سانترال و انواع آن…

سانترال چیست؟

مجموعه مخابراتی که خطوط شهری را در خود جمع آوری می کند و متناسب با نوع تنظیمات به کاربران امکانات می دهد مثلا شرکتی سه خط شهری دارد و شما بدون دستگاه سانترال باید از دو روش استفاده کنید یک اینکه به هر پرسنل یک خط مستقل بدهید که بزرگترین مشکل این کار این است که اگر کسی به یکی از پرسنل شما زنگ بزند و با شخص دیگری کار داشته باشد یا باید آن شخص نزد تلفن بیاید و یا اینکه شخص پاسخگو شماره پرسنل مورد نظر را اعلام کند تا فرد تماس گیرنده با خود او تماس بگیرد

 

دو اینکه برای هر پرسنل سه خط را وصل کنید در این حالت مشکل ارتباط حل می شود اما این امکان وجود ندارد که شما همکارتان را از تماس مشتری مطلع کنید یعنی مثلا باید همکار خود را با فریاد صدا کرده تا از اینکه شخصی با او کار دارد مطلع گردد و روی میز هر پرسنل سه عدد گوشی تلفن سانترال مستقل بگذارید

 

حالا فکر کنید که تعداد این خطوط شهری نیز از 2 خط باشد مثلا 8 خط یا بیشتر ، دستگاه سانترال این گونه مشکل ها را به سادگی حل می کند به این صورت که هر سه خط وارد دستگاه سانترال می شود و شما می توانید از طریق یک گوشی هر سه خط را داشته باشید بهمراه اینکه پرسنل شما دارای یک بستر ارتباطی به نام خط داخلی هستند که حتی بدون نیاز و استفاده از خط شهری امکان تماس و صحبت با یکدیگر را برای آنان فراهم می کند

 

این قابلیت می تواند بخش عمده ای از بی نظمی های شرکت ها و رفت و آمد پرسنل را کم کند (از دیگر قابلیت ها می توان به محدودیت تماس ، بستن صفر و شماره شهرستان، تایمر گذاشتن، عدم دسترسی به خط شهری جهت برقراری تماس اشاره نمود.

سانترال و انواع آن

انواع دستگاه های سانترال آوایا

دستگاه سانترال کم ظرفیت آوایا در این نوع دستگاه سانترال  بالاترین ظرفیت ۸ به ۲۴ می‌باشد. بدین معنا که با داشتن ۸ خط شهری می‌توان ۲۴ خط داخلی را ایجاد کرد .
دستگاه سانترال پر ظرفیت آوایا: ظرفیت این دستگاه‌ها با توجه به کارت‌های انتخاب شده از سوی مشتریان تعیین می‌شود. این نوع دستگاه‌های سانترال که بیشتر در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ کاربرد دارد، برای برقراری ارتباط بهتر از سیستم دیجیتال استفاده می‌کند .
دستگاه سانترال تحت شبکه یا سانترال  IPآوایا :پیشرفته‌ترین نوع دستگاه سانترال، تحت شبکه می‌باشد که قابلیت برقراری تماس داخلی بین شرکت‌ها و سازمانهای خود را در هر نقطه از دنیا را دارد و کاربران این دستگاه قادر خواهند بود ارتباطات خود را بواسطه سرویسVOIP از طریق اینترنت برقرار نمایند. هزینه مکالمات تلفنی بین‎المللی با این روش مقرون به صرفه می‌باشد .

تلفن سانترال آوایا  (Avaya central telephone)

برخی از مشکلات از قبیل محدودیت در واگذاری خطوط آزاد تلفن از طرف شرکت های مخابرات ملاحظات مالی یا برخی شرایط خاص از جمله مسایل امنیتی استفاده از تلفن سانترال اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.دریک سیستم سانترال آوایا  تعدادی خط آزاد در پورت ورودی به تعدادی بیشتری خط داخلی در پورت خروجی تبدیل می شود که این امر می تواند سازوکاری برای بهینه سازی استفاده از خطوط تلفن خصوصا در نقاط شلوغ شهر یا مراکز امنیتی به وجود آورد.

 

سانترال و انواع آن

به عنوان مثال یک شرکت با۲۰ اتاق و کارمند رادر نظر بگیرید با استفاده ازاین سیستم می توان بایک خط یا بیشتر به تمامی اتاق ها سرویس داد.مثلا از یک خط برای ۴اتاق استفاده کرد و این خط رابه این۴اتاق وصل کرد البته باید در نظر داشت که هرلحظه فقط یک نفر اتاق می تواند به خط اصلی و ورودی وصل گردد.
هدف ازاین پروژه طراحی یک سیستم تلفن سانترال یک به ده می باشد که با استفاده از آن می توان از یک خط ورودی برای ارتباط باه ده خط داخلی استفاده نمود.دراین سیستم داخلی های مورد نظر فاقد ولتاژDCخط می باشند و فقط از ولتاژ زنگ برای به صدا در آوردن زنگ اخبار تلفن استفاده می گردد.

همچنین دراین سیستم چون سیستم داخلی مجزا از شبکه مخابرات می باشد لذا باید برای داخلی مورد نظر زنگ فرستاده شود و براین اساس باید خودمان ولتاژرنگ رابرای استفاده کنندگان داخلی تولید و مهیا سازیم،در نهایت با ایجاد شرایط مطلوب خط ورودی و اصلی را به خط داخلی منتقل سازیم که نحوه ایجاد این شرایط و توضیحات آن ذکر خواهد شد.
شایان ذکر ست که پروژه اساس و چگونگی کارکرد یک سیستم سانترال را ارایه می دهد و می تواند مبنای کار پروژه های کاملتری و مطلوبتری قرار گیرد.
باافزایش جمعیت در مراکز پرتردد شهر و در نتیجه افزایش تقاضای خط تلفن همین طور ناممکن بودن تعویض و گسترش شبکه کابل ها دراین مناطق باید به فکرچاره بود . استفاده از وسیله بنام RUیکی از راهکارهایی است که شرکت های مخابرات برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنند.

سانترال و انواع آن

این وسیله از یک طرف در شرکت مخابرات و از طرف دیگر در نزدیکترین پست به کاربران نصب می شود و امکان انتقال چند خط ازطریق یک زوج سیم را برقرار می کند اما باز هم جوابگوی ترافیک بالای خطوط نخواهید بود.

استفاده از مراکز تلفن سانترال آوایا ، راه پیشنهادی دیگری است که هم از نظر هزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و هم از نظر فنی قابل اعتماد می باشد.
هرکاربری که بااین سیستم تماس می گیرد باید به محض اشغال شدن خط یا شنیدن پیغام شماره داخلی خود را وارد کند سیستم پس از آشکارسازی و رمز گشایی کدهای DTMFیکی از خطوط اصلی رابه داخلی مورد نظروصل و مکالمه رابرقرار می کند.
در یک سیستم سانترال تلفن تعدادی خط تلفن در پورت ورودی قرار می گیرند و با یک نسبت منطقی به پورتهای خروجی تبدیل می شوند . این خود اهمیت استفاده از چنین سیستمی را آشکار می سازد.
به همین دلیل است که توانای های بسیار یک سیستم سانترال آن را به انتخابی بی رقیب در بسیاری از مکان ها از جمله ادارات و دانشگاه ها و…تبدیل کرده است.

 

 

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی