مهمترین فاکتورهای ویدئو پروژکتورها

مهمترین فاکتورهای ویدئو پروژکتورها

 

برای انتخاب ویدئو پروژکتور، بسته به مصارف آن، چند مشخصه مهم را باید در نظر گرفت:

مهمترین فاکتورهای ویدئو پروژکتورها

برایتنس (Brightness):

همان مقدار نور تابیده شده توسط پروژکتور است، مهم‌ترین فاکتور در انتخاب ویدئو پروژکتور است. واحد اندازه‌گیری برایتنس در اغلب برندها، لومن (Lumen) است. تقریباً برای هر نوع مصرفی، برایتنس اولین مشخصه مهم پروژکتور است.

عمر لامپ:

معمولاً بر حسب ساعت بیان می شود، دیگر ویژگی است که باید حتما به آن توجه کنید تا به این زودی‌ها به فکر تعویض حیاتی‌ترین قطعه ویدئوپروژکتور خود نباشید.

کنتراست (Contrast)

کنتراست ارائه شده توسط پروژکتور که به صورت نسبتی با مخرج یک بیان می‌شود، مشخصه مهمی است که در برخی مصارف بسیار مهم است که کمتر به آن پرداخته شده است. میزان کنتراست، دامنه نوریست که توسط پروژکتور قابل بازیابی است. برای رسیدن به نتیجه دقیق‌تر و محاسبه پله‌های (Stops) کنتراست، کافیست عدد کنتراست را آنقدر تقسیم به دو کنید تا به مخرج یک برسید. تعداد دفعاتی که عدد شما به دو قابل تقسیم است، مشخص‌کننده مقدار پله کنتراست ویدئو پروژکتور شماست.

 

با فرمولی که گفتیم، ویدئو پروژکتوری با کنتراست ۵۰۰۰:۱ ،حدود ۱۲ پله کنتراست دارد. ویدئو پروژکتوری که کنتراست آن ۱۰.۰۰۰:۱ باشد، یک پله کنتراست بیشتر یعنی ۱۳ پله کنتراست دارد و ویدئو پروژکتوری که کنتراست آن ۲۵۰۰:۱ باشد یک پله کنتراست کمتر یعنی ۱۱ پله کنتراست دارد. با دانستن این مطلب اعداد مطرح شده درباره کنتراست شما را گول نخواهد زد و حالا می‌دانید که همانطور که اختلاف کنتراست ۲۰۰۰:۱ با ۱۰۰۰:۱ ، یک پله است، اختلاف ۱۰۰۰:۱ و ۵۰۰۰:۱ هم یک پله است و بزرگی اعداد شما را به اشتباه نخواهد انداخت. دانستن این محاسبه در انتخاب پروژکتور در مصارفی که کنتراست اولویت بالایی دارد، بسیار حائز اهمیت است.

اندازه تصویر (Resolution)

اندازه تصویر یا همان رزولوشن، که ابعاد پیکسل‌های نمایش داده شده توسط پروژکتور را بیان می‌کند، بسیار حائز اهمیت است. معمولاً استانداردهایی مانند XGA یا HD در این مشخصه بیان می‌شوند و نیازی به گفتن نیست که کیفیت جزئیات به نمایش در آمده را می‌توانید از این مشخصه بفهمید حداقل و حداکثر فاصله پروژکتور تا پرده نمایش این مورد که با اصطلاح Throw Distance بیان می‌شود، مشخصه‌ایست که همه خریداران حتماً باید به آن توجه کنند. این مشخصه، کمترین و بیشترین فاصله‌ای که پروژکتور می‌تواند از پرده داشته باشد، بدون اینکه در تصویر مشکلی به وجود بیاید و یا دچار افت نور شود را بیان می‌کند.

اندازه واقعی تصویر (Image Size)

اندازه‌ایست که حداکثر و حداقل قطر تصویر تضمینی ارائه شده توسط پروژکتور را معرفی می‌کن که به نوبه خود قابل اهمیت است.

چه پرژکتوری را برای کجا بخریم

ویدئو پرژکتور های مناسب کلاس درس:

استفاده از ویدئو پروژکتور در کلاس‌های درس، معمولاً برای نمایش عکس، شکل و نمودار و بطور خاص فایل‌های پاورپوینت است. با در نظر گرفتن یک کلاس درس کوچک، مقدار برایتنس توصیه شده برای ویدئوپروژکتور، با این پیش فرض که می توان چراغ‌های کلاس را خاموش کرد، بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ لومن است. نکته دیگری که باید مد نظر داشت، حداقل فاصله ویدئو پروژکتور تا پرده است که این یکی بستگی به اندازه کلاس دارد. معمولاً با کمترین بودجه، می‌توان ویدئو پروژکتوری با این مشخصات تهیه کرد.

ویدئو پرژکتور های مناسب سالن‌های کنفرانس:

در این زمینه بزرگی سالن بسیار مهم است. بسته به بزرگی سالن، برایتنس توصیه شده، بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ لومن است. این مساله نیز باید مدنظر قرار گیرد که هنگام استفاده از ویدئو پروژکتور آیا امکان خاموش کردن چراغ‌های سالن وجود دارد یا خیر؟ درصورتی که تا حدودی امکان فراهم کردن تاریکی وجود داشته باشد، همان ۵۰۰۰ لومن برای برایتنس کافیست. اگر پروژکتور فقط برای کنفرانس استفاده می‌شود، نیازی به کنتراست و رزولوشن بالا نیست. فاصله پروژکتور تا پرده و اندازه تصویر روی پرده، با توجه به امکان بزرگ بودن سالن نیز بسیار مهم است. هنگام نصب پروژکتور حتماً باید فاصله استاندارد را مد نظر داشت تا تصویر دچار افت نور نشود.

ویدئو پريکتورهای مناسب نمایشگاه‌ها:

در این موارد، امکان تاریک کردن محیط وجود ندارد، بنابراین برایتنس بسیار بالایی توصیه می‌شود. البته اگر اندازه تصویر کوچک برای کار شما کفایت کند و پروژکتور را بتوانید در نزدیک‌ترین فاصله ممکن تا پرده نصب کنید، خیلی نباید نگران برایتنس باشید. بنابراین حداقل فاصله پروژکتور تا پرده نیز بسیار مهم است. با این تفاسیر برای این کار برایتنسی حدود ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ باید در نظر بگیرید. در صورتی که قصد استفاده ویدئو پروژکتور در نمایشگاه دائمی را دارید و دستگاه باید ساعت‌های زیادی و به صورت متمادی به کار خود ادامه دهد حتماً باید عمر لامپ را جزو اولویت های خود قرار دهید. رزولوشن و کنتراست، با توجه به بی اهمیت بودن کیفیت تصویر در اغلب اینگونه مصارف، معمولاً در اولویت قرار نمی‌گیرند.

ویدئو پرژکتور های سالن های آمفی تئاتر و سینماهای کوچک:

بهتر است قبل از هر حرف دیگر از کنتراست بگوییم. مهم‌ترین و مهم‌ترین مشخصه برای ویدئو پروژکتورهای سالن‌های سینما و آمفی تئاتر، که مهم‌ترین و تنها کاربری آنها نمایش فیلم است، کنتراست است. این مساله که چه میزان کنتراست برای این مصارف توصیه می شود، بستگی به بودجه شما دارد. برای مصارفی که قبل از این برشمردیم، کنتراست ۴۰۰۰:۱ نیز پاسخگو بود. اما برای این مورد از استفاده، کنتراست پیشنهادی ما، ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰:۱ است. خیلی نگران نباشید، چون این، مقدار کنتراست کاملا ایده‌آل است.

 

با این حال اولویت اصلی شما کنتراست است و باید به دنبال بالاترین کنتراست در محدوده بودجه خود باشید. اولویت بعدی شما باید رزولوشن باشد. خوشبختانه رزولوشن Full HD که مناسب‌ترین رزولوشن موجود است، چندان تفاوت قیمتی با دیگر رزولوشن‌ها ندارد. بزرگترین اندازه واقعی تصویر هم فاکتور مهمی برای انتخاب ویدئو پروژکتور برای این مصارف است. با کمترین اختلاف قیمت، می توانید به تصویری ۳۰۰ اینچی برسید. باتوجه به حتمی بودن تاریکی سالن‌های آمفی تئاتر، برایتنس تقریباً کم ترین اهمیت را دارد. برایتنسی بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ لومن براحتی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. البته اگر بودجه خوبی دارید، بد نیست که سراغ برایتنس‌های بالاتر هم بروید. اگر ویدئو پروژکتور کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمر لامپ نیز مقوله‌ایست که با کم در نظر گرفتن آن، می توانید در بودجه خود صرفه‌جویی کنید.

ویدئو پرژکتور های مناسب سینمای خانگی:

تقریباً تمام مواردی که برای سالن های سینما گفتیم، اینجا نیز صدق می‌کند، با این تفاوت که با دُز پایین‌تر هم به هدف خود می‌رسید. اینجا برایتنسی حدود ۲۰۰۰ لومن، به راحتی مناسب‌ترین روشنایی تصویر را برای شما به ارمغان خواهد آورد. اما مهم ترین چیزی که باید مد نظر داشته باشید، فاصله پروژکتور تا پرده و اندازه واقعی تصویر است. در سایت‌های شرکت‌های ارئه دهنده ویدئو پروژکتور، معمولاً نرم‌افزاری وجود دارد که با توجه به فاصله پروژکتور تا پرده، اندازه تصویر نمایش داده شده در یک ویدئو پروژکتور خاص را محاسبه می‌کند.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی