درباره ویدئو کنفرانس چه می دانید؟

درباره ویدئو کنفرانس چه می دانید

فناوری است که افراد در مکان‌های مختلف با فواصل مختلف را قادر می‌سازد صدا و تصویر همدیگر را به صورت زنده دریافت نموده و همانند جلسات حضوری با یکدیگر ارتباط داشته و تبادل نطر نمایند. ویدئو کنفرانس می‌تواند با امکانات افزودهٔ دیگری همانند تبادلِ اسناد و مدارک، اشتراک در تهیه مدارک، ارسال عکس و… نیز همراه باشد.گستردگی جغرافیایی کشورها از یکسو، کمبود نیروی انسانی متخصص در علوم مختلف و افزایش هزینه‌های کاری از سوی دیگر، منجر به عدم دسترسی سازمان‌ها و شرکت‌ها به همة منابع مورد نیاز شده است.این جلسات همانند جلسات حضوری برگزار و از كیفیتی مشابه برخوردار است. بستر مخابراتی كه سیستم فوق جهت انتقال صدا و تصویر از آن استفاده می كند، می تواند چند نقطه كاملا متمایز كره زمین را به یكدیگر متصل كند.

هزینه‌های سرسام‌آور جابجایی اساتید، متخصصین و مدیران مجموعه‌ها برای برگزاری نشست‌های گوناگون به صورت هزینه‌های آشکار و نیز از دست‌دادن بخش قابل توجهی از زمان، نیرو و بازده کاری و فکری این افراد، به عنوان هزینه‌های پنهان، نیاز بسیاری را برای به کار‌گیری از فناوری‌های مدرن ارتباطی به خصوص ویدئوکنفرانس ایجاد کرده است.
در کنار امکانات ارتباطی ویدئوکنفرانس، با بهره‌گیری از این سیستم می‌توانید در یک زمان واحد در چندین مکان حضور داشته باشید. امکانی که تنها با استفاده از این تکنولوژی میسر خواهد بود.
حداقل سرعت بستر مخابراتی كه به واسطه آن می توان ۲ نقطه را به وسیله سیستم ویدئو كنفرانس به یكدیگر متصل كرد ۶۴Kbps است.
با توجه به آن كه جهت دیدن تصویر طرف مقابل با كیفیت قابل قبول حداقل ۲۵ فریم در ثانیه لازم است این سوال مطرح می شود كه چگونه خطوط مخابراتی با پهنای باند ۶۴Kbps جوابگوی این مهم است. یكی از اصولی كه در انتقال تصاویر در سیستم ویدئو كنفرانس گروهی حداقل سرعتی كه در نظر گرفته شده بین ۱۲۸Kbps تا ۲mbps است و در غالب موارد ۳۸۴Kbps سرعت قابل قبولی است.

 

در سیستم ویدئو كنفرانس گروهی به جای برقراری ارتباط بین چندین نقطه در مناطق جغرافیایی مختلف به یكدیگر متصل می شود.
نكته قابل توجه آن كه حداقل سرعت خطوط مخابراتی مذكور توانایی برقراری سیستم ویدئو كنفرانس را داشته اما بدیهی است جهت دریافت و ارسال تصاویر با كیفیت بهتر می بایست از پهنای باند بیشتری استفاده كرد.
با توجه به توانایی استفاده از بیشتر خطوط مخابراتی می توان این سیستم را بر پایه خطوط مخابراتی ISDN,FIBER OPTIC SATTELITE, WIRELESS,ETHERNET و … فعال كرد.
یكی از بهترین عواملی كه باعث شده توضیحات مفصلی در خصوص بستر مخابراتی ارائه شود ان است كه سیستم ویدئو كنفرانس بر پایه این بستر استوار می شود و در حقیقت بستر مخابراتی نقش حیاتی در بقای ویدئو كنفرانس را داراست. علاوه بر فشرده سازی تصاویر در سیستم ویدئو كنفرانس بحث حفظ امنیت اطلاعات مبادله شده بین چند نقطه فیزیكی از مهمترین عواملی است كه باعث می شود مدیران نسبت به استفاده از ویدئو كنفرانس محتاطانه عمل كنند.

 

درباره ویدئو کنفرانس

برخی از شركت های سازنده سیستم ویدئو كنفرانس از روش Encryption اطلاعات استفاده می كند. بدین صورت كه طرفین در ابتدای برقراری ارتباط نسبت به ورود یك كد بخصوص و یكسان اقدام می كنند. در واقع به كمك این روش نسبت به رمزگذاری اطلاعات اقدام می كنند.
با این روش امكان هرگونه شنود منتفی می شود، چرا كه جهت رمزگشایی داشتن كلید خصوصی رمزگذاری الزامی است.
پارامترهایی كه در انتخاب سیستم ویدئو كنفرانس می بایست مدنظر قرار گیرد علاوه بر بستر مخابراتی ذكر شده مارك و نوع محصولی است كه توسط كاربر انتخاب می شود.
توجه به این نكته ضروری است كه بهترین انتخاب نبوده و موارد نظیر گارانتی و پشتیبانی محصول و خرید از نمایندگان رسمی می بایست مدنظر قرار بگیرد.
برخی از سازندگان سیستم ویدئو كنفرانس سخت افزارهایی طراحی كرده اند كه در نگاه اولیه یك مانیتور LCD به نظر می رسد، اما با كمی دقت می توان دریافت كه یك دوربین در قسمت فوقانی و سیستم انتقال صدا در پایین مانیتور تعبیه شده است و در پشت آن قسمتی جهت اتصال یه شبكه وجود دارد ( ALL IN ONE ) جالب آن كه سخت افزار فوق علاوه بر ارائه سرویس ویدئو كنفرانس همانند یك مانیتور معمولی نیز عمل می كند و كاربر بر حسب نیاز خود می تواند از سرویس ویدئو كنفرانس، مانیتور و یا هر دو استفاده كند.

كاربردهای سیستم ویدئو كنفرانس

سیستم ویدئو كنفرانس با توجه به فراگیر بودن در عرصه جغرافیایی كاربردهای بسیار وسیعی داشته و هر روز بر گستره فعالیت آن افزوده می شود، به صورت اختصار توضیحاتی در این خصوص ارائه می شود:

مراكز آموزشی

در بسیاری از كشورهای پیشرفته و صنعتی سیستم ویدئو كنفرانس یكی از ابزارهای كارآمد اموزشی به شمار می رود.
اكثر مراكز علمی و تحقیقاتی در یالات متحده به سیستم های ویدئو كنفرانس تجهیز گشته و دانش پژوهان بدون نیاز به حضور فیزیكی در جلسات و نبود محدودیت زمانی و تعداد دانشجویان اقدام به یادگیری و مباحثه می كنند.
آمار و ارقام نشان می دهد، این سیستم نقش بسیار مهمی در كاهش هزینه های سفر این گونه افراد داشته و یادگیری آنان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
عرصه و تجارت
بسیاری از شركت های چند ملیتی و یا مراكز تجاری كه دارای شعب مختلف با پراكندگی جغرافیایی هستند، جهت كاهش هزینه های درون شهری و یا برون شهری خود با برقراری سیستم ویدئو كنفرانس اقدام به برگزاری جلسات خود در سطوح مختلف مدیریتی و كارشناسی می كنند.

مراكز قضایی

سیستم ویدئو كنفرانس در قوه قضاییه یك تحول بزرگ در نظام دادرسی و حفظ حقوق وضعیت ترافیك و اتلاف زمان، یكی از مهمترین مسائلی است كه با استفاده از سیستم ویدئو كنفرانس حل شده و اصحاب جلسات می توانند بدون جا به جایی فیزیكی از محل كار خود در جلسات حور یافته و اقدام به رتق و فتق امور كنند.

مراكز آموزشی

سیستم فوق نقش خود را در مراكز آموزشی به اثبات رسانیده و مدت های مدیدی است كه در كشورهای پیشرفته و صنعتی از این روش جهت حضور دانش پژوهان در جلسات آموزشی استفاده می كنند.
نبود محدودیت در تعداد دانش پژوهان در كلاس های فوق، نبود محدودیت زمان و مكان، پرسش و پاسخ های مستقیم و محاوره ای، جذب اساتیدی كه به واسطه ضیق وقت امكان حضور در جلسات برخی از مراكز علمی را پیدا نمی كنند و از همه مهمتر كاهش هزینه دانش پژوهان و اساتید در سفرهای درون شهری و برون شهری از مهمترین دلایلی است كه می توان به بهانه آن رویكرد به روش فوق را مثبت ارزیابی كرد.
با استفاده از تكنولوژی فوق می توان به جای جابه جای افراد، دانش و توان تصمیم گیری آنها را منتقل و از حداكثر زمان استفاده كرد

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

منو اصلی