با رنگ بندی کابل شبکه آشنا شویم

با رنگ بندی کابل شبکه آشنا شویم

چرا به آشنایی با رنگ بندی کابل شبکه نیازمندیم. برای برقراری ارتباط شبکه ای بین دو کامپیوتر و یا یک کامپیوتر به سوییچ نیازمند کابل شبکه هستیم. کابل ارتباطی بین دو کامپیوتر به کابل کراس معروف می باشد که نحوه بستن این کابل با کابل ارتباطی یک کامپیوتر با سوییچ شبکه متفاوت می باشد. برای برقراری ارتباط شبکه ای، باید یک کابل شبکه متناسب با نیازمان از کتگوری های متنوع انتخاب نموده و کابل مربوطه را برای ارتباط lan کامپیوتر با پورت switch شبکه یا دو lan کامپیوتر با هم، آماده نماییم. برای سوکت زدن کابل های شبکه دو استاندارد a و b وجود دارد. ما در این مطلب رنگبندی کابل شبکه مربوط به استاندارد متداول، یعنی استاندارد b را آموزش خواهیم داد.

رنگ بندی کابل شبکه برای اتصال کامپیوتر به سوییچ و دو کاامپیوتر به هم

برای آماده کردن کابل شبکه به تجهیزات ذیل نیاز داریم.

  1. دو متر کابل شبکه برای نمونه کابل cat5 مدل sftp
  2. آچار سوکت زن شبکه
  3. سوکت rg54

حالا ابتدا روکش کابل را با سیم لخت کن روی آچار شبکه 3 تا 5 سانتی متر از کابل جدا نموده و شیلد و فویل دور سیم های به هم تابیده شده را با سیم چین کابل قطع می کنیم. اکنون زوج سیم های به هم تابیده را با انگشت شصت و اشاره فرم می دهیم تا صاف شوند. اکنون بر اساس رنگبندی استاندارد b با ترتیب زیر سیم ها را مرتب می کنیم.

از راست به چپ به ترتیب

با رنگ بندی کابل شبکه آشنا شویم

 

با رنگ بندی کابل شبکه آشنا شویم

ضمن این که باید باید توجه داشته باشید،این رنگ بندی ها صرفاً به دلیل مدیریت یک پارچه و یک دست شبکه هستش!شما کابل های شبکتون رو با هر ترتیبی که ببندید کار می کنند، چون سیم فقط به عنوان یک رسانه عمل می کنه و برای اون انتقال سیگنال مهمه نه چیز دیگه ای و درکی از مفهوم رنگ نداره!فقط نکته ای که هستش اینه که در هر سمت کابل ، با هر ترتیبی که رنگ بندی کردید، در سمت دیگه هم باید دقیقاً همون ترتیب رو رعایت کنید تا به درستی کار کنه! علت اصلیش وجود یک استاندارد برای مدیریت ها و مواردی که بعداً در شبکه پیش میاد هستش.

مثل این میمونه که شما در طراحی موتور یک ماشین در کمپانی برای هر خودرو 206 یک نوع استراتژی رو پیاده کنید،شاید در نهایت موتور ماشین ها کار کنه، اما اگر روزی به مشکل خورد ، بدون وجود یک استاندارد base ، چه کسی از ساختار اون می تونه سردر بیاره و درستش کنه؟

حالا برای سوکت زدن کابل شبکه، پس از مرتب کردن سیم ها 1.5 سانتی متر از ابتدای روکش تا سر سیم ها اندازه می گیریم و الباقی را با سیم چین قطع می کنیم. اکنون باید سیم ها را در سوکت rj45 هدایت کنیم دقت داشته باشید که همیشه خار نگه دارنده سوکت باید به سمت پایین باشد و سیم های در دست ما با این رنگبندی از چپ به راست باشد، حال سیم ها را تا حدی در سوکت وارد می کنیم که سر سیم ها به انتهای سوکت برسد.

جهت اطمینان خاطر یک مرتبه همه ی سیم ها را چک می کنیم تا به انتهای سوکت شبکه رسیده باشد. اکنون سوکت را در ورودی rj45 آچار سوکت زن وارد نموده و با فشار دو دسته آچار شبکه سوکت را به کابل پرچ می کنیم.

با رنگ بندی کابل شبکه آشنا شویم

 

با رنگ بندی کابل شبکه آشنا شویم

 

با رنگ بندی کابل شبکه آشنا شویم

برای آماده کردن طرف دوم کابل دو متناسب با نیازتان به یکی از دو شکل زیر عمل نمایید.

آماده نمودن کابل برای ارتباط با سوییچ

آماده نمودن کابل برای ارتباط مستقیم دو کامپیوتر (cross)

اگر می خواهید بدون واسطه سوییچ مستقیما دو کامپیوتر را به هم متصل نمایید به ترتیب جای سیم های 1 را با 3 و 2 را با 6 جا به جا نمایید. و رنگبندی جدید شما به شکل زیر خواهد شد.

رنگبندی کابل کراس
قهوه ای سفید قهوه ای نارنجی سفید آبی آبی سفید نارنجی سبز سفید سبز

در حال حاضر شما یک کابل کراس برای ارتباط دو کامپیوتر به هم آماده نموده اید.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی