخانید و با چرخاندن دوربین شما از دیگر جهات قافل خواهید شد. در طول بازبینی تصاویر نیز شما تنها خواهید توانست تصاویری را ببنید که در میدان دید اولیه دوربین بوده.

در رابطه با دوربین های چشم ماهی اما شما می توانید تصاویر را در تمامی جهات به صورت زنده ببینید و حتی بازیابی کنید.

۴-حجم تصویر ضبط شده: با توجه به کیفیت بالای تصاویر دوربین های چشم ماهی، تصاویر ضبط شده از این دوربین های معمولا حجم بسیار بالایی خواهند داشت و این نگه داری تصاویر را برای مدت زمان طولانی بسیار پر هزینه خواهد کرد.

۵-نیاز به بستر شبکه: با توجه به شبکه بودن دوربین های چشم ماهی برای نصب آنها حتما نیاز به بستر شبکه در محل خواهید داشت. از این نظر نمی توانید یک دوربین چشم ماهی را به سیستم آنالوگ موجود خود اضافه کنید.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی