اساس کار تکنولوژی AHD چیست؟

اساس کار تکنولوژی AHD چیست؟

 

سالها بود که دو تکنولوژی دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه در کنار یکدیگر کار می شدند و هیچ کدام رقیب یکدیگر نبودند، البته در این بین تکنولوژی HDSDI نیز وجود داشت که هیچ موقع نتوانست جایگاه خاصی در دوربین مداربسته داشته باشد.دوربین های آنالوگ کیفیت پایینی داشته و تا حداکثر 1200 تی وی لاین عرضه می شدند. در مقابل دوربین های تحت شبکه محدودیتی در کیفیت نداشته و از یک مگاپیکسل تا پینج یا بالاتر در بازار وجود دارند.

پیدایش دوربین مداربسته ای اچ دی

کمپانی NEXT CHIP کره که سالها در زمینه ساخت چیپست در دستگاه دی وی آر و دوربین مداربسته فعالیت می نمود، توانست به تکنولوژی دست یابد که مشابه تکنولوژی های HD-CVI و HD-TVI بود. اما نکست چیپ با هوشمندی فراوان توانست مشکلاتی که در دو تکنولوژی ذکر شده وجود داشت را برطرف نموده و تکنولوژی خود را فراگیر و مطرح نماید.
کمپانی نکست چیپ نام تکنولوژی خود را AHD گذاشت و از آن هنگام بود که نام این نوع دوربین مداربسته را در همه جا شنیده ایم. اینکه دوربین مداربسته AHD چطور توانست جای خود را باز نماید خود جای بحث دارد، اما عمده دلیل علت استقبال از سیستم AHD و پیشه گرفتن از سایر رقبا را می توان موارد زیر دانست:

  1. قیمت مناسب دوربین مداربسته AHD نسبت به HD-CVI و HD-TVI
  2. سورس باز بودن تکنولوژی AHD
  3. شخصی سازی و ساخت نرم افزارهای دلخواه از سوی کمپانی های سازنده دوربین مداربسته

اجزای تکنولوژی AHD

اینکه چطور با زیر سازی تکنولوژی آنالوگ، دوربین مداربسته AHD  می تواند تصاویر خیره کننده ای ارائه دهد به سیستم ارسال کننده ی تصویر در دوربین و سیستم گیرنده در DVR های AHD بر می گردد.
یک قطعه AHD TX در دوربین قرار می گیرد تا تصاویر تجزیه و تحلیل شده که از سوی ISP آمده است را به سمت دی وی آر انتقال دهد. همزمان در دستگاه دی وی آر نیز قطعه AHD RX  تصاویر را دریافت نموده و به پردازنده SOC منتقل می کند تا تصاویر دوباره از حالت فشرده خارج و به نمایش در آید.

دوربین های آنالوگ HD به طور کلی به چهار استاندارد اصلی به شرح ذیل تقسیم می گردند.

گروه اول  HD-SDI(منشاء تکنولوژی  کشور چین)

گروه دوم       HD-CVI(منشاء تکنولوژی  کشور چین )
گروه سوم     HD-TVI(منشاء تکنولوژی  کشور امریکا)
گروه چهارم      AHD (منشاء تکنولوژی کشور کره جنوبی)

در  سیستم های HD-SDI   انتقال تصویر  در فواصل زیاد همراه با افت کیفیت تصاویر ویدیویی می باشد لذا فاصله مناسب جهت انتقال تصویر  با کیفیت مورد قبول در گروه اول  حداکثر 60 متر  می باشدو در متراژ های بالاتر از 100 متربدلیل افت کیفی تصویر نیاز به تقویت کننده وجود دارد.
دومین ضعف  استاندارد گروه اول،قیمت بالای دستگاه ذخیره ساز آنها  می باشد.

اما در دوربین های امنیتی  AHD  و HD-TVIدو ضعف سیستم های قدیمی تر برطرف گردیده به گونه ای که درنوع AHD می توان تصویر ویدیویی با 2 مگا پیکسل کیفیت را  بر روی کابل RG59 و یا بر روی کابل UTP   با بکار گیری ویدیو بالون) تا 500 متربدون افت کیفی تصویر انتقال داد ضمنا” دستگاه های ذخیره ساز آن از قیمت بسیار مناسب تری نسبت به دو گروه اول و دوم برخوردار می باشد.

در دستگاه های ذخیره ساز ترکیبی تکنولوژی دوربین های AHD یعنی  AHD DVR امکان اتصال دوربین های آنالوگ SD  ، آنالوگ HD و همچنین IP به طور همزمان وجود دارد لذا به طور کلی در سیستم های HD که بطور مناسب انتخاب شده باشند  با کمترین هزینه امکان تصویر برداری با کیفیت HD (با بکار گیری دوربین HD)در نقاط حساس محیط و کیفیت 700TVL (با بکار گیری دوربین آنالوگ SD) در نقاط کمتر حساس محیط فراهم می گردد در غیر اینصورت با انتخاب غلط یک سیستم HD تنها اتلاف بودجه مالی نتیجه آن خواهد بود.

به طور خلاصه میتوان ادعا کرد که با ورود دوربین های HD خصوصا تکنولوژی AHD به بازار و  گسترش چشمگیر استفاده از این تکنولوژی مدرن موجب گردیده است که این گروه از دوربین ها با توجه به کیفیت بالای تصویر برداری در کنار قیمت پایین شان به عنوان رقیب جدی  سایر تکنولوژی های دوربین های امنیتی خصوصا دوربین های IP محسوب شوند.

اساس کار تکنولوژی AHD چیست؟

اساس کار تکنولوژی AHD بر پایه انتقال تصاویر دوربین های مدار بسته بر مبنای سیستم های تلویزیونی دیجیتال (DTV) است. در این تکنولوژی اطلاعات همچنان به صورت آنالوگ انتقال پیدا می کنند اما نوع کد گذاری آنها امکان انتقال اطلاعات با حجم بیشتر و در نتیجه گرفتن تصاویر با روزولشن بالاتر را ایجاد می کند. کد گذاری دوربین توسط چیپ AHD TX انجام می شود. این چیپ اطلاعات دیجیتال را از دوربین دریافت کرده و آنها را به صورت AHD کد گذاری می کند. در سمت DVR نیز چیپ AHD RX اطلاعات کد گذاری شده را دریافت کرده و آنها را مجدد به صورت دیجیتال برای ضبط در خواهد آورد.

روزولشن تصویر در دوربین های مداربسته AHD

دوربین های AHD نسل اول تنها با روزولشن 1 مگا پیکسل (720P) تولید می شدند اما نسل دوم این تکنولوژی امکان تولید دوربین های AHD با روزولشن 2مگا پیکسل (1080P) را ایجاد کرد. متاسفانه نسل اول و دوم این دوربین های با هم از نظر کد گذاری هم خوانی ندارند و امکان استفاده همزمان از آنها وجود ندارد. در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی موجود امکان تولید دوربین های AHD با روزولشن بالاتر از 2 مگا پیکسلی وجود ندارد و این موضوع نیز بعید به نظر می رسد.

مقایسه رزولوشن های تصویر سیستم مداربسته

کابل مورد استفاده و محدودیت طول کابل کشی

یکی از بزرگترین نقاط قوت دوربین های AHD محدودیت و حساسیت پایین آنها در رابطه با طول و کیفیت کابل مصرفی است. با استفاده از کابل های RG59 عادی امکان انتقال سیگنال دوربین AHD تا 500 متری به راحتی میسر است. کابل RG60 می تواند این مسافت را به 1000 متر نیز برساند. تکنولوژی AHD همچنین حساسیت بسیار کمی نسبت به کیفیت کابل مصرفی دارد.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی