در مورد پروژکتور بیشتر بدانید

در مورد پروژکتور بیشتر بدانید

 

پروژکتور دستگاهی است که برای نمایش تصاویر انفورماتیک روی یک پرده و یا دیوار سفید استفاده می‌شود. با رشد سریع تکنولوژی در انتشار اطلاعات و ارتباطات در این ۱۰سال اخیر شرکت، مدارس، دانشگاه و دیگر ارگان برای سادگی در آموزش از این سیستم استفاده می‌کنند

داستان ثبت اختراع

فردی به نام «فرانسیس جنکینز» آنچه را که بعدها پروژکتور نام گرفت، یعنی دستگاهی که نوار مجموعه‌ای از عکسهای به هم چسبیده را با سرعت یک بیست و چهارم ثانیه نشان می‌دهد، اختراع کرد. اما حامی مالی وی این دستگاه را دزدید و آن را به شرکت بزرگی که صاحب سالن‌های تئاتر و سینما بود فروخت.

این شرکت آن را «ادیسون ویتاسکوپ» نامید فقط به این خاطر که در آن زمان اسم ادیسون مشهور بود و می‌توانست به موفقیت این دستگاه کمک کند. آنچه که بعدها از قبل اختراع این دستگاه به توماس ادیسون نسبت داده می‌شد در حقیقت نتیجه یک دزدی آشکار بود.

در مورد پروژکتور بیشتر بدانید

. دسته‌بندی

دیتا پرژکتورها اصولاً به دو دسته DLPو 3LCD تشکیل شده‌اند

به دلیل این که هر دوی این تکنولوژی ها نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند انتخاب بین آن ها کار سختی خواهد بود، و دانستن تفاوت های بین آنها برای شما به منظور این که بدانید کدام یک بهتر نیازهای شما را برطرف می کنند بسیار مهم است.

تکنولوژی LCD چگونه کار می کند؟

پروژکتورهای LCD نور را به روی آینه هایی می تابانند که آن را به سه رنگ اصلی خود یعنی قرمز، آبی و سبز تجزیه می کند. سپس رنگ ها از سه پنل شیشه ای جدا عبور می کنند ( در واقع منشور)، که به این دلیل این تکنولوژی با نام ۳LCD نیز نامگذاری می شود. وقتی که نور از طریق پنل LCD ارسال می شود، تک پیکسل ها برای دادن اجازه ی عبور نور یا مسدود کردن آن باز یا بسته می شوند. سپس رنگ های مجزا به کمک یک منشور دیگر یکی شده و به روی صفحه ی نمایش ارسال می شوند.

تکنولوژی DLP چگونه کار می کند؟

پردازش نور دیجیتال یک تکنولوژی اختصاصی گسترش داده شده توسط شرکت Texas Instrumentals می باشد، و نحوه ی کار آن با پروژکتورهای LCD متفاوت می باشد. بیشتر پروژکتورهای DLP یک چیپ دارند که شامل پنل های شیشه ای است که نوز از آن ها عبور می کند، و این چیپ یک سطح منعکس کننده ی متشکل از هزاران آینه ی ریز است که با پیکسل های تکی مطابقت دارند. این آینه ها می توانند زمانی که نور بر روی چیپ تابیده می شود به عقب یا جلو حرکت کنند تا نور تابیده شده از پیکسل های تکی را به سمت لنز پروژکتور یا دور از آن هدایت کنند.

 

برای تعیین رنگ ها، پروژکتورهای DLP یک چرخه ی رنگ متشکل از فیلترهای آبی، قرمز و سبز دارند. این چرخ بین منبع نور و چیپ DLP می چرخد و رنگ نور عبوری از چیپ را از بین قرمز، سبز و آبی تغییر می دهد. آینه ها بسته به مقدار نور مورد نیاز در هر لحظه برای هر پیکسل به سمت مسیر لنز یا در جهت مخالف آن کج می شوند.

بنابراین این دو تکنولوژی بسیار متفاوت می باشند، و از این رو تعجب آور نیست که پروژکتورهای DLP و LCD در عملکرد و مناسب بودن برای کاربردهای مختلف با هم خیلی تفاوت دارند.
مزایا و معایب تکنولوژی DLP و تکنولوژی LCD   را در مقالات بعدی ارائه خواهیم داد.

چند ویژگی مهم ویدیو پروژکتورها و ملاک های یک انتخاب ایده آل

وزن پروژکتور: فاکتور مهمی که در انتخاب دستگاه مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و در قیمت دستگاه تائیر دارد، وزن است. امروزه دستگاه های کوچکی با وزن 1 کیلوکرم تا پروژکتورهای بزرگی با وزن 30 کیلوگرم در بازار موجود است. اکثریت پروژکتورهای موجود در بازار وزنی در حدود 2.5 تا 5 کیلوگرم دارند. اما دستگاه های با وزن کمتر از 1.8 کیلوگرم به علت مزیت سبکی، قیمت بالاتری دارند.
یک پروژکتور 2.5 کیلویی تقریبا قابل مقایسه با وزن یک لپ تاپ است. اگر حمل لپ تاپ با کیف برای شما مشکل ساز نیست انتخاب یک پروژکتور 2.5 کیلویی مناسب است. در صورتی که به شدت روشنایی بیشتر از 2500 لومنس با امکانات اضافی نیاز دارید، دستگاهی با وزن 3.5 تا 5.5 کیلو مناسب شماست. این پروژکتورها کمی بزرکتر و با کیف مخصوصی قابل حمل هستند.درصورتی که می خواهید دستگاه را درمحیط نصب کنید و حمل و نقل برای شما مهم نیست، ابتدا بدنبال نیازهای خود در فاکتورهای مهم دیگر مانند شدت نور باشید. انتخاب شما در این حالت ممکن است بالای 5.5 کیلو وزن داشته باشد.

 

 

انتخاب شدت روشنایی، ریزنمایی، کنتراست و وزن مناسب مهمترین فاکتورها در خرید ویدئو پروژکتور است. اما در نظر گرفتن امکانات اضافی دیگری نیز میتواند ارائه شما را آسان تر نماید.
پروژکتور های دارای تکنولوژی بیسیم: امروزه با افزایش استفاده از لپ تاپ ها که تکنولوژی بیسیم دارند، محبوببیت پروژکتورهای بیسیم نیز افزایش می یابد. مهمترین مزایای پروژکتورهای بیسیم حذف سیم کشی از سالن و امکان ارائه هر فرد حاضر در سالن توسط لپ تاپ شخصی از هر کجای سالن است.
زوم دیجیتال:امروزه اکثر پروژکتورها دارای لنز زوم هستند تا بدون جابجا کردن دستگاه، تصویر روی پرده تنظیم شود. مثلا پروژکتوری با ضریب زوم 1.2X امکان زون تا 20% تصویر اصلی را میدهد. طبیعی است بالاتر بودن این مقدار مزیت خوبی است.
تصحیح keystone : لنز ویدئو پروژکتور طوری ساخته میشود که تا تصویر را بالاتر از پروژکتور نمایش دهد. به همین علت در حالتی که دستگاه کمی بالا یا پائین باشد، تصویر ذوزنقه ای می گردد . این ذوزنقه ای بودن میتواند عمودی (ناشی از بالا یا پائین بودن دستگاه نسبت به پرده نمایش) یا افقی (ناشی از چپ یا راست بودن دستگاه نسبت به پرده نمایش) باشد. امروزه اکثر پروژکتورها حداقل دارای امکان تصحیح keystone عمودی هستند. تصحیح keystone به سه نجو صورت می گیرد:
تصحیح کیستون ثابت: وقتی است که لنز پروژکتور تصویر را بالاتر از لنز نمایش میدهد. برای همین خود پروژکتور مانع خط دید بیننده نمیشود.
تصحیح کیستون دیجیتال: کاربر را قادر میسازد تا مشکل کیستون را بصورت دیجیتالی بدون جابجا کردن دستگاه به بالا و پائین یا چپ و راست حل کند.
تصحیح کیستون اتوماتیک: مانند تصحیح کیستون دیجیتال است، با این تفاوت که هر زمان جای دستگاه عوض شود بصورت اتوماتیک تصحیح انجام میشود.

جابجایی لنز:تصور کنید بدون روشن کردن دستگاه آن را نصب کنید. پس از روشن کردن در صورتی که تصویر روی پرده تنظیم نبود، میتوانید بدون جابجا کردن دستگاه آن را جابجا کنید.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی