در هنگام خرید دوربین مدار بسته این اشتباهات را انجام ندهید

در هنگام خرید دوربین مدار بسته این اشتباهات را انجام ندهید

معمولا افرادی که برای خرید دوربین مداربسته به بازار مراجعه میکنند بدلایل مختلفی اشتباهاتی را در هنگام خرید انجام میدهند. اگرچه این اشتباه در تصمیم گیری همگانی نیست و بعضی از آنها کمتر و بعضی دیگر بیشتر رخ میدهند اما درواقع به نوعی اشتباهاتی تاثیرگذار هستند وبعضا ممکن است باعث بی اثر شدن پروژه ی راه اندازی شده شود.

خرید دوربین مدار بسته از جمله تجهیزاتی می باشد که در خرید آن باید دقت نمود و آن را با توجه به نیاز مصرف تهیه کرد. از این رو افراد نمی توانند به تنهایی به این هدف دست یابند زیرا این کار به مشاوره با یک متخصص و کارشناس در زمینه نصب دوربین مدار بسته نیاز دارد. برخی افراد بدون مشاوره و تحقیق در این زمینه اقدام به خرید دوربین مدار بسته می کنند و دچار هزینه های زیاد و یا نرسیدن به هدف مورد نظر خود جهت بخش امنیتی و نظارتی خود می شوند. در ادامه به آن ها می پردازیم.

اشتباه اول

استفاده از دوربین گردان یا اسپیددام برای اهداف امنیتی یا بدون اپراتور

اگرچه دوربین مداربسته های اسپیددام دارای قابلیت های ویژه و کارآمدی هستند اما بدون حضور اپراتور ثابت برای کنترل آن حتی ممکن است کنترل محیط به طورکامل از اختیار شما خارج شود. هدف از طراحی دوربین مداربسته گردان استفاده از نهایت توان برای کنترل دقیق محیط و ارتقا امنیت به بالاترین درجه حفاظتی ممکن دریک پروژه است، اما با نبود اپراتور و اکتفا به تنظیمات اتوماتیک سلامت و امنیت پروژه را باخطر جدی مواجه خواهد کرد. زیرا ممکن است دوربین مداربسته درلحظه بروزمشکل و اتفاق در زاویه ای غیر از حالت دلخواه قرار گرفته باشد. پس لزوم استفاده از اپراتور برای این نوع دوربین های مداربسته کاملا ضروری و اجتناب ناپذیر است و درصورت عدم استفاده از اپراتور بهتر است از دوربین مداربسته ثابت و بدون موتور گردان استفاده کنیم

.راه حل اشتباه اول

در صورتی که میخواهید یک سیستم امنیتی موثر داشته باشید بهترین روش استفاده از دوربین های ثابت در تمامی ورودی ها و نقاط حساس است، به صورتیکه بتوانید در هر لحظه وقوع حوادث را ببنید و در صورت نیاز به بازپخش تمام دوربین ها دسترسی داشته باشید. برای پشتیبانی از دوربین های ثابت و افزایش تاثیر آنها می توانید در محیط های بزرگ از دوربین های گردان نیز استفاده کنید به این شرط که اپراتوری برای کنترل آنها وجود داشته باشد.

اشتباه دوم

استفاده از دوربین های گردان یا اسپیددام برای پوشش گسترده

: اشتباه دیگر در استفاده از دوربین های گردان، استفاده از این دوربین برای پوشش یک محوطه بزرگ است. دوربین گردان گرچه می تواند در تمام 360 درجه زاویه اطراف خود بچرخد اما نمی تواند به صورت هم زمان تمام این زوایا را فیلم برداری کند پس اگر حادثه ای پشت دید دوربین اتفاق بیوفتد شما به هیچ عنوان نخواهید توانست به بازپخش آن دسترسی داشته باشید.

راهکار مشکل دوم

راه کار این مشکل هم تاحدودی به مشکل اول مربوط است، استفاده از دوربین مداربسته هایی با لنز ثابت باعث میشود تا تمام مناطق را تحت پوشش داشته باشید. شاید یک راهکار جامع استفاده ی هردو نوع دوربین مداربسته است که باعث تسلط کامل شما بر محیط خواهد شد.

اشتباه سوم

استفاده از دوربین مداربسته های WDR در محیط  کم نور یا پرنور

تکنولوژی رایج WDR که دراغلب دوربین مداربسته های جدید مورد استفاده قرارگرفته است به منظور جلوگیری از اثرات نور شدید برتصویر طراحی و اجرا شده است.  درواقع یعنی زمانی باید این قابلیت فعال شود که درتصویر دریافتی اختلاف سطح نور زیاد باشد. اگر محیطی که دوربین مداربسته درآن قرار دارد تغییر نور زیادی ندارد واغلب نورمحیط ثابت است استفاده از این نوع دوربین مداربسته ها هزینه ی شما را افزایش خواهد داد و شما نیزکاربرد قابل توجهی را نخواهید دید.

راه حل سوم

بیشتر دوربین های مداربسته در محیطهای پر نور عمکلرد بسیار خوبی دارند و نیاز به استفاده از دوربین خاصی نخواهید داشت. اما در محیط های کم نور میتوانید از دوربین های Low illustration استفاده کنید که نیاز به نور کمتری برای تشکیل تصویر دارند یا به طور ساده نور محیط را با لامپ و روشنایی افزایش دهید.

 اشتباه چهارم:

 استفاده از مادون قرمز بجای نور مرئی

درموارد متعددی کاربران صرفا به جهت کنجکاوی و یا حساسیت های بی مورد درانتخاب بین نور مرئی و نورمادون قرمز دچار تردید میشوند و به اشتباه نور مادون قرمز را برای احتمالاتی ناچیز انتاب میکنند. این درحالیست که نور مرئی مزایای بیشتری به نور مادون قرمز دارد و فقط درموارد خاص میتوان گفت که این نور به نور مرئی ارجعیت دارد. نور مرئی امکان ایجادتصاویری رنگی را برای دوربین مداربسته فراهم میکند درحالیکه نور مادون قرمز فقط قدرت ذخیره سازی تصاویر بصورت سیاه و سفید را به دوربین مداربسته میدهد.

 

ضمنا قدرت نفوذ نور مرئی درمقایسه با نور مادون قرمز به مراتب بیشتر است. علاوه براین وجود نور در یک محیط باعث افزایش عمومی امنیت در آن بخش است. دررابطه با همین موضوع تحقیقات نشان میدهد که وقوع جرم درمحیط های روشن بسیار کمتر از محیط های تاریک است. شاید اگر بخواهیم مواردخاص را نادیده بگیریم تقریبا هیچ مزیتی برای نور مادون قرمز در مقایسه با نور مرئی وجود ندارد. در موارد امنیتی ذکر شده معمولا کارفرما نمیخواهد کسی بداند که در آن محدوده دوربین مداربسته وجود دارد. البته اگرچه تنها یک دلیل برای استفاده از مادون قرمز وجود دارد  اما همین یک دلیل به دفعات و بصورت پرکاربرد رایج است.

 راهکار مشکل چهارم

قابلیت دیددرشب برای یک دوربین مداربسته امتیاز ویژه ایست اما درصورتی که سنسور دید درشب قدرت کافی را برای روشن کردن تصویر نداشته باشد، بهترین راه حل استفاده از دوربین مداربسته و پروژکتور برای ایجاد نور مرئی است.

اشتباه پنجم

استفاده از دوربین های لنز متغیر (وریفوکال) برای اتاق ها و محیطهای عادی:

دوربین های لنز متغیر یا وریفوکال امکان تنظیم زاویه دید دوربین پیش از نصب را برای شما فراهم می کنند. این دوربین ها معمولا در مواردی استفاده می شوند که شما نیاز به زاویه دید خاصی داشته باشید یا لنز ثابت با زاویه مناسب شما موجود نباشد. استفاده از چنین لنزی در محیطی که در آن نیاز به یک لنز کاملا باز باشد تنها افزایش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت. دوربین های لنز ثابت معمولا با زوایای کاملا باز ساخته می شوند و امکان پیدا کردن دوربین با لنز ثابت مناسب برای محیطهایی مانند اتاق ها به سادگی فراهم است.

راهکار مشکل پنجم

استفاده از لنزهای ثابت در محیطهای کوچک مخصوصا تا 30مترمربع که براحتی با لنزهای موجود و معمولی قابل پوشش هستند. سعی کنید از دوربین مداربسته با لنز وری فوکال در کاربرد خاص استفاده کنید.

اشتباه ششم:

 قرار دادن دوربین مداربسته بالت در کاور بیرونی

اشتباهی که گاها باعث خنده ی دیگران میشود! دوربین مداربسته بالت که غالبا دارای بدنه ای ضدگردوغبار و آب هستند نیازی به قرارگرفتن درکاور محافظ ندارند بدنه ی این دوربین های مداربسته به اندازه ای محکم هست که اتفاق متفاوتی را نبینیم. اینکار مثل پوشیدن دوشلوار جین برروی هم است! ضمن اینکه شما به دلیل رفلکس نور مجبور خواهید بود تا شیشه روی کاور را دربیاورید. بعضی از همکاران اینکار را برای فریب کارفرما استفاده میکنند که کار شایسته و حرفه ای ای نیست.

راه حل اشتباه ششم

در صورتیکه از کاور برای بزرگ جلوه دادن دوربین استفاده می کنید احتمالا طرز فکر شما نسبت به سیستم مداربسته کمی از واقعیت دور است. همچنین نصب دوربین داخل کاور هیچ کمکی به محافظ از آن در مقابل سرقت نخواهد شد. بهتر است هزینه ای که بابت خرید کاور انجام داده اید را برای خرید یک دوربین بهتر و مناسب تر استفاده کنید.

اشتباه هفتم

استفاده از دوربین های بیسیم برای کاهش هزینه ها

: سیستم های مداربسته بیسیم همچنان به عنوان سیستم هایی نسبتا بی ثبات به شمار می روند. استفاده از دوربین بیسیم گرچه هزینه کابل کشی را برای شما کاهش خواهد داد اما هزینه استفاده از دوربین بیسیم به مراتبط بیشتر از دوربین های معمولی است و ثابت این سیستم ها نیز بسیار کمتر است.

راهکار مشکل هفتم

اگرچه بطور کامل نمیتوان دوربین مداربسته وای فای (بدون سیم) را مردود اعلام کرد اما سعی کنید درحد امکان از این مدل از دوربینهای مداربسته استفاده نکنید. هرچند امیدواری زیادی وجود دارد تا درآینده ای نزدیک شرایطی بوجود بیاید که نواقص این دوربین مداربسته ها رفع شود اما درحال حاضر بهتر است از آنها استفاده نکنید.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی