همه چیز در مورد پروژکتورهای جیبی

همان طور که میدانید ویدئو پروژکتور یا دیتا پروژکتور دستگاهی مبتنی بر لامپ و لنز (عدسی) است که تصاویر و اطلاعات کامپیوتری و ویدئویی خود را از منابع مختلف نظیر: کامپیوتر، ویدئو پخش DVD،VCD، انواع پلیرها، دوربینهای فیلمبرداری، ودوربین دیجیتال، تلویزیون و غیره دریافت نموده و پس از پردازش آن، با بزرگنمایی قابل توجهی به روی صفحه،نمایش می دهد.البته میزان بزرگنمایی بستگی به لنز و نیز فاصله دستگاه از پرده نمایش نیز دارد.ضمن این که در صورت جستجو در گوگل با نام های مختلفی مانند، ویدئو پروژکتور، دیتا پروژکتور، ویدئو پروجکشن، برخورد می کنید که بیانگر یک مفهوم هستند.
همه چیز در مورد پروژکتورهای جیبی

پروژکتور جيبي چیست و کاراییش چه چیز است؟

پروژکتور های جیبی گجت هایی هستند که برای ارائه تصویر به صورت همراه و قابل حمل کاربرد دارند. اندازه این پروژکتورها به اندازه یک دستگاه موبایل یا حتی کوچکتر است. پروژکتور جیبی ممکن است حتی به صورت جا داده شده در تلفن همراه یا دوربین دیجیتال تولید شود.

پروژکتورهای جیبی همانطور که از اسمشان مشخص است کوچک هستند اما اندازه تصویری که نمایش میدهند قابل قبول است ( که این اندازه گاهی تا ۱۰۰ اینچ میرسد ). این ویدئو پروژکتور ها برای به اشتراک گذاری مطالب در حالتی پویا و زنده بسیار ایده آل هستند. میزان روشنایی پیشنهادی آنها کمتر است اما رزولوشنی قابل مقایسه با ویدئو پروژکتورهای دیگر ارائه میکنند. این دستگاه ها ابتکاری جدید هستند اما در همین مدت کوتاه از حضورشان در بازارها رشد قابل توجهی داشته اند. به طوریکه تنها در سال ۲۰۱۲ ۱ میلیون پروژکتور جیبی به فروش رسید که این رقم مسلما این روزها به مراتب بیشتر شده است.

پروژکتور جیبی چگونه کار میکند ؟

کمپانی های متعددی هستند که به تولید و توسعه ویدئو پروژکتورهای جیبی میپردازند، اما سه نوع تکنولوژی اصلی برای نمایش تصویر این پروژکتور ها وجود دارد.DLP, LCoS و LBS.
DLP و LCoS از یک منبع نوری سفید رنگ و یک نوع تکنیک پیشرفته فیلتر برای نمایش رنگ ها و شدت نور در هر پیکسل استفاده میکنند.

 

لامپ پروژکتور جیبی

  • DLP (پردازش دیجیتالی نور) :ایده این تکنولوژی استفاده از آینه های بسیار ریز است که با استقرار بر روی یک چیپ رشته های نوری را هدایت میکنند. هر آینه وظیفه کنترل نور یک پیکسل را برعهده دارد. هر آینه ۲۲ حالت دارد ، روشن یا خاموش ! در این نوع لامپ ها تصویر با چرخش منابع رنگی بین پرتوهای نور به دست می آید. رنگ ها به سه دسته اصلی قرمز، زرد و آبی تقسیم میشوند و توسط اینها تصویر اصلی به نمایش گذاشته میشود.
    • LCoS ( کریستال مایع روی سیلیکون) :یک پروژکتور LCoS از یک صفحه نمایش کریستال مایع ( LCD ) استفاده میکند تا میزان نور دریافتی هر پیکسل را کنترل کند.  ۲ شیوه برای دریافت رنگ وجود دارد یکی فیلتر رنگی CF که خود آن به ۳ زیر پیکسل تقسیم میشود که هر کدام از اینها یکی از رنگ های قرمز، سبز و آبی را نمایندگی میکنند.
    • LBS ( پرتو لیزری هدایت شونده ) : نحوه کار این پروژکتورها کاملا متفاوت است، هر پیکسل با پرتو لیزر رنگ بندی میشود و برای پرتاب نور به ۳۳ رنگ لیزر قرمز، سبز و  آبی نیاز است. که هر پیکسل با توجه به نیاز میزان رنگ و روشنایی را میگیرد. ترکیب نور لیزرها در این مدل نیز توسط آینه ها انجام میشود.

کمپانی هایی کمی از تکنولوژی LBS برای نمایش تصویر پروژکتور استفاده میکنند، اما مزیت ها و معایب استفاده از لیزر در لامپ پروژکتور چیست ؟

مزایا :

• تصویر پروژکتور های LBS نیاز به تنظیم فوکوس ندارد چرا که همیشه در حالت فوکوس است.
• مصرف برق کمتر لیزر که با تیره تر شدن تصویر کمتر نیز میشود. در حدی که یک پیکسل سیاه عملا هیچ برقی مصرف نمیکند !
• اندازه کوچک

انواع پروژکتور جیبی :

صرفنظر از نحوه نمایش تصویر از نظر نحوه عملکرد پروژکتور ها ۴ نوع اصلی داریم :
پروژکتورهای stand alone : این دستگاه ها توسط یک کابل ورودی ( A/V , USB و … ) اطلاعات را دریافت میکنند و سیگنال ویدئو را از دستگاه های دیگر میگیرند.
پروژکتور USB : این دسته شبیه پروژکتور های قبلی هستند با این تفاوت که منبع برق و اطلاعات تصویر همه با کابل USBB به آنها انتقال داده میشود. میتوان گفت این دسته پروژکتور کوچکترین پروژکتورهایی هستند که از باطری استفاده نمیکنند.

پروژکتور های مدیا پلیر : پروژکتوری که مموری داخلی دارد یا از کارت مموری خارجی پشتیبانی میکند. این پروژکتورهای جیبی میتوانند اطلاعات مانند عکس، ویدئو و فایل  های آفیس مستقیما از روی مموری پخش کنند. این پروژکتور ها برای بسیاری از افراد میتواند واقعا مفید باشد اما پشتیبانی نکردن از بعضی فرمت ها ممکن است از ضعف های آنها باشد.
پروژکتور جاسازی شده : در این گجت ها در واقع همه تشکیلات یک پروژکتور در یک دستگاه دیگر قرار دارد و به نوعی استفاده دوم آن دستگاه محسوب میشود. مثلا  پروژکتور های جاسازی شده در موبایل، لپ تاپ، تبلت، دوربین و …

 

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی