تجهیزات شبکه وتفاوت روتر، سوئیچ و هاب

تفاوت روتر، سوئیچ و هاب چیست؟

شاید این ابزارها بعضا در ظاهر بسیار شبیه به هم باشند، اما هر یک برای کاربرد متفاوتی طراحی و تولید شده‌اند.

هاب (hub)، سوئیچ (switch) و روتر (router) تجهیزات سخت افزاری شبکه های کامپیوتری می باشند که به منظور متصل کردن دستگاه های تحت شبکه و مدیریت ارتباط مورد استفاده می گیرند. هاب صرفا دستگاه ها را در بستر شبکه به همدیگر متصل می کند و سوئیچ تمامی وظایف هاب را انجام داده علاوه بر آن دارای ویژگی های بیشتر و مهمتری نیز می باشد. اما روتر به منظور متصل کردن چندین شبکه با Subnet های مختلف و مدیریت ارتباط آنها نقش بسیار مهمی در شبکه های کامپیوتری ایفا می کند.

در ادامه به بررسی تفاوت‌های این سه ابزار مخصوص شبکه خواهیم پرداخت

 

هاب

هاب وسیله‌ای است که چندین رایانه را در یک شبکه‌ی محلی به یکدیگر متصل می‌کند.

هاب‌ها توانایی تفکیک آدرس‌های ورودی و خروجی را نداشته و نمی‌توانند پیام‌های دریافتی را برای عضو مشخصی از شبکه ارسال کنند، از این‌رو بسته‌های دریافتی از یک پورت به تمام پورت‌های موجود ارسال می‌شود

سوئیچ

با استفاده از سوئیچ می‌توان چندین رایانه را با استفاده از ارتباط LAN به یکدیگر متصل کرد.

سوئیچ برخلاف هاب، می‌تواند بین رایانه‌های مختلف در شبکه فرق قایل شود. سوئیچ‌ها قادرند با استفاده از مک آدرس رایانه‌ها و ابزارهای متصل روی شبکه، مشخص کنند که هر ابزار به چه پورتی متصل شده است.سوئیچ با در اختیار داشتن آدرس هر رایانه در شبکه، بسته‌های موجود را به رایانه‌ی یا هر ابزار مبتنی بر شبکه‌ای ارسال می‌کند که مقصد بسته‌ی مورد نظر است.

 

سوییچ های بدون مدیریت

یک سوییچ بدون مدیریت بدون نیاز به برنامه ریزی به درستی کار می کند و برای پیکربندی طراحی نشده است بنابراین  سوییچ های بدون مدیریت ظرفیت شبکه کمتری نسبت به سوییچ های مدیریتی دارند . شما معمولا این نوع سوییچ ها را در تجهیزات شبکه های خانگی می بینید .

 

سوییچ های مدیریتی

سوییچ شبکه مدیریتی قابل برنامه ریزی را دارد و انعطاف پذیری و ظرفیت بیشتری نسبت به سوییچ های بدون مدیریت دارد . شما می توانید این نوع سوییچ ها را به صورت محلی یا از راه دور مانیتور و تنظیم کنید تا  کنترل شبکه بهتری به شما بدهد

روتر

روترها ابزارهایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان بسته‌ها را بین شبکه‌های مختلف ارسال و دریافت کرد. بسته‌های ارسالی در شبکه حاوی آدرس‌هایی هستند که مقصد را نشان می‌دهد. روترها با استفاده از این آدرس، بسته‌ی مورد نظر را به مقصد می‌رسانند. روتر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شبکه‌ی داخلی به شبکه‌ی گسترده‌تری متصل شده باشد. زمانی که شما جستجویی را در گوگل انجام می‌دهید، روتر شما بسته‌های مورد نظر را به سمت سرورهای گوگل ارسال می‌کند تا پردازش صورت گیرد.

سوییچ ها شبکه را ایجاد می کنند . این در حالی است که روترها شبکه های ایجاد شده را به یکدیگر متصل می کنند

یک روتر نقشی همچون توزیع کننده را ایفا می کند و بهترین مسیرها را برای انتقال داده بر می گزیند بنابراین داده ها به سرعت منتقل شده و در مقصد دریافت می شوند .

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی