درباره زندگی نامه بنیانگذار پاناسونیک

درباره زندگی نامه بنیانگذار پاناسونیک

كونوسوكي ماتسوشيتا در سال ۱۸۹۴ در دهكده‌اي در كشور ژاپن به نام واسامورا به دنيا آمد. ماتسوشيتا فرزند كوچك خانواده ده نفري خود بود. بر پايه معيار‌هاي ژاپني آغاز سده بيستم، افراد خانواده ماتسوشيتا را مي‌توان خانواده مرفه به شمار آورد اما در سال ۱۸۹۹ به دليل ورشكستگي پدر، اوضاع اقتصادي خانواده فروپاشيد و مرحله جديدي از زندگي براي ماتسوشيتا و خانواده اش آغاز شد. به دليل فقر و بيماري و نداري، ماتسوشيتا در ۲۷ سالگي خود، تمام اعضاي خانواده خود را از دست داده بود. اين سالها همراه با ابتلاء وي به نوعي بيماري ريوي بود كه تا پايان عمرش گريبان گير او بود. او در سال ۱۹۱۷، در حالي كه در شغل خود موفق بود شركت محل كار خود را ترك كرد و تصميم گرفت از آن به بعد براي خود كار كند.

 
ماتسوشيتا در سال ۱۹۱۷ با ۱۰۰ ين پس انداز خود و چهار نفر دستيار، كسب و كار خود را آغاز كرد. اين مبلغ برابر ۵ ماه حقوق وي بود. كارخانه ماتسوشيتا در درون خانه‌اي اجاره‌اي دو اتاقه وي برپا گرديد. همه سطح موجود براي كاركردن ۵/۱۴ متر مربع بود. در اين زمان ماتسوشيتا كار خود را با توليد يك محصول و آن هم نوعي سرپيچ اغاز كرد عناصر چهارگانه خلاقيت، خطرپذيري، سخت كوشي، فروتني و شيوه‌هاي جديد مديريتي ماتسوشيتا باعث شد كه در طي ۷۲ سال از تأسيس كارخانه ماتسوشيتا، محصولات اين كارخانه (پاناسونيك) براي تمام مردم دنيا شناخته شده باشد .

 
زندگي ماتسوشيتا مانند زندگي افسانه‌اي پريان بود كه به حقيقت مي‌پيوست. كودك تهي دست سالهاي ۱۸۹۹ به جايگاهي رسيد كه در پايان عمر خدمات نيكوكارانه وي بالغ بر ۲۷۶ ميليون دلار شد.

رمز موفقيت ماتسوشيتا، مؤسس شركت پاناسونيك

به طور كلي اگر بپذيريم محور توسعه، توسعه انساني است، در زمان كنوني مردم ژاپن با جمعيتي برابر ۲٪ جمعيت كل جهان، دو سوم از مرغوبترين كالاهاي دنيا را به مصرف مي رسانند، از انصاف به دور است كه نقش كارآفرينان و انسانهايي كه كه تنها با اتكا به قابليت هاي خويش، تأثير بسزايي در رشد و شكوفايي اين كشور داشتند را فراموش كنيم. انسانهايي همچون هوندا، اكيوموريتا (رئيس شركت سوني)، كونوسوكي ماتسوشيتا (رئيس شركت پاناسونيك ) در ژاپن . ولي دراين بين، جايگاه ماتسوشيتا از جهاتي از ديگران متمايز است.

 
ميراث ماتسوشيتا بسيار گران است. پس از جنگ جهاني دوم، او يكي از چهره هاي اصلي در هدايت معجزه اقتصادي ژاپن بود. شركتي برپاكرد و ميلياردها نفر را صاحب لوازم خانگي و لوازم برقي مصرفي با نام پاناسونيك و نشانه هاي ديگر كرد. پيش از مرگش، كمتر سازماني روي كره خاكي مشترياني بيشتر از او داشت، هنگامي كه درسال ۱۹۸۹درگذشت، در مراسم خاكسپاري او بيش از هزار تن گرد آمدند. در تلگرام تسليت رئيس جمهوري ايالات متحده آمريكا به خانواده وي از او به عنوان « الهام بخش براي مردم سراسر جهان » نام برده است.

 

بنیانگذار پاناسونیک

رمز موفقيت ماتسوشيتا

ماتسوشيتا علت موفقيت خود را چنين توصيف مي كند  : «كليد كاميابي در پديد آوردن محصو ل، داشتن درجه دكترا، يا داشتن بودجه كلان در واحد پژوهش و گسترش نبود. بلكه در تلاش، زحمت كشيدن و عرق ريختن كاركنان شركت بود » وي رويكردي جديد و متفاوت از زمان خود به كاركنان خود داشت. از نظر وي، سرمايه هاي يك سازمان، كاركنان آن هستند. با توجه به نحوه زندگي و عملكرد ماتسوشيتا، وي علاوه بر خصوصياتي همچون خلاقيت، خطر پذيري، تلاش،
فروتني كه ويژگي مشترك كارآفرينان ديگر نيز مي باشد، داراي ويژگي فوق العاده اي بود كه مي توان آن را رمز موفقيت وي ناميد و آن هم « ظرفيت بالا براي برانگيختن ديگران است »

اصول اعتقادي ماتسوشيتا

۱- خدمت به مردم: فراهم آوردن فراورده ها و خدمات با كيفيت بالا به قيمت عادلانه و معقول تا از اين راه به راحتي زندگي و شادماني مردم در سراسر جهان ياري داده شود.
۲- انصاف و امانت: منصف بودن در همه داد و ستد هاي بازرگاني و رفتار شخصي و همواره به داوري هاي آزاد پرداختن و رها شدن از پيش پندارها.
۳- كار گروهي براي غايت همگاني: گردآوري تواناييها و قدرت اراده براي انجام دادن هدف هاي مشترك در فضاي اعتماد متقابل و رعايت كامل آزادي و استقلال فردي.

 
۴- كوشش خستگي ناپذير براي بهتر كاركردن.
۵- احترام و فروتني: احترام به حقوق ديگران، حفظ نظم اجتماعي.
۶- همسازي با قوانين طبيعي: پيروي از قوانين طبيعي و سازگار ساختن انديشه و عمل با اوضاع در حال تحول و دگرگوني، تا از اين راه در همه كوششها، پيشرفت و كاميابي تدريجي ولي پيوسته باشد.
۷- حق شناسي در برابر نعمت ها.
ديدگاه فلسفي ماتسوشيتا
۱-  انسان به طور ذاتي موجودي خوب و مسئول است.

۲- نژاد انسان براي رشد و پيشرفت، چه مادي و چه معنوي، ظرفيت بالايي از خود نشان داده است

۳- انسان قدرت گزينش دارد

۴ – ما داراي ظرفيت بكار بردن منابع مادي و فكري براي رويارويي با دشواريهاي زندگي در جهان هستيم. حل موضوعات دشوار، بيش از هر چيز به ذهن و شوق يادگيري نياز داريم.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی