تفسیری از اطلاعات فنی میکروفن های کنفرانس

مقدمه :

امروزه جهت تجهیز سالن های کنفرانس و همایش با وجود پردازشگرهای سیگنال و تجهیزات پیشرفته، اصلی ترین موضوع انتخاب یک میکروفون کنفرانس با تکنولوژی پیشرفته توسط متخصصین  و مشاورین تجهیز سالن های کنفرانس می باشد که از اهمیت بالایی در تعیین کیفیت نهایی یک جلسه در یک سالن کنفرانس برخوردار می باشد.

این انتخاب باید طی عملیاتی گسترده و تخصصی و بر اساس آگاهی از مشخصات فنی میکروفون های کنفرانس، همچنین تجربیات بدست آمده در زمینه تجهیز سالن های کنفرانس صورت گیرد.
در این مقاله به تفسیر مشخصات فنی میکروفن های کنفرانس با در نظر گرفتن استانداردهای بین المللی می پردازیم که هریک از ویژگی های میکروفن کنفرانس ها به خوبی مشخص گردیده و با مطالعه دقیق و در نظر گرفتن این مشخصات فنی می توان یک میکروفن کنفرانس مناسب جهت تجهیز یک سالن کنفرانس حرفه ای را انتخاب نمود .

 

به طور کلی باید بدانیم حساسیت میکروفن ها چقدر است و چقدر در پخش صدای واضح و رسا در سالن کنفرانس تاثیر دارد. همچنین به دانستن محدوده دینامیکی کل که مربوط به منبع صدا و پردازنده های سیستم کنفرانس می باشد، نیاز داریم. این یک ویژگی بدیهی است که حداکثر سطح صدای قابل دسترسی توسط میکروفن کنفرانس و انتقال آن چقدر است و باید مورد بررسی قرار گیرد . با این حال برای تطبیق دقیق محدوده دینامیکی منبع صدا و انتقال آن از طریق میکروفن کنفرانس، به پردازشگرهای سیستم کنفرانس نیاز داریم.

حساسیت میکروفن های کنفرانس

نقطه شروع برای این سری از محاسبات “حساسیت خروجی” به صدای خارج شده از میکروفون کنفرانس می باشد. “حساسیت خروجی” سطح سیگنال الکتریکی را نشان می دهد که توسط میکروفون کنفرانس در حضور یک محرک صوتی استاندارد در بین دامنه صوتی و دامنه الکتریکی تولید شده است. این اندازه گیری به طور معمول مشخص کننده میلی ولت تولید شده توسط میکروفون کنفرانس، زمانی که تحت یک فشار صوتی قرار می گیرد و برابر  1 پاسکال می باشد.

واحد های مختلف اندازه گیری دیگری نیز وجود دارد که می توان برای بیان سطح مرجع فشار صوت مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، ” SPL ” واحد اندازه گیری حجم قابل پذیرش امواج صوتی است که با توجه به محاسبه مرجع فشار صوتی در آستانه متوسط حساسیت گوش در 1000 هرتز محاسبه می گردد و معمولاً میزان حساسیت میکروفن های کنفرانس ( حداکثر سطح فشار صدا ) با واحد SPL مشخص می گردد .

سیستم ارتینگ

مقررات برای استفاده از سیستم های ارتینگ، بطور قابل توجهی در میان کشورها و میان بخش های مختلف از سیستم های برقی متفاوت است، ولی به دلیل اهمیت بالای آن در حفظ جان انسان ها و محافظت از دستگاه های الکترونیکی و جلوگیری از خسارات ناشی از اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه دستگاه های الکتریکی، یک امر اجباری است. در سالن های کنفرانس نیز به دلیل وجود الکتریسیته ساکن در دستگاه های الکترونیکی موجود در سالن کنفرانس نیاز به چاه ارت می باشد، زیرا این ولتاژهای اضافه باعث بوجود آمدن نویز در میکروفن های کنفرانس و سیستم های صوتی، اختلال در ارسال تصاویر به صفحات نمایشگر و ذخیره سازی تصاویر و … می شود. همچنین خسارات جبران ناپذیر با صرف هزینه های بسیار بالا را به کارفرما اعمال می کند.

در سیستم ها و تجهیزات الکترونیکی، سیستم ارتینگ یا سیستم پایه مدار که بخش هایی از مدار الکتریکی است، یک پتانسیل الکتریکی از هادی ها نسبت به سطح رسانای زمین است تا ولتاژهای اضافی تولید شده توسط بدنه دستگاه های الکترونیکی را به زمین منتقل کند. انتخاب سیستم ارتینگ می تواند بر ایمنی و سازگاری الکترومغناطیسی تجهیزات از منبع تغذیه تاثیرگذار باشد. به طور مثال، بزرگی و توزیع جریان اتصال کوتاه از طریق سیستم، و اثرات آن بر روی تجهیزات و موجودات زنده در مجاورت مدار را از طریق اتصال کوتاه به زمین منتقل می کند.

زمین حفاظتی (PE)، به عنوان یک هادی تجهیزات الکتریکی در کد های برق ملی ایالات متحده شناخته می شود، و باعث اجتناب از خطر با نگه داشتن سطوح رسانا در معرض یک دستگاه الکتریکی دارای پتانسیل در زمین می شود.

اجزای یک سیستم ارتینگ

برای راه اندازی یک سیستم ارت به طور معمول مولفه های زیر مورد نیاز می باشد :

1-       چاه زمین

2-       هادی شبکه

3-       سیم و کابل برای هدایت جریان الکتریکی به سمت چاه

چرا باید از یک سیستم ارتینگ استفاده کنیم؟

الف- حفاظت از جان انسانها

ب-  حفاظت و ایمنی وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی

پ-  منحرف کردن انرژی های سرگردان RF از تجهیزات حساس، مخابراتی و کامپیوتری به زمین

ت-  حذف و جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته القایی والکتریسیته ساکن

ث-  به حداقل رساندن احتمال تخلیه ولتاژ درهنگام رخداد ولتاژهای ضربه، اضافی، القایی

ج-  حفاظت در مورد برخورد صاعقه و میدان مغناطیسی ناخواسته و مزاحم

چ-  حصول اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی و جلوگیری از تخریب تجهیزات

ح-  هم پتانسیل بودن تجهیزات نصب شده در سایت و کارکرد صحیح آنها بخصوص تجهیزات دیجیتال و انتقال دیتا

خ-  انتقال بهتر سیگنال ها و افزایش ضریب سیگنال به نویز (SNR)

د-  پیشگیری از آتش سوزی در موارد خاص

 

تفسیری از اطلاعات فنی میکروفن های کنفرانس

حداکثر سطح فشار صدا

SPL حداکثر سطح فشار صدا است که می تواند قبل از ایجاد نویز، توسط میکروفون تبدیل به یک سیگنال الکتریکی شود . این اعوجاج می توانند به دلایل فیزیکی بوجود بیایند که اولین مرحله تقویت میکروفون می باشد. حداکثر  “SPL” به منظور بررسی “درصد اعوجاج ”  می باشد، که در اینجا حداکثر “SPL”  اندازه گیری می شود، تولید کنندگان میکروفن های کنفرانس، درصدهای مختلفی از مجموع سطح اعوجاج هارمونیک برای اندازه گیری حداکثر  SPL، مشخص می کنند و در بسیاری از موارد، کمترین درصد نشان دهنده میزان کیفیت یک میکروفن کنفرانس می باشد.

برای بالا بردن کیفیت یک میکروفن کنفرانس، باید مقدار SPL و یا همان حداکثر سطح فشار صدا را کاهش داد. مقدار دقیق اعوجاج در یک میکروفن کنفرانس به یک تابع انتقال خاص از صدای میکروفن ها وابسته خواهد بود.

به عنوان مثال یک حداکثر  “SPL” ارزش  100″ پا ” را دارد.  این مقدار  100 برابر و یا 40Db بیشتر از استاندارد یک محرک صوتی1)  پا یا 94 دسی بل) ارزش دارد SPL) برای اندازه گیری حساسیت صدای خروجی از میکروفن کنفرانس ها می باشد ).  بنابر این حداکثر “SPL” می تواند 134) دسی بل ((94دسی بل  + 40 دسی بل) عنوان شود. این مقدار نیز می تواند در دامنه الکتریکی بیان شود . ولتاژ خروجی تولید شده توسط این محرک صوتی نیز  100 بار از مقدار حساسیت صدای خروجی میکروفن کنفرانس ها بیشتر می باشد.

 

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

 

 

منو اصلی