معرفی پروتکلSIP

معرفی پروتکلSIP

یک پروتکل سیگنالینگ ارتباطی است که به طور کلی جهت کنترل ارتباطات Multimedia از آن استفاده می شود.این پروتکل در لایه سوم OSI کار می کند.

با استفاده از آن می توان جهت انتقال صدا بر IP استفاده کرد.

پروتکل SIP قابلیت این را دارد که یک Session را ایجادکند، تغییردهد و از بین ببرد. SIP می تواند بر روی SCTP،TCP،UDP اجرا شود و همچنین قابلیت ترکیب با HTTP و SMTP را نیز دارد.

قابلیت های Session Initiation Protocol :

File Server

Fax Over Ip

Online Game

Video Conference

Stream Multimedia

instant Messagin

 

پروتکل Sip به مانند HTTP  مدلی تراکنشی ، شامل  Request و Response را داراست.در واقع هر تراکنش شامل یک Request که درخواستی خواص برای اجرا کردن یک متد و در آخر حداقل یک Response را شامل می شود.همچنین دارای فرمت بر پایه text است که مثل Http از قوانین encoding و کدهای آن برای Response استفاده می کند.

معرفی پروتکلSIP

پیام  : INVITE  یک request است و هنگامی که یک شماره گرفته می شود و این شماره در PBX تبدیل آدرس IP شده و این پیام برای مشترک مخاطب ارسال می شود و درخواست ارتباط می نماید در صورت قبول پیشنهاد جهت برقراری تماس از طرف تماس گرفته شده تلفن اون زنگ می خورد.

پیام : ACK  یک response است که این پیام در صحت رسیدن بسته های SIP با استفاده از پروتکل TCP به ما اطلاع رسانی می کند.

 

پیام  : BYE یک request است و این پیام پس از گذاشتن یکی از گوشی های طرفین از طرف همان مخاطب برای مخاطب دیگر ارسال میشود که حاوی اطلاعاتی مینی بر عدم حضور طرف مقابل برای مکالمه می باشد.

پیام : CANCEL  این پیام تنها پیامی است که توسط پروکسی سرور صادر می شود و در آن بیان می شود که تماسی که در حالت معلق است قطع شود سپس نیز پیام BYE صادر می شود که هردو این پیام ها REQUEST می باشد.

 

پیام  : OPTIONS  این پیام یعنی که از (U.A)که مخفف(USER AGENT) یا (P.S) که مخفف (PROXY SERVER) است ، خواسته باشیم که توانایی هایی های خود را بیان کنند و یک REQUEST می باشد.

پیام : REGISTER یک request است و این پیام حاوی اطلاعاتی است که از سمت کلاینت به سرور جهت معرفی خود به آن صادر می گردد. در این پیام اطلاعاتی از جمله IP,PORT ,OPTION و… را مورد پیشنهاد قرار می دهد.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی