هنگام خرید پروژکتور موارد زیر را در نظر داشته باشید

شدت روشنایی (Brightness) ویدئو پروژکتور

انسی لومن چیست ؟
افرادی که قصد خرید ویدئو پروژکتور دارند معمولا پس از اندکی تحقیق درباره مشخصات ویدئو پروژکتورها و تفاوت آنها با هم به فاکتوری با اسم “ انسی لومن ” یا به اختصار ” لومن ” برمیخورند. برداشت عموم افراد اعم از خریدار و فروشند پروژکتور این است که هرچه انسی لومن پروژکتوربیشتر باشد تصویر نمایش داده شده هم بهتر است. در یک جواب کوتاه این ذهنیت درست است، اما بهتر این است که درباره خودِ مفهوم ” لومن” تحقیق کنیم تا در انتخاب ویدیو پروژکتور دچار اشتباه نشویم. گاهی اوقات بدون نیاز به مقدار لومن بالا اقدام به خرید پروژکتور گران قیمت می نماییم . پس بهتر است ابتدا نوع کاربرد خود را بدانیم و سپس براساس آن اقدام به خرید پروژکتور نماییم.

انسی لومن چیست ؟

لومن واژه ایست که در علم فیزیک بکار میرود و به طور خلاصه به معنی میزان شدت نور پرتاب شده از طرف یک منبع نوری است. این واحد اندازه گیری جزء سیستم بین المللی یکاهای استاندارد است که در فارسی ” توان نوری ” نیز نامیده میشود. این واحد اندازه گیری به واحدی استاندارد برای اندازه گیری شدت پرتاب نور ویدئو پروژکتور ها تبدیل شده و همه کمپانی های تولید کننده پروژکتور هنگام معرفی محصول خود مقدار لومن آن را نیز به خریداران اعلام میکنند. در واقع مقدار لومن پروژکتور فاکتوریست که کاملا مربوط به لامپ دیتا پروژکتور می باشد.

پروژکتور ها در رنج گسترده ای از میزان توان نوری قرار می گیرند که در واحد انسی لومن اندازه گیری می شوند. همانطور که اشاره کردیم هرچه مقدار لومن بیشتر باشد تصویر پروژکتور روشن تر خواهد بود و به طبع آن قیمت پروژکتور بالاتر خواهد رفت. بر خلاف عقیده ی مردم، روشن تر بودن همیشه بهتر نیست و هیچ قاعده ی خاصی در مورد میزان خروجی لومن مطلوب وجود ندارد. اگر چه فاکتور های دیگری وجود دارد تا به شما اطمینان دهد پروژکتورتان نه زیاد روشن و نه زیاد تیره است.

امروزه کمترین مقدار لومن ویدئو پروژکتورها 700 لومنس است. و دستگاه هایی تا 15000 لومن نیز در بازار موجود است. در هنگام خرید به شدت روشنایی همراه با ریز نمایی (Resolution) دستگاه به عنوان مهمترین فاکتورها در تعیین قیمت ویدئو پروژکتور منظور نمایید.

شدت روشنایی (Brightness) ویدئو پروژکتور

بمنظور انتخاب ویدئو پروژکتور با شدت روشنایی متناسب با نیاز و کاربرد، معیارهایی مورد توجه بیشتری هستند: ابعاد اتاق، تعداد بینندگان و همچنین فاصله دورترین بیننده تا پرده و مقدار روشنایی اتاق نمایش.

ابعاد محیط و تعداد حضارین: فضایی که قرار است ویدئو پروژکتور نصب شود، اگر یک دفتر کوچک است شدت روشنایی 1000-1500 لومن انتخاب مناسبی میتواند باشد. اگر ویدئو پروژکتور را برای یک کلاس آموزش تهیه می کنید باز هم 1000-1500 لومن انتخاب مناسبی است. برای یک سالن کنفرانس و آموزش، متوسط شدت روشنایی بالای 2500 لومن توصیه میشود. برای سالن های کنفرانس، سالن اجتماعات دانشگاه ها و مساجد با گنجایش بالای 150 نفر نیز شدت روشنایی حداقل 3500 مورد نیاز است. تمام این موارد بالا برای محیط هایی با نور محیطی متوسط توصیه شده است.

مقدار نور محیط: برای تصویر یک پروژکتور هیچ عاملی موثرتر از نور محیط نیست. نور مصنوعی در بیشتر سالن ها میتواند کنترل شود. میتوانید برای بهبود تصویر نورهای فلوئورسنت و لوسترها را کم کنید. اما در بعضی موارد نور طبیعی (خورشید) میتواند کیفیت تصویر را تنزل بخشد. بنابراین قبل از خرید، موقعیت های جغرافیایی استفاده  از پروژکتور را مرور کنید. اگر در اتاق مورد نظر نور فلوئورسان دارید که امکان خاموش کردن آن در هنگام نمایش وجود ندارد، به شدت روشنایی ویدیوپرژکتور 1000 لومنس اضافه کنید.

پروژکتورها از دامنه گسترده خروجی نور برخوردارند و براساس انسی لومنز (ANSI lumens ) یا به اختصار «لومنز» محاسبه می شوند. هر چقدر که پروژکتوری روشنایی بیشتری داشته باشد،میزان انسی لومنز بالاتری داشته و گران تر است. (در صورتی دو پروژکتور مشخصات یکسانی داشته باشند اما میزان انسی لومنز یکی از پروژکتورها بیشتر باشد، باز هم  آن پروژکتور گران تر است). برخلاف باور عموم،همیشه شدت روشنایی بیشتر،نشانه بهتر بودن نیست و هیچ قاعده بخصوصی با توجه به خروجی مطلوب لومن وجود ندارد. با این حال، عوامل مشخصی برای اطمینان از این که پروژکتور شما برای استفاده مورد نظر تان ،نه بیش از اندازه روشن است و نه بیش از اندازه کم، وجود دارد.

هنگام خرید پروژکتور موارد زیر را در نطر داشته باشید
۱- چند نفر به طور معمول در اتاق حضور دارند؟۲

–  نور اتاق چقدر است؟

۳- چه نوع صفحه نمایشی وجود دارد ؟

۴-چه نوع نرم افزاری دارید ؟

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی